• امروز : شنبه, ۱۲ اسفند , ۱۴۰۲
  • برابر با : Saturday - 2 March - 2024
کل اخبار 24585
1

نتيجه كوهنوردی آرام و طولانی

  • کد خبر : 36898
  • 30 فروردین 1400 - 13:21
نتيجه كوهنوردی آرام و طولانی
بام نیوز: به علت حجیم و بزرگ شدن ششها تعداد حركات تنفسی كاهش می یابد. به همین دلیل ششها در اثر بهبودی تبادل گاز و عضلات تنفسی كار كمتر را انجام می دهند زیرا كه به صورت طبیعی و عادی روی هم رفته كوهپیمایی آرام و دویدن های طولانی و نرم به طور قابل توجهی حجم ششها را افزایش می دهد.

براي دست يابي به تندرستي و نشاط راهي دلپذيرتر از دويدنها و کوهنوردی آرام و طولاني در پارکها و تپه ها و کوهاي نزديک منطقه ي مسکوني وجود ندارد.و هزينه ي زيادي براي چنين ورزشي لازم نيست.از طرفي محيط هاي طبيعي و پر از درخت و اب چه در کوها و چه در تپه ها قطعا بر روي تمام ارکانهاي بدن جسم و روح انسان جهت کار و فعاليت بيشترو خستگي کمتر تاثير مطلوب دارد.به منظور حداکثر بهره برداري از اين ويژگي خود بايد تمرينات دويدن و کوهپيمايي را به طور منظم انجام دهيم در غير اين صورت بدين مقصود خواهيم رسيد. براي دويدن و کوهپيمايي آرام و طولاني مواد زير ضروري است:
انتخاب فضاي مناسب:
پارکها و کوهاي اطراف محل سکونت که خيلي راحت در دسترس باشد.خوشبختانه کساني که در شهرهائی که به کوهستان نزديک اند مي توانند به آساني از آن استفاده کنند.
انتخاب زمان ورزش:
پزشکان ورزشي در کشورهاي پيشرفته نظر دارندکه بهترين زمان براي ورزش بعد از ظهر هاست و پس از غذاي سبک و به موقع و ميباشد.البته نبايد فراموش کردکه در شهرهايي مانند تهران اين برنامه خطرناک است چون هواي آلوده و دود به نا سلامتي بيشتر کمک ميکند.
بهبود اعمال عصبی و روانی:
تحقیقات و مطالعات طب ورزشی نشان میدهد دویدنهای منظم و راه پیمایی در كوهستان انتقال اكسیژن را از ششها به تمام نقاط تحتانی بدن تسهیل کرده و از اینرو به طور مؤثری بر روی عملكرد بینی اثر می گذارد.
افزایش بافت استخوانی به عقیده ارتوپدها:
استخوان بندی انسان پیوسته تحت تاثیر عمل سلولهایی است كه بافت استخوانی می سازند یا تخریب می كنند. تنفس حاصل از دویدن یا كوهنوردی آرام و طولانی تحریكات لازم را به منظور حفظ رابطه موجود بین فرایندهای ساخت و تخریب بافت استخوانی ایجاد می كندبه علاوه ترا كم بافت استخوانی افرادی كه حداقل ۳۰ دقیقه می دوند یا راههای كوهستانی را به مدت چند ساعت آرام می پیمایند ۳۰ تا ۴۰ درصد بیشتر از افرادی است كه به ورزش های دست آسان نمی پردازند.
افزایش طول عمر:
دكتر رالف پافنگر آلمانی می گوید كسانی كه در ۸۰ سالگی به طور منظم به ورزش بپردازند می توانند انتظار حداقل انتظار ۲ سال عمر مفید بیشتر از فردی كه گاه گاه ورزش می كند داشته باشد.
غلبه بر افسردگی :
زمانه امروز، زمانه بیماری افسردگی است بخصوص در شهرهای بزرگ و پر جمعیت و بین آسمان خراشهای سر به فلك كشیده. یك تیم پزشكی برنامهای ورزشی در دانشگاه ویسكانسین آمریكا مدت ۲ سال روشهای درمانی مختلفی را برای معالجه افسردگی افراد مورد تحقیق و بررسی قرار دادند. در نتیجه تنها درمانی كه صد در صد در چنین مواردی تاثیر داشت دویدن و كوه پیمایی آرام بود.
تمریناب عضله قلب:
تجربه نشان داده است كه پزشكان برخی ناراحتی های قلبی را با راه پیمایی و كوهپیمایی آرام و سبك و دویدنهای آرام و طولانی مداوا كرده اند.
زیرا كه چنین برنامه های ورزشی كه به طور مداوم منظم انجام گیرد كار سیستم قلبی و عروقی را بهبود می بخشد و باعث قوی شدن عضلات و عروق قلب از نظر فیزیولوژیكی گردیده و به بهبود جریان خون به واسطه انقباضات بسیار نیرومندتر می انجامد. وقتی چنین فعالیتی صورت می گیرد میزان ضربان قلب به تدریج با ریتمی كه میتواند به مدت طولانی و بدون خستگی به كار ادامه دهد افزایش می یابدو پس از دویدنهای آرام و طولانی یک كوهپیمایی آرام و طولانی میزان ضربان قلب به سرعت به حالت اولیه بر می گردد و پزشكان معتقدند در چنین مواردی قلب با كارآیی فوق العاده باعث کاهش اثرات خستگی می گردد.
افزایش حجم ششها:
به علت حجیم و بزرگ شدن ششها تعداد حركات تنفسی كاهش می یابد. به همین دلیل ششها در اثر بهبودی تبادل گاز و عضلات تنفسی كار كمتر را انجام می دهند زیرا كه به صورت طبیعی و عادی روی هم رفته كوهپیمایی آرام و دویدن های طولانی و نرم به طور قابل توجهی حجم ششها را افزایش می دهد.
بهبود عمل گوارش:
با راه پیمایی و دویدنهای طولانی و كوهپیمایی های حساب شده گوارش را آسان تر و اشتها را بیشتر می كند. به علاوه ناراحتیهای یبوستی در اثر این ورزش كه به طور منظم و دقیق انجام شده اتفاق نمی افتاد.

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=36898

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.