• امروز : سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024
کل اخبار 24664
2

منشور کاتماندو

  • کد خبر : 82147
  • 20 دی 1401 - 22:45
منشور کاتماندو
انجمن پزشکی کوهستان ایران: منشور کاتماندو هدف حفظ محيط کوهستان و همچنين حفظ ميراث فرهنگی کوهستان ها و توسعه دوستی بين کوه نوردان و کوه پايه نشينان و احترام متقابل به فرهنگ ها و صلح و دوستی همه علاقمندان به کوهستان ها تنظيم گرديده است .

متن منشور کاتماندو :

۱ـ کمپ : هميشه بخاطر داشته باشيد که پس از شما گروه ديگری هم به کمپ خواهد آمد . بنا براين کمپ را تميزتر از وقتی که وارد آن شده ايد ترک کنيد .
۲ـ آتش : آتش افروختن را محدود کنيد . هرگز آتش بدون سرپناه نيفروزيد و به ديگران هم توصيه کنيد از روش پسنديده شما پيروی کنند . در مصرف چوب صرفه جويی کنيد و در حد امکان از وسايل نفت سوز استفاده کنيد . چقدر زيباست اگر با خود نهال ببريد و در مسير خود بکاريد .

۳ـ زباله : نايلون ها و پاکت های اضافی را در محل امنی بسوزانيد . کاغذ و ديگر مواد قابل تجزيه ـ از جمله غذا ـ را در زمين دفن کنيد . زباله و پس مانده های غير قابل تجزيه را با خود حمل کنيد . اگر در مسير خود به زباله های بجا مانده از ديگران برخورديد ٬ آنرا نيز با خود به پايين حمل کنيد .
۴ـ آب : محل چشمه های آب را پاکيزه نگه داريد و از بکار بردن آلوده کننده هايی مثل مواد پاک کننده در رودها و چشمه ها پرهيز کنيد . اگر محلی برای توالت وجود ندارد ٬ مطمئن شويد که حداقل سی متر از منابع آب دور هستيد و مواد زائد را هم فورا دفن کنيد .

۵ـ عکاسی : وقتی عکس ميگيريد ٬ حدود ديگران را رعايت کنيد . اجازه بگيريد و جانب احتياط را نگهداريد . برخی از اهالی کوه پايه نشين تعصب خاصی در مورد عکاسی از خانواده شان دارند.
۶ـ گياهان : گياهان بايد حفاظت شوند تا در محيط خود رشد کنند . بريدن شاخه ٬ برداشتن دانه و ريشه و … در بسياری از جاها عملی ناخوشايند و غير مسئولانه محسوب می شود .

۷ـ آموزش : به راهنماها و باربرهای خود آموزش دهيد که از اصول و مقررات حفاظت محيط کوهستان پيروی کنند . هرگز اجازه ندهيد آشغالها و مواد زائد را نزديک جوی ها و رودها بريزند.
۸ـ احترام : احترام نقاط مقدس را نگه داريد . به ديدن قناعت کنيد و هرگز اشيای مقدس را لمس نکنيد . در هنگام ورود به نقاط مقدس حتما کفش خود را از پا در آورديد .

۹ـ کمک : به بچه ها بيهوده پول ندهيد . کمک به يک پروژه عمرانی ٬ مرکز درمانی يا مدرسه به مراتب بهتر است .
۱۰ـ رفتار : از رفتار و همچنين پوشيدن لباس های نامناسب خودداری کنيد . اين موضوع احترام شما را نزد اهالی بيشتر خواهد کرد.
از کانال علم کوه

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=82147

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.