• امروز : دوشنبه, ۷ اسفند , ۱۴۰۲
  • برابر با : Monday - 26 February - 2024
کل اخبار 24581
2

 معرفی پناهگاه حیات وحش سفید کوه ازنا و منطقه حفاظت شده اشترانکوه

  • کد خبر : 36258
  • 26 فروردین 1400 - 15:11
 معرفی  پناهگاه حیات وحش سفید کوه ازنا و منطقه حفاظت شده اشترانکوه
بام نیوز: به عنوان ناحیه پنجم جانوری ایران انتخاب گردید و دارای گونه های مختلف جانوری در این مناطق از قبیل پرندگان ، پستانداران ، خزندگان ، دوزیستان ، آبزیان و ماهیان می باشند.

یه گزارش خبرنگار بام نیوز، این دو منطقه در تقسیم بندی نواحی جانوری ایران که در سال ۱۹۱۱ میلادی توسط زارودینی انجام شد به عنوان ناحیه پنجم جانوری ایران انتخاب گردید و دارای گونه های مختلف جانوری در این مناطق از قبیل پرندگان ، پستانداران ، خزندگان ، دوزیستان ، آبزیان و ماهیان می باشند.
پستانداران:
گونه اصلی پستاندار بزرگ اشترانکوه ، بز و پازن بوده که در تمام نقاط آن پراکنده است. در حقیقت منطقه اشترانکوه نه تنها یکی از مهمترین زیستگاه های قرق بز و پازن در ایران به شمار می رود بلکه در غرب آسیا نیز از جمله زیستگاه های مطرح شده و مهم است.
گونه اصلی پستاندار بزرگ سفید کوه ازنا ، قوچ و میش بوده که از اختلاط قوچ و میش های اصفهان و ارمنی پدید آمده و گاهی نیز بنام قوچ و میش عراق خوانده می شوند.
از دیگر پستانداران این دو منطقه می توان به پلنگ ایرانی ، کاراکال ، گربه جنگلی ، گربه وحشی ، خرس قهوه ای ، کفتار ، گرگ ، شغال ، روباه معمولی ، گراز ، رودک ( گورکن معمولی ) ، خرگوش صحرایی و … اشاره کرد.
پرندگان:
پرندگان سفید کوه ازنا و اشترانکوه اساسٱ از پرندگان درخت زی و بوته زی تشکیل شده است که معمولا جزء سبک بالان محسوب می شوند ولی در عین حال تعدادی از پرندگان شکارگر مانند عقاب طلایی ، عقای دو برادر ، عقاب صحرایی ، سارگپه ، دلیجه ، قرقی ، طرلان ، شاهین ، شاه باز و پرندگان قابل شکار خشکزی نظیر کبک معمولی ، کبک چیل ، کبک دری ، بلدرچین ، باقرقره گندمی ، در بین مجموعه این دو منطقه دیده می شود.
قمری خانگی ، کبوتر چاهی ، فاخته ، کوکو ، جغد کوچک ، جغد گوش دراز ، بوف ، دارکوب کوچک دارای تعداد کم و بیش فراوان و اغلب در این مناطق زادآوری می کنند. چند گونه چلچله ها ، چکاوک ها و دم جنبانک ها در سراسر سفید کوه و اشترانکوه یافت می شوند که بیشتر از حشرات و سایر بند پایان و بی مهرگان تغذیه می کنند. خانواده سبزه قبا و هدهد به صورت مهاجر و گونه هایی از خانواده شبگردها نیز در اوایل غروب مشاهده می شوند.
از خانواده مگس گیر ، فقط گونه مگس گیر خالدار در تابستان ها در این دو منطقه یافت می شود و غالبا پرنده ای مهاجر عبوری هستند. خانواده زنبور خور ، سهره طلایی ، سهره خاکی و بلبل نیز دارای تنوع چشم گیری است. این پرندگان رنگارنگ و آوازه خوان در زمین های سنگلاخی ، بیرون بوته ها و درختان دیده می شوند و از حشرات ، کرم ها و گاه دانه و میوه های گیاهان مختلف تغذیه می کنند.
خزندگان ، دوزیستان ، آبزیان و سخت پوستان منطقه سفید کوه ازنا و اشترانکوه:
گرزه مار ( افعی ) ، کور مار ، مار آتشی ، مار پلنگی ، مار آبی ، لوس مار ، شتر مار ، تیر مار ، افعی شاخدار ، مار دیم ، اسکینگ ها ، آگاماها ، لاسرتاها ، گکوها در نقاط این دو منطقه دیده می شوند.
از دوزیستان میتوان به وزغ لری ، وزغ سبز ، وزغ معمولی ، قورباغه درختی ، قورباغه معمولی ، لاکپشت آبزی و لاکپشت مهمیزدار غربی اشاره کرد. گونه های مختلفی از سخت پوستان و آبزیان مانند : قزل آلای رنگین کمان و خال قرمز ، سیاه ماهی ، زرده ماهی و خرچنگ رودخانه ای را می توان در این دو منطقه نام برد.

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=36258

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.