• امروز : سه شنبه, ۱۵ اسفند , ۱۴۰۲
  • برابر با : Tuesday - 5 March - 2024
کل اخبار 24600
2

نخستین خانه محیط زیست مازندران در بهشهر به بهره برداری رسید

  • کد خبر : 81106
  • 24 آذر 1401 - 15:06
نخستین خانه محیط زیست مازندران در بهشهر به بهره برداری رسید
بام: نخستین خانه محیط زیست مازندران امروز چهارشنبه با حضور معاون سازمان محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست در محل شهرداری بهشهر افتتاح و به بهره برداری رسید.

به گزارش خبرنگار بام ،خانه های محیط زیست مجموعه هایی با نشاط برای حضور مردم، دولتی ها و تمام افراد دغدغه مند محیط زیست است ، یعنی خانه محیط زیست سبب فراهم آمدن فضایی برای مشارکت، حضور آگاهانه، داوطلبانه و موثر شهروندان در عرصه‌های مختلف مدیریت شهری به خصوص در مباحث زیست محیطی می شود و می‌تواند در بهبود وضعیت محیط زیست شهری و ارتقای توسعه پایدار کمک کند.

رییس اداره حفاظت محیط زیست بهشهر در آیین افتتاح نخسیتن خانه محیط زیست این شهرستان گفت : هدف از تشکیل خانه محیط‌ زیست نهادینه کردن وفعال شدن شهروندان در حفظ محیط‌زیست است.

محمود هادیان با بیان این که نقش بی بدیل جوامع مردمی در همه سطوح می تواند در روند اثر بخشی توسعه پایدار برای آینده بسیار حائز اهمیت باشد، ادامه داد: خصوصا جلوگیری از آسیب هایی که امروزه و یا در آینده محیط‌زیست را تهدید می کند.

وی بیان داشت: خوشبختانه شهرستان بهشهر از دیرباز شاهد حضور سازمان مردم نهاد بسیار قوی و کارآمد بود، این افراد با امکانات کم اما تفکر بالا نقش بسزایی در جهت حفظ محیط‌ زیست داشته و دارند ،امیدواریم با افتتاح خانه محیط‌زیست شاهد توسعه و گسترش فرهنگ زیست محیطی بیشتر را شاهد باشیم.

رییس اداره حفاظت محیط زیست بهشهر گفت: در اولین دیدار سال گذشته با سازمان های محترم مردم نهاد این شهرستان پیشنهاد داشتن خانه تشکل به جهت پیگیری موضوع و مباحث زیست به فرمانداری داده شد ،خوشحالیم که اداره کل محیط‌زیست مازندران و شهرستان با این اقدام خوب می تواند شاهد گسترش فرهنگ زیست محیطی در نسل حال و آینده باشد.

هادیان با اظهار این که شهرستان بهشهر در حال حاضر دارای سه تشکل رسمی است ،اما در زمینه فعالیت زیست محیطی تعداد آنان بیش از ۳۰گروه در حوزه محیط زیست می رسد، گفت: حتی گروهای ورزشی شامل هشت کوهنوردی ،دوچرخه سواری،پیاده روی،سوارکاری، ورزش همگانی و غیره را شامل می شوند واین اداره در طی یکسال گذشته بیش از سه مرحله دوره آموزشی پرنده شناسی بومی و غیر بومی با همکاری سازمان های مردم نهاد و شهرداری در شهرستان برگزار کرد،که این روند در سال جاری هم در حال پیگیری است.

اهمیت محیط زیست و منابع طبیعی در استانی مانند مازندران به دلیل نقشی که در حوزه‌های مختلف اقتصادی اعم از کشاورزی و گردشگری دارد به مراتب بیشتر از سایر نقاط مورد توجه قرار می‌گیرد. شکننده بودن محیط زیست و عرصه‌های طبیعی این استان و میزان فشاری که بر آن‌ها طی دو دهه اخیر وارد شد سبب شده که حساسیت روی حوزه محیط زیست و منابع طبیعی مازندران طی سال‌های اخیر افزایش یابد. بر همین اساس همواره در خبرهای محیط زیستی و منابع طبیعی نام مازندران به شکلی برجسته مشاهده می‌شود.

استان مازندران حدود ۲ میلیون و چهار هزار هکتار مساحت دارد که از این مقدار حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار آن عرصه های طبیعی شامل جنگل و مرتع است.
برای حفاظت و مدیریت عرصه های طبیعی مازندران ۲ اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری در ساری و نوشهر فعالیت دارند که منطقه ساری حدود ۷۱ درصد و نوشهر حدود ۲۹ درصد این عرصه ها را مدیریت می کند. در مجموع حدود ۵۴ درصد از عرصه های جنگلی شمال کشور را در اختیار دارد و همچنین نیمی از جنگل های هیرکانی ثبت شده در سازمان جهانی یونسکو در جغرافیای مازندران واقع است.

مازندران حدود ۴۶۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی و باغی دارد که در آنها سالانه بیش از هفت میلیون و ۵۰۰ هزار تن محصول تولید می شود. این استان در تولید ۱۵ نوع از محصولات کشاورزی و باغی هم رتبه اول تا سوم کشور را دارد، ظرفیت این شرایط در حالی است که تغییر غیرمجاز کاربری اراضی کشاورزی و باغی در مازندران همچنان از چالش‌های مهم این استان محسوب می‌شود.

مازندران دارای ۲ تالاب بین المللی میانکاله و فریدونکنار و چندین تالاب و آبگیر محلی چون ساهون، لپو و پلنگان، ولشت، استخرپشت، گل پل، خضر نبی، شورمست، دریوک ، سراندون و بالندون ، گز و کندوچال است .

مازندران همچنین افزون بر ۸۰۰ قطعه آب‌بندان به مساحت ۱۷ هزار هکتار دارد. همه ساله در فصل زمستان ۹۰ گونه پرنده مهاجر زمستان گذران با جمعیت حدود یک میلیون بال به مازندران مهاجرت می کنند.
بر اساس آمارهای رسمی ، تاکنون بیش از ۴۹۰ گونه جانوری از رده های مختلف مهره داران اعم از پرندگان، پستانداران، خزندگان، دوزیستان و ماهی ها در زیست بوم مازندران شناسایی شده اند.
پرندگان با ۳۱۷ گونه از ۵۸ خانواده ، پستانداران با ۶۳ گونه و ۱۹ خانواده ، دوزیستان با ۹ گونه از ۶ جنس و ۶خانواده ، خزندگان با ۲۶ گونه از ۲۱ جنس و ۱۱ خانواده و ماهی ها با ۷۵ گونه بخشی از تنوع زیستی حیات وحش مازندران را تشکیل می دهند.

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=81106

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.