• امروز : دوشنبه, ۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 22 April - 2024
کل اخبار 24660
0

نظر زمين شناسى، كردستان را می ‏توان به سه ناحيه مشخص تقسيم كرد

  • کد خبر : 38378
  • 08 اردیبهشت 1400 - 23:45
نظر زمين شناسى، كردستان را می ‏توان به سه ناحيه مشخص تقسيم كرد
بام نیوز: تمامى منطقه قروه، بيجار و تكاب را در برگرفته و حد غربى آن را مى‏توان محور كرمانشاه ـ سنندج ـ ديواندره و دشت اوباتو دانست.

اين سه ناحيه تقريبا به موازات يكديگر و در مجموع به موازات روند راندگى زاگرس امتداد يافته و به صورت زير تقسيم بندى شده است:

۱ـ ناهمواريهاى ناحيه شرقى و جنوب شرقى

تمامى منطقه قروه، بيجار و تكاب را در برگرفته و حد غربى آن را مى‏توان محور كرمانشاه ـ سنندج ـ ديواندره و دشت اوباتو دانست.

۲ـ ناحيه مركزى و شمالى

اين ناحيه در حقيقت ادامه جنوبى كوه‏هاى غربى است. حد جنوبى اين ناحيه تقريبا تا محور سنندج ـ مريوان ادامه مى‏يابد و در شمال به كوه‏هاى آذربايجان غربى متصل مى‏شود.

۳ـ كوههاى ناحيه جنوبى و جنوب غربى

در كل منطقه جنوب مريوان به موازات سلسله كوه‏هاى اصلى زاگرس ومحور كامياران ـ مريوان تشكيل شده و به كوه‏هاى بيستون در كرمانشاه متصل مى‏شود. اين ناحيه را مى‏توان زاگرس شمالى ناميد.

مهمترين ارتفاعات كردستان

۱ـ در بخش مركزى سنندج دو رشته كوه كه جهت امتداد آن از شمال غربى به جنوب شرقى است وجود دارد اين دو رشته از كوه معروف و مرتفع چهل چشمه كه بعداز كوه شاهو مرتفع‏ترين كوه كردستان است منشعب مى‏گردد و بطور مستقيم در شمال غربى سنندج پيش رفته و به دو شعبه تقسيم مى‏شود:

الف) يكى تقريبا از ۲۵ كيلومترى غرب سنندج گذشته و شعبات فرعى آن تا جنوب غربى سنندج ادامه پيدا مى‏كند و به رودخانه ژاوه منتهى مى‏گردد.

گردنه آرين پست‏ترين نقطه اين شعبه است و مهمترين شعبات آن آبيدر واقع در جنوب غربى شهر سنندج مى‏باشد كه ارتفاع آن از سطح دريا به ۲۵۳۸ متر مى‏رسد.

ب) شعبه دوم از شرق سنندج و رودخانه قشلاق و جنوب قروه و شمال سنقر و اسدآباد همدان گذشته و به كوه الوند متصل مى‏گردد و پست‏ترين نقطه آن گردنه صلوات آباد است.

۲ـ كوههاى شمالى بيجار كه بيشتر خاكى است و از شمال غربى به جنوب شرقى كشيده شده و خط الرأس آن شهرستان فوق و بخش‏هاى تكاب و ماه نشان مى‏باشد.

قله كوه‏هاى امامزاده ايوب انصار و زرنيخ و شاه نشين از بلندترين قلل اين رشته محسوب مى‏شود.

۳ـ كوه‏هاى جنوبى بيجار كه خط الرأس آنها حد طبيعى بين شهرستان بيجار و قروه مى‏باشد كه بلندترين قله آن به ارتفاع ۲۶۴۲ متر با نام قله زيره مى‏باشد.

۴ـ كوه‏هاى مركزى بيجار كه تقريبا موازى با كوه‏هاى شمالى كشيده شده است از نزديكى شهر بيجار و دهستان پير تاج گذشته و به كوه‏هاى خرقان متصل مى‏گردد. بلندترين قلل آن عبارتند از: سرقيصه، نقاره كوب، پنجه على، تماشا، حمزه عرب و چنگ الماس.

۵ـ ارتفاعات ملقرنى در كنار شهر سقز كه بلندترين نقطه آن از سطح دريا به ۱۴۰۰ متر مى‏رسد.

۶ـ كوه چهل چشمه و ارتفاعات آن از مهمترين ارتفاعات شهرستان مريوان است.

۷ـ كوه هزار مرگه از كوه چهل چشمه منشعب مى‏گردد و ارتفاع آن از سطح دريا به ۲۷۰۷ متر مى‏رسد.

اين كوه به سه رشته اصلى و مهم تقسيم مى‏شود.

الف) كوه معروف به سلسله لشت شهيدان كه در جنوب مريوان و شمال دره شيلر كشده شده و بلندترين قله آن به ارتفاع ۲۴۹۱ متر مى‏رسد.

ب) شعبه شمال غربى كه تقريبا موازى با رشته اول و آن هم در شمال دره شيلر كشيده شده است.

ج) شعبه جنوب شرقى كه بين اراضى مريوان و ديواندره

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=38378

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.