• امروز : یکشنبه, ۲۰ اسفند , ۱۴۰۲
  • برابر با : Sunday - 10 March - 2024
کل اخبار 24610
2

نفس‌های سنگین الوند و پرونده‌ای که ۱۰ سال خاک می‌خورد

  • کد خبر : 81075
  • 22 آذر 1401 - 16:06
نفس‌های سنگین الوند و پرونده‌ای که ۱۰ سال خاک می‌خورد
بام: رییس هیات کوهنوردی و صعودهای ورزشی همدان گفت: این روزها کوهستان الوند به جهت بی‌توجهی‌ها و آسیب‌های زیست محیطی عوامل انسانی، سخت نفس می‌کشد و نیازمند تبدیل شدن به منطقه حفاظت شده است.

به گزارش خبرنگار بام، الوند به عنوان یکی از مناطق بکر ارتفاعات کوهستانی، پرآوازه‌ترین رشته کوه همدان و میعادگاه بزرگان تاریخ کوهنوردی کشور به شمار می‌رود؛ عروس بام‌های ایران که این روزها با گلایه دوستدارانش به سبب آسیب‌های ناشی از دخالت انسانی همراه است.

امروز ۱۱ دسامبر مصادف با روز جهانی کوهستان است و به همین مناسبت گفت وگوی خبرنگار بام با «علیرضا گوهری» رییس هیات کوهنوردی و صعودهای ورزشی استان همدان پیرامون تهدیدها و فرصت‌های پیش روی کوهستان الوند را با هم می‌خوانیم.

بام: امروز مصادف شده با روز جهانی کوهستان؛ چه پیشنهادی دارید؟

گوهری: بله امروز مناسبت جهانی است و ما انتظار داریم به بهانه این روز مسئولان و دست اندرکاران توجه جدی به خطرات ایجاد شده در کوهستان داشته باشند چرا که در سال‌های اخیر تخریب گسترده را به خصوص در منطقه الوند شاهد بوده‌ایم.

بام: از آسیب‌های اخیر به رشته کوه الوند بیشتر توضیح دهید؟

گوهری: تردد خودروهای آفرود، ایجاد مسیر دسترسی و ساخت و سازهای غیرمجاز از مهمترین آسیب‌های وارده به مناطق کوهستانی همدان به ویژه الوند است که تا به امروز حل و فصل نشده و در عمل هیچ گونه اقدامی از دستگاه‌های اجرایی صورت نگرفته است.

بام: گویا در این منطقه گیاهان دارویی هم وجود دارد؟

گوهری: الوند گستره وسیعی از رویش گیاهان دارویی است که البته در سال‌های اخیر شاهد برداشت بی‌رویه آن هستیم و بسیاری از گونه‌ها نیز در خطر انقراض هم قرار دارند.

بام: عشایر منطقه هم نقش آسیب زا دارند؟

گوهری: در کوهستان الوند چیزی به اسم مدیریت منابع نداریم و منابع طبیعی نظارت و مدیریت ندارد و همین مساله باعث شده عشایر برای خود مناطقی را به عنوان مرتع تعریف کنند و بهره برداری‌های غیرمجاز را شاهد هستیم.

بام: چه راهکاری را پیشنهاد می‌دهید؟

گوهری: پرونده اعلام منطقه حفاظت شده الوند حدود ۱۰ سال خاک می‌خورد و میراث فرهنگی و منابع طبیعی که متولی اجرای طرح بودند تاکنون اقدامی انجام ندادند ضمن اینکه پیشتر اعلام شده بود که مطالعات برای تبدیل الوند به منطقه حفاظت شده به ارتفاع بالای ۲ هزار و ۶۰۰ متر انجام شود که اصولی نیست.

قریب به ۱۰ سال است که پرونده اعلام منطقه حفاظت شده الوند خاک می‌خورد و ادارات میراث فرهنگی و منابع طبیعی که متولی آن بودند، این اقدامی انجام ندادند ضمن اینکه پیشتر اعلام شده بود که مطالعات برای تبدیل الوند به منطقه حفاظت شده به ارتفاع بالای ۲ هزار و ۶۰۰ متر انجام شود که اصولی نیست.

بام: از چه لحاظ اصولی نیست؟

گوهری: وسعت گسترده‌ای از دامنه و کوهپایه‌های الوند زیر دشت میشان و در ارتفاع یک هزار و ۶۰۰ متری قرار دارد و ویژگی‌های زیست محیطی و طبیعت این مناطق بسیار حایز اهمیت است و باید ضوابط و قوانین مشخص و شفاف را برای این مناطق تعریف کنند.

بام: به نظر شما تبدیل این منطقه به حفاظت شده موثر خواهد بود؟

گوهری: به طور قطع کارساز است و دسترسی‌های عمومی از این مناطق برچیده و حتی صعود به قله و سایر مناطق هم سازماندهی می‌شود.

ما حتی در ایجاد پناهگاه‌ها هم نیاز به سازماندهی لازم داریم و نباید بیش از این پناهگاه ساخته شود که امیدوارم مسئولان در نشستی تخصصی به این موضوع بپردازند.

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=81075

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.