• امروز : سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024
کل اخبار 24660
3

نوش‌داروی ایمن سازی کوهستان بعد از جانباختن ۱۲ هموطن!

  • کد خبر : 15800
  • 09 دی 1399 - 12:32
نوش‌داروی ایمن سازی کوهستان بعد از جانباختن ۱۲ هموطن!
بام نیوز: خشم ارتفاعات شمال تهران جان 12 هموطن را گرفت اما آنچه خلا آن به خوبی مشهود است، عدم برنامه و هماهنگی بین دستگاه‌های امداد رسان و مدیریت بحران است؛ موضوعی که اگر به شکل اصولی حل نشود، بازهم باید در انتظار چنین حوادث تلخی باشیم.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری بام نیوز:فصل زمستان با سردی و بارش‌های مختلف برف و باران بار دیگر رسید اما روزهای ابتدایی ورود رسمی این فصل سرد و خزان برای تعدادی از خانوادها همراه با اندوه و ماتم بود؛ خانواده هایی که جمعی از عزیان خود را در بلندترین ارتفاعات پایتخت در مواجهه با برف و کولاک شدید از دست دادند و لباس عزا به تن کرده اند.

حادثه وقوع برف و کولاک و فروریختن بهمن های عظیم در ارتفاعات شمالی تهران در آدینه هفته گذشته و به دنبال آن از جانباختن ۱۲ نفر از هموطنان و شهروندان خبر ناگوار و تاسف باری بود که در روزهای اخیر به گوش هردم رسید.

 در این حادثه علی رغم توصیه‌ها و تاکیدات مبنی بر توجه کوهنوردان به شرایط نامساعد جوی، تعدادی از شهروندان قدم به ارتفاعات شمالی تهران گذاشته و در شرایط بسیار نامساعد جوی مسیری را رفتند که راه بازگشتی برای آن وجود نداشت و جان به جان آفرین تسلیم خشم کوهستان شدند.

در این میان امدادگران سازمان امداد و نجات از ساعتهای ابتدایی خبر درگیر شدن کوهنوردان در ارتفاعات پایتخت وارد عمل شده و تلاش‌های زیادی در قالب تیم های امدادی زمینی و هوایی آغاز کردند و در نهایت جسد ۱۲ نفر از هموطنان جان باخته از منطقه کوهستانی انتقال داده شد. در این حادثه تعدادی از هموطنان نیز با کمک نیروهای امدادی نجات پیدا کردند.

جان باختن ۱۱ کوهنورد در ارتفاعات تهران

شاهین فتحی، مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان تهران درباره جزئیات بروز حادثه ارتفاعات شمال تهران گفت:پنجم دی ماه برف و کولاک و همین‌طور سقوط بهمن در ارتفاعات شمال پایتخت ۱۱ کوهنورد را به کام مرگ کشاند.

وی افزود:به محض وقوع حادثه، تیم‌های عملیاتی هلال‌احمر شامل تیم واکنش سریع استان تهران و امدادگران شعبه شمیرانات به مناطق اعلام شده اعزام شدند که پس از ۳ روز عملیات جست‌وجو و نجات، پیکر ۸ کوهنورد در کلکچال، ۲ نفر در دارآباد و یک نفر دیگر هم در آهار پیدا شد که در مجموع با کشف اجساد ۱۱ نفر از کوهنوردان در ارتفاعات شمال تهران، پایان عملیات یکشنبه ساعت ۱۵:۳۰ اعلام شد.

به گفته مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان تهران، در این حادثه ۱۴ نفر نجات یافته و تعدادی از گم‌شده‌ها که خانواده‌هایشان از طریق شماره ۱۱۲ به جمعیت هلال‌احمر استان تهران اعلام مفقودی کرده بودند هم پیدا شده و به خانه برگشتند.

فتحی تاکید کرد:۱۰۰ نیروی عملیاتی در قالب ۲۰ تیم، کار جست‌وجو و نجات کوهنوردان را انجام دادند و تیم امداد هوایی هم با یک فروند بالگرد و انجام ۹ سورتی پرواز، تکمیل کننده عملیات جست‌وجو و نجات در ارتفاعات شمال تهران بود.

نکته قابل تامل در خصوص ارائه گزارش مربوط به این حادثه تفاوت در آمار جان باختگان است؛به طوری که میان آمار جان باختگان سازمان امداد و نجات هلال احمر و پلیس کوهستان اختلاف یک نفر جان باخته وجود دارد.

تعداد جانباختگان سقوط بهمن به ۱۲ نفر رسید

سرهنگ محمد مقدسی، رئیس پلیس کوهستان در گفت‌وگو با خبرنگار بام نیوز اظهار داشت: از روز گذشته مأموران یگان کوهستان پلیس پیشگیری پایتخت به همراه سایر دستگاه های امدادی برای پیدا کردن کوهنوردانی که بر اساس اعلام خانواده‌هایشان از هنگام ریزش بهمن مفقود شده بودند به مجموعه توچال و دیگر ارتفاعات شمالی تهران مراجعه کردند.

وی افزود: همانطور که روز قبل اعلام کردیم، محل دو نفر از کوهنوردان که بنا بر اظهارات خانواده‌هایشان در موقعیت دارآباد مفقود شده بودند، پیدا شد اما با توجه به تاریک شدن و سردی بیش از حد هوا عملیات جستجو به امروز موکول شد.

فرمانده یگان کوهستان پلیس پیشگیری پایتخت گفت: امروز مأموران یگان پلیس کوهستان برای پیدایش اجساد به دارآباد رفته و پیکر دو کوهنورد دیگر را پیدا کردند که البته هویت آنها مشخص است.

وی گفت: اسامی این دو کوهنورد که با همدیگر نسبت فامیلی هم دارند (پسرعمو) افسل ثابت قدم فرزند پرویز متولد ۶۲ و مهدی ثابت قدم فرزند تراب متولد ۷۴ است.

سرهنگ مقدسی خاطرنشان کرد: در ارتفاعات کلکچال یک کوهنورد دیگر هم پیدا شد که نام او اسماعیل جلیله وند است که با این احتساب تعداد فوتی‌ها به ۱۲ نفر می‌رسد.

فرمانده یگان کوهستان پلیس پیشگیری پایتخت گفت: عملیات جست و جو به پایان رسید و اجساد افرادی که بنا به اظهارات خانواده ها و دوستانشان در بهمن گرفتار شده بودند، پیدا شدند اما عملیات انتقال دو جسد کشف شده در ارتفاعات دارآباد به پایین ارتفاعات هنوز ادامه دارد.

یکی از مشکلات جدی که تهران در عرصه نجات با آن مواجه است وجود سازه‌های عظیم بتنی است

همچنین موضوع مهمتر و اولویت‌دار، بحث اقدامات و تدابیر پیشگیرانه است؛ همان موضوع مهمی که خلا آن به خوبی احساس می‌شود و هنوز بعد از تکرار بارها حوادث اینچنینی، عدم وجود قانون و برنامه مدون برای اجرای طرح های پیشگیرانه و هماهنگی دستگاه‌های مرتبط، به خوبی مشهود و ملموس است.

نیاز به تجهیزات به‌روز برای امدادرسانی در حوادث احتمالی تهران

کریم همتی، رئیس جمعیت هلال احمر گفت: در تهران تنفس‌گاه های خوبی برای زلزله وجود دارد که مهم ترین آن‌ها پارک های جنگلی هستند. یکی از مشکلات جدی که تهران در عرصه نجات با آن مواجه است وجود سازه‌های عظیم بتنی است.

وی افزود: ما امروز به دستگاه‌ها و تجهیزات به‌روز برای نجات افراد نیاز داریم تا بتوانیم در زمان بحران سازه‌های بزرگ را از میان برداریم؛ این امر بسیار ضروری است و باید به آن توجه شود.

رضا کرمی محمدی، رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران درباره اقدامات و محدوده وظایف حوزه بحران پایتخت در خصوص کولاک و سقوط بهمن در ارتفاعات تهران،اظهار داشت: در سال‌های گذشته سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در ارتباط با حوادثی که در کوهستان‌های پایتخت اتفاق افتاده است، اقدامات داوطلبانه‌ای را انجام داده که به ایجاد «ناحیه کوهستان» در شهرداری منطقه یک منتهی شده است اما به‌طور قانونی تاکنون برای این سازمان وظیفه‌ای در خصوص کوهستان تعریف ‌نشده است.

وی با تأکید بر اینکه تمامی ارگان‌ها و سازمان‌ها همانند هلال‌احمر، فدراسیون کوهنوردی، ناحیه کوهستان شهرداری و حتی صداوسیما و سازمان هواشناسی بر اساس وظایف قانونی یا داوطلبانه خود اقداماتی را جهت استفاده بهینه و امن شهروندان از محیط کوهستان انجام داده‌اند، خاطرنشان کرد: اما این حادثه نشان می‌دهد اقدامات فعلی کافی نبوده و نیاز به توجه بیشتر، سرمایه گذاری و برنامه ریزی جدی تر در این حوزه وجود دارد.

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با اشاره به اینکه حادثه اخیر نیاز به مکانیسم‌های اجرایی هشدار و جلوگیری از ورود به کوهستان از مبادی داخل شهر را نشان داد، گفت: این سازمان بنا به دستور اخیر شهردار تهران به‌ زودی با نصب مانیتورهای اطلاع‌رسانی و هشدار در مبادی ورودی کوهستان اقدام به اعلام هشدارهای لازم در این خصوص می‌کند.

وی افزود:البته اجرایی شدن این موضوع همکاری جدی‌تر شهرداری‌های مناطق ۱، ۴، ۵ و ۲۲ به‌ ویژه «ناحیه کوهستان» را می‌طلبد که اطمینان داریم این همکاری به بهترین نحو ممکن انجام خواهد شد.

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران تاکید کرد: به دلیل تصویب نشدن آیین‌نامه اجرایی قانون مدیریت بحران مصوب سال ۱۳۹۸ تکالیف و مسئولیت‌ها، در حوزه بحران پایتخت در حد کلیات باقی مانده و شرح وظایف هر مجموعه روشن نشده است.

کرمی محمدی پیشنهاد داد:این روز در تاریخ شهر به نام این کوهنوردان عزیز نام‌گذاری شود تا به یاد داشته باشیم دامنه کوه‌های البرز در مجاورت شهر تهران نیاز به توجه، سرمایه‌گذاری و برنامه‌ریزی بیشتر و جدی‌تر دارد.

توجه کنیم؛این حادثه اولین و آخرین حادثه  نخواهد بود؛ مگر در صورتی که بتوانیم از خواب غفلت  بیدار شده و تمهیدات و قوانین لازم در ایمنی سازی و کاهش خطرات ناشی از چنین حوادثی را با مدیریت صحیح و جامعه و هماهنگی لازم بین دستگاهی را لحاظ کنیم‌؛در غیر این صورت این حوادث غمبار باز هم تکرار خواهد شد و باز تجویز نوشدارو پس از مرگ سهراب ره به جایی نمی‌برد.

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=15800
  • نویسنده : تحریریه بام نیوز
  • ارسال توسط :
  • منبع : فارس

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.