• امروز : چهارشنبه, ۹ اسفند , ۱۴۰۲
  • برابر با : Wednesday - 28 February - 2024
کل اخبار 24584
0

معرفی یال گوله بند توچال

  • کد خبر : 63480
  • 04 آذر 1400 - 6:33
معرفی یال گوله بند توچال
انجمن پزشکی کوهستان ایران: بطور کلی منطقه زیبای دربند تهران با توجه به رخنمون سنگ های متنوع از دوران های مختلف زمین شناسی بهشتی برای کوهنوردان و طبیعت دوستان بحساب می اید.

بطور کلی منطقه زیبای دربند تهران با توجه به رخنمون سنگ های متنوع از دوران های مختلف زمین شناسی بهشتی برای کوهنوردان و طبیعت دوستان بحساب می اید.

یال گوله بند که امروزه مسیر پرتردد کوهنوردان برای صعود به قله توچال شده از سمت غرب مجتمع شیرپلا در ارتفاع ۲۷۸۰ متری ( دوراهی تابلو ) شروع میشود و تا خط الراس کمانی توچال در ارتفاع ۳۸۲۰ متری بشکل حرف S انگلیسی امتداد دارد
طول پیمایش این مسیر ۳۶۰۰ متر است و دارای دو قله گوله بند با ارتفاع ۲۹۶۳ متر و سوانک با ارتفاع ۳۲۲۷ متر است، در میانه این پیمایش جانپناه امیری یا سنگ سیاه در سال ۱۳۷۴ به یادبود مرحوم علی امیری توسط خانواده محترمشان برای استراحت کوهنوردان ساخته شد. ارتفاع این مکان ۳۴۶۰ متر است.

یال گوله بند بطور متوسط دارای ۳۶% درصد یا بهتر بگویم ۲۱ درجه شیب است که با توجه به طول مسیر و قرارگرفتن در ارتفاع میتواند حرکت آدمی را آهسته کند.

در سمت راست یال گوله بند دره شیرپلا و در سمت چپ آن دره فراخلا با شیب متوسط ۴۹% یا ۲۷ درجه قرار گرفته که میتواند در فصل بارش بسیار خطرناک و لغزنده ( شیب بیشتر از ۲۳ درجه مستعد ریزش بهمن ) است، در طول مسیر چشمه آب وجود ندارد تنها چشمه دائم جاری این منطقه در سمت راست جانپناه امیری بنام چشمه نرگس است که تا جانپناه ۸۰۰ متر فاصله دارد.

وجود دو دره عمیق با شیب تند در دو طرف این یال این منطقه را همیشه در معرض باد های پر سرعت قرار داده است.

در سمت شرق یال گوله بند، یال زیبا و سترگ چهارپالون با سینه ای ستبر رخ نمایی می کند، عده ای از کوهنوردان از مسیر دره شیرپلا و تراورس بسمت راست خود را به قله چهارپالون و قله توچال میرسانند
در فیلم تهیه شده برش مقطعی از یال چهارپالون و یال گوله بند با شیب تند و ارتفاع زیاد بخوبی احساس میشود.

بخوبی میدانیم پوسته زمین طی دوران متعدد دستخوش تغییرات زیادی شده است، در مقطع دیگری از این فیلم سعی شده است این تغییرات بشکلی نمادین بنمایش گذاشته شده است.
خلاصه شیب های پیمایش : تا قله توچال
شیب یال گوله بند ۳۶% معادل ۲۱ درجه
شیب دره شیرپلا ۴۱% معادل ۲۳ درجه
شیب دره فراخلا ۴۹% معادل ۲۷ درجه
شیب خط الراس توچال ۲۱% معادل ۱۲ درجه
شیب یال گوله بند به دره شیرپلا ۶۱% معادل ۳۴ درجه
شیب یال گوله بند به دره فراخلا ۴۸% معادل ۲۷ درجه

شرکت ترسیمان

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=63480

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.