• امروز : یکشنبه, ۶ اسفند , ۱۴۰۲
  • برابر با : Sunday - 25 February - 2024
کل اخبار 24573
1

نسل تازه‌ای از ساعت باستانی خورشیدی

  • کد خبر : 15979
  • 10 دی 1399 - 22:28
نسل تازه‌ای از ساعت باستانی خورشیدی
بام نیوز:نسل تازه‌ای از ساعت باستانی خورشیدی، با استفاده از پرینتر سه‌بعدی ساخته شده است که می‌تواند با استفاده از سایه خودش، اعداد دیجیتال ساعت را به شما نشان دهد و نیازی به صفحه گرد علامت‌گذاری شده ندارد.

به گزارش پایگاه خبری بام نیوز و به نقل از Gizmodo، انسان متمدن از چند هزار سال قبل دغدغه تشخیص زمان داشت. یکی از نخستین ابزارهایی که برای این کار ساخته شد، ساعتی بود که بر مبنای حرکت خورشید در آسمان کار می‌کرد. اگرچه هنوز هم بنیان زمان در عصر ما به نوعی به خورشید مربوط است (رابطه‌ای میان سرعت و مسافت طی‌شده توسط نور)، وقتی ساعت‌های تازه اختراع شدند، دیگر کسی به فکر ارتقا و به‌روزرسانی ساعت خورشید نیفتاد. در واقع این نوع از ساعت به دلیل خوبی، کلا از رده استفاده خارج شد.

اکنون یک مهندس فرانسوی نسل تازه‌ای از ساعت خورشیدی را با استفاده از پرینتر سه‌بعدی ساخته است که تحت نام تجاری «موجوپتیکس» تولید می‌شود.

تکنولوژی به کار گرفته شده در این ساعت، بسیار مدرن است به شکلی که تنها وجه تشابه آن با نوع باستانی‌اش، استفاده از نور خورشید و نقش داشتن سایه در اعلام ساعت است.

در این ساعت، نور خورشید به دسته‌ای که با پرینتر سه‌بعدی ساخته شده است، می‌تابد و دسته‌ای از پیکسل‌های آنالوگ که در این دسته هستند، محل خود را با زاویه تابش نور خورشید تغییر می‌دهند. این کار موجب می‌شود که سوراخ‌های موجود روی دسته تغییر محل دهد و در هر زمان، ساعت را به‌صورت عددهای دیجیتالی (نقاط روشن) در سایه خود دسته نشان دهند.

در واقع در این ساعت از هیچ باتری LED یا تکنولوژی انرژی‌بر دیگری استفاده نشده است. یک تشابه دیگر که این ساعت با اجداد باستانی خود دارد این است که تنها بین ساعت ۱۰ صبح تا ۴ بعدازظهر کار می‌کند (وقتی خورشید در زاویه‌ای قابل تشخیص برای آن در آسمان است) و در این شش ساعت هم دقت تعیین زمان آن ۲۰ دقیقه است. از آنجا که به‌طور حتم هیچ ثانیه‌شمار و تایمری هم در این ساعت موجود نیست، این محصول عملا کاربرد خاصی برای تعیین وقت ندارد اما باز هم وسیله بسیار جالبی است.

این ساعت در فروشگاه‌های آنلاین برای خرید عرضه شده است اما چون تولید هر عدد از آنها ۳۵ ساعت زمان لازم دارد، صف خرید بسیار زمان‌بر خواهد بود. در صورتی‌که شما یک پرینتر سه‌بعدی در اختیار دارید، می‌توانید با استفاده از نقشه‌های این ساعت که سازنده آنها را در وب رایگان ارائه کرده است، یکی از آنها را در اوقات فراغت خود بسازید. در ویدئو، نحوه کار و ساخت این ساعت قابل مشاهده است.

مترجم: محمدرضا احمدی‌نیا

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=15979

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.