• امروز : یکشنبه, ۶ اسفند , ۱۴۰۲
  • برابر با : Sunday - 25 February - 2024
کل اخبار 24559
2

مقابله با کرونا اثرات مخربی بر محیط زیست خواهد داشت

  • کد خبر : 7523
  • 02 آذر 1399 - 11:35
مقابله با کرونا اثرات مخربی بر محیط زیست خواهد داشت
بام نیوز: متخصص پژوهشکده علوم محیطی شهیدبهشتی گفت: مقابله بشر با ویروس کرونا که با افزایش استفاده از الکل، موادضدعفونی‌کننده و داروهای شیمیایی همراه است، در سال‌های آتی بر اکوسیستم اثرات مخربی خواهد داشت.

امیر سالمی روزیکشنبه در گفت وگو با خبرنگار پایگاه خبری بام نیوز ، درباره تاثیر شیوع کرونا بر محیط زیست اظهار داشت: یکی از مهمترین آثار و نتایج مخرب شیوع این بیماری بر طبیعت و محیط زیست به جهت مقابله بشر با آن است.

وی افزود: افزایش استفاده از الکل، مواد ضدعفونی کننده، شوینده‌ و برخی داروها که به منظور مقابله با این بیماری مصرف می‌شوند، در برخی مناطق کشور با بازگشت به چرخه طبیعت، اکوسیستم را تحت تاثیر قرار می‌دهند.

سالمی تصریح کرد: در شهر تهران این مواد عمدتا همراه با فاضلاب شهری به تصفیه‌خانه‌ها وارد و در صورت قدرت کافی حذف می‌شوند. اما در برخی نقاط کشور همچون استان گیلان و مازندران این مواد شیمیایی ودارویی که پساب‌های خانگی عمدتا به رودخانه‌ها ریخته می‌شوند، در طبیعت پخش و می‌توانند سراسر استان را آلوده کنند.

وی ادامه داد: این آلودگی همچنین می‌تواند تولید مثل و تخم‌ریزی برخی جانداران، آبزی‌ها و ماهیان را با آسیب روبه‌رو و فرآیند رشدو تکوین بچه ماهی‌ها را نیز با اختلال مواجه کند.

به گفته این کارشناس حوزه فناوری‌های محیط زیست، خود ویروس کرونا اما در محیط آزاد (طبیعت) به ویژه در برخی نقاط که حاوی ذرات معلق باشند، عمر نکرده و در کوتاه‌مدت از بین می‌روند.

سالمی عنوان کرد: در اثر این آلودگی شیمیایی همچنین احتمال کاهش یا انقراض یک گونه از ماهیان یا افزایش جمعیت یک گونه‌ از جانوران (به دلیل مقاومت بدنی) یا شماری از گیاهان نیز وجود خواهد داشت.

بازگشت مواد شیمیایی در چرخه طبیعت ومقاومت دارویی جانداران

وی یادآور شد: یکی دیگر از مشکلات اساسی استفاده از این مواد شیمیایی و بازگشت این پساب‌ها به محیط زیست، مقاومت دارویی جانداران است. افزایش مصرف این مواد در دوران شیوع کرونا که به چرخه طبیعت و بالتبع انسان‌ها نیز بازمی‌گردد، در سال‌های آتی سبب کاهش اثربخشی داروها و بی‌شک افزایش مصرف این مواد خواهد شد.

استاد دانشگاه شهید بهشتی تاکید کرد: رشد مصرف این مواد هم مجددا محیط زیست وطبیعت را بیش از پیش آلوده و عواقب متعددی برای بشر وکره زمین خواهد داشت.

وی همچنین با تاکید بر ضرورت حفظ پاکیزگی محیط زیست افزود: رها کردن اقلام بهداشتی همچون ماسک ودستکش در طبیعت ودریاها می‌تواند باعث گیرکردن لاک‌پشت‌ها وماهیان و… در درون کیسه‌های پلاستیکی ودستکش‌ها و همچنین بلعیدن آنها توسط بعضی از جانوران بزرگ‌تر نظیر فک‌ها شود.

به گفته سالمی، اما سیستم صحیح جمع‌آوری زباله ودفن، می‌تواند اقلام و کالاهای بهداشتی مقابله با کرونا را نیز همانند کاغذ و پلاستیک و… معدوم سازد.

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=7523
  • نویسنده : تحریریه بام نیوز
  • ارسال توسط :
  • منبع : ایرنا

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.