• امروز : یکشنبه, ۱۳ اسفند , ۱۴۰۲
  • برابر با : Sunday - 3 March - 2024
کل اخبار 24585
3

ناگفتنی های قله k2

  • کد خبر : 39846
  • 16 اردیبهشت 1400 - 21:18
ناگفتنی های قله k2
بام نیوز: در سال ۱۸۵۰ نقشه بردار بریتانیایی اقدام به تهیه نقشه از رشته کوه قراقروم پاکستان کرد. وی از فاصله بیش از ۲۵۰ کیلومتری کوه ، دو قله مرتفع را دید و طرحی از آن دو رسم کرد و نام k1 و k2 را بر روی آنها نهاد.حرف k از اول حرف قراقروم بعد ها k1 به ماشربروم تغییر نام داد ولی نام k2 تغییر نکرد.

به گزارش بام نیوز، هرم غول آسای از جنس سنگ و یخ را بیشتربشناسیم،اورست در مقابل k2 یک تفریح است؟!قله ی k2 به ارتفاع ۸۶۱۱ متر دومین قله ی مرتفع دنیا در رشته کوه قراقروم در مرز بین پاکستان و چین قرار گرفته. k2 هرمی غول آسا از جنس سنگ و یخ ، فنی ترین و سخت ترین کوه جهان و هدف غایی بسیاری از کوهنوردان می باشد. از هر ۴ نفری که اقدام به فتح قله کردند یکی جان خود را از دست داده و از این رو بیشترین آمار تلفات در همین کوه می باشد.
در سال ۱۸۵۰ نقشه بردار بریتانیایی اقدام به تهیه نقشه از رشته کوه قراقروم پاکستان کرد. وی از فاصله بیش از ۲۵۰ کیلومتری کوه ، دو قله مرتفع را دید و طرحی از آن دو رسم کرد و نام k1 و k2 را بر روی آنها نهاد.حرف k از اول حرف قراقروم بعد ها k1 به ماشربروم تغییر نام داد ولی نام k2 تغییر نکرد.
در سال ۱۹۰۲ اولین گروه برای بالارفتن از این کوه سرسخت تلاش کرد. آنها فقط تا ارتفاع ۶۵۰۰ متری بالا رفتند.۷ سال بعد در سال ۱۹۰۹ گروه دوم تلاشی دیگر بر روی این کوه با شکوه انجام داد. آنها حتی به ارتفاع قبلی هم نرسیدند.
یکی از اعضای تیم لوئیجی آمادئو شاهزاده ی آبروزی در ایتالیا تا ارتفاع ۶۲۵۰ متری بالا رفت. بعد ها این مسیر به اصلی ترین راه رسیدن به قله تبدیل شد و نام یال آبروزی  به خود گرفت.
سرانجام پس از نیم قرن تلاش در سال ۱۹۵۴ قله از مسیر آبروزی صعود شد.
رینهولد مسنر کوهنورد مشهور جهان در سال ۱۹۷۹ قله را بدون استفاده از کپسول اکسیژن صعود کرد.
اما یکی از به یادماندنی ترین صعودهای تاریخ کوهنوری در سال ۱۹۸۶ بر روی همین کوه انجام شد.
یرزی کوکوشکا بهمراه پیتروفسکی کوه را از مسیری جدید موسوم به مسیر لهستانی ها صعود کردند. مسیری که هرگز در تاریخ کوهنوردی تکرار نشد. مسنر از این مسیر با نام “مسیر خودکشی” یاد کرد. پیتروسفکی در حال فرود از این مسیر جان خود را از دست داد.
بی شک یکی از سخت ترین و خطرناک ترین گذرگاه های کوهنوردی در کل کوه های جهان در همین کوه می باشد. منطقه ای موسوم به Bottleneck در ارتفاع ۸۲۰۰ متری و ۴۰۰ متر زیر قله گذرگاهی از جنس یخ با نقاب های برفی خطرناک که بیشترین آمار تلفات در k2 نیز در همین نقطه بوقوع پیوسته است.
رینولد مسنر کوهنورد مشهور دنیا در وصف k2 چنین گفته:
“اورست در مقابل k2 تنها یک تفریح است”

زمانیکه آمار صعود کنندگان به این دو کوه را بررسی کنیم ، گفته مسنر مشهود تر می شود. تا کنون کمتر از ۴۰۰ کوهنورد به K2 صعود کردند در حالیکه حدود ۶۰۰۰ هزار نفر موفق شدند به قله اورست صعود کنند.
صعود به k2 جز بالاترین و ارزشمند ترین کارها در کوهنوردی محسوب می شود و به نوعی با مدال طلای المپیک برابری می کند.
از ایران تا کنون کاظم فریدیان ، عظیم قیچی ساز و رضا شهلایی موفق به صعود این کوه سر سخت شده اند.
داود خادم اصل در سال ۱۳۸۳ در حوالی کمپ ۳ در k2 گرفتار طوفان شد و جان خود را از دست داد.

 

 

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=39846
  • نویسنده : رینولد مستر
  • ارسال توسط :
  • منبع : عاشقان طبیعت ایران

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.