• امروز : دوشنبه, ۷ اسفند , ۱۴۰۲
  • برابر با : Monday - 26 February - 2024
کل اخبار 24575
2
در گفتگو با بام مطرح شد

مون بلان نجات می یابد

  • کد خبر : 3175
  • 02 آبان 1399 - 9:54
مون بلان نجات می یابد
بام نیوز: مدیر انجمن پزشکی کوهستان ایران اظهار داشت: به دنبال هجوم بی سابقه گردشگران به مون بلان شهردار یکی از شهرهای دامنه کوه اقای ژان مارک پیه و همچنین خانم بورن وزیر محیط زیست فرانسه از امانوئل مکرون رییس جمهور خواستند تا از منطقه بازدید کند و دستورات لازم جهت ساماندهی شرایط محیط زیستی را ابلاغ نماید.

در گفتگو با پایگاه خبری بام نیوز، دکتر حمید مساعدیان مدیر انجمن پزشکی کوهستان ایران اظهار داشت: به دنبال هجوم بی سابقه گردشگران به مون بلان شهردار یکی از شهرهای دامنه کوه اقای ژان مارک پیه و همچنین خانم بورن وزیر محیط زیست فرانسه از امانوئل مکرون رییس جمهور خواستند تا از منطقه بازدید کند و دستورات لازم جهت ساماندهی شرایط محیط زیستی را ابلاغ نماید.

وی افزود: در تابستان گذشته بین ۱۵ تا ۲۰ هزار گردشگر تقریبا روزی ۵۰۰ نفر توسط اژانس های سود جو به کوه برده می شدند بطوریکه خشم مقامات محلی را برانگیخت.

مساعدیان تصریح کرد: بعضی از ثروتمندان سایر کشورها با احداث باند هلیکوپتر و هواپیمای سبک به ارتفاعات بالا صعود می کردند. فرماندار دستور داد محیط زیست جایی نیست که بتوان چنین رفتارهایی با ان داشت و اگر گردشگران مهار نشوند تا چندی دیگر شاهد حضور شعبده بازان خواهیم بود .
در حال حاضر تغییرات اقلیمی برای تخریب کوهستان کافی است و باید برای گردشگران مقررات سفت و سخت وضع کنیم. جرایم باید انقدر سنگین باشند که کسی جرات نکند از ان سرپیچی کند
ثبت نام از قبل انجام گیرد و گردشگر ثابت کند که کوهنور ی می داند و وسایل ایمنی کافی همراه داشته باشد‌.

همچنین زون بندی ها را مشخص کنیم و برای کسانی که خارج از نقاط مجاز صعود می کنند یا کمپینگ انجام می دهند و یا اقدام به انجام افرود می کنند و با پاراگلایدر و امثال اینگونه وسایل به کوه می روند و حتی حیوانات خانگی را همراه می برند جرایم بازدارنده در نظر بگیریم.

ایشان گفت: اقای مکرون پس از شنیدن توضیحات مقامات محلی مبنی بر افزایش ۴ درجه ای دما ظرف ۵۰ سال گذشته و عقب نشینی ۱۰ متری یخچالها شگفت زده شد و مقرر شد تا ماه دسامبر ضوابط نوشته و برای اجرا ابلاغ شود.

اقای مارک پیه اظهار داشت ۱۷ سال برای امضای مصوبه تلاش کردم و بارها بر لزوم ان تاکید کردم. بدون شک با مقاومت های زیادی مواجه خواهیم شد و برای جایگزینی درامد جامعه محلی باید فکری بکنیم اما نباید محیط زیست را قربانی کسب درامد ها کنیم.
حتی اگر لازم باشد مانع از انجام ورزش اسکی شویم. خوشبختانه جامعه محلی امروز به تاثیر حضور بی ضابطه گردشگران پی برده است و اماده همکاری است.

درادامه مساعدیان بیان داشت: امروز شاید عده ای بر ای شرط بندی های عجیب و غریب به کوه می روند و فقط به فکر مستند سازی اقداماتشان هستند. برای انها کوه مهم نیست چون یک روز مون بلان و روز دیگر در سایر مناطق کوهستانی عکس یادگاری می گیرند و این بی حرمتی به کوهستان و تنوع زیستی ان که بخشی از ذخایر زیستکره محسوب می شود است چارچوب های حفاظتی باید تعیین شوند.

مبارزه ای طولانی در پیش داریم و باید برای ایجاد تعادل بین مردم و محیط زیست تلاش کنیم. از اقدامات مردم هیمالیا بهره گیریم و از انچه برای حفاظت از کوهها انجام داده اند بیاموزیم.

 

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=3175

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.