• امروز : چهارشنبه, ۹ اسفند , ۱۴۰۲
  • برابر با : Wednesday - 28 February - 2024
کل اخبار 24585
1

نکاتی که هنگام خرید ابزار کوه‌نوردی باید به آن توجه کنید

  • کد خبر : 61387
  • 12 آبان 1400 - 7:01
نکاتی که هنگام خرید ابزار کوه‌نوردی باید به آن توجه کنید
انجمن پزشکی کوهستان ایران: هنگام خرید ابزار و لوازم کوه‌نوردی و سنگ‌نوردی مانند کارابین، هارنس، طناب، کرامپون و امثال آن‌ها حتماً باید به برخی از نکات بسیار مهم و ضروری در این خصوص توجه کافی داشته باشید.

به نقل از فدراسیون جهانی کوه‌نوردی

هنگام خرید ابزار و لوازم کوه‌نوردی و سنگ‌نوردی مانند کارابین، هارنس، طناب، کرامپون و امثال آن‌ها حتماً باید به برخی از نکات بسیار مهم و ضروری در این خصوص توجه کافی داشته باشید.

۱- انجام تحقیقات کامل پیش از خرید؛ به این منظور اطمینان حاصل کنید که ابزاری که قصد خرید آنها را دارید متناسب با نوع فعالیتی باشد که انجام خواهید داد، به این منظور از منابع علمی و موثق نسبت به مشخصات و خصوصیات آن‌ها تحقیق و مطالعه کافی را انجام دهید.

۲- بخاطر داشته باشید که همواره هشدارها و راهنمایی‌های مربوط به بازرسی، دستورات در خصوص نحوه استفاده، نحوه نگهداری و مدت عمر مفید ارائه شده توسط کمپانی‌های سازنده ابزار را مطالعه و به آن‌ها توجه داشته باشید. ضمن اینکه اطلاعات مرتبط به یادآوری این نکات در وبسایت فدراسیون جهانی قابل دسترسی است.

۳- در صورتی که امکان داشت پیش از خرید محصول مورد نظر آن را عملاً آزمایش کنید، این موضوع بیشتر در خصوص محصولاتی مانند هارنس یا کلاه که سایز و اندازه آن‌ها در حمایت و سلامت ورزشکار اهمیت دارد موضوعیت دارد. عدم تناسب در این موارد می‌تواند برای کوه‌نوردان مخاطره‌آمیز باشد.

۴- محصولاتی را خریداری کنید که دارای برچسب اصالت و تضمین کیفیت از فدراسیون جهانی کوه‌نوردی (UIAA) و یا اتحادیه تجاری اروپا (CE) می‌باشند، این موضوع موجب تضمین رعایت حداکثر استانداردهای لازم در خصوص این محصولات است. برچسب‌های یاد شده معمولاً یا به محصول چسبانده، با به آن الصاق و یا در دفترچه راهنمای محصول موجود می‌باشد.

۵- تا حد امکان از خرید آنلاین این ابزار خودداری کنید، مگر در صورت خرید از برندها و کمپانی‌های مشهور یا فروشندگانی که امکان عودت کالا را نیز فراهم می‌نمایند. فدراسیون جهانی کوه‌نوردی و انجمن کوه‌نوردی بریتانیا (BMC) در مقاله‌ای اختصاصی به خطرات ناشی از خرید آنلاین ابزار پرداخته‌اند.

۶- دقت لازم را در خصوص محصولات و ابزار تقلبی و غیراستاندارد به خرج دهید؛ از دید یک فرد بی‌تجربه ابزار تقلبی ممکن است بسیار شبیه ابزار استاندارد باشد. در این موارد محصولات به ظاهر استاندارد با قیمتی کمتر از قیمت واقعی به فروش می‌رسند که خود قرینه‌ای بر تقلبی بودن آنهاست.

۷- تهیه و استفاده از ابزار و لوازم استفاده شده و دست دوم به هیچ عنوان مورد تایید نمی‌باشد، این موضوع بویژه در خصوص ابزاری مانند هارنس، طناب و کلاه ایمنی مورد تاکید است.

۸- سابقه و زمان خرید ابزار را در دفترچه‌ای یادداشت یا به صورت آنلاین ثبت کنید، این موضوع باعث می‌شود تا همواره تاریخچه‌ای از ابزار خریداری شده و زمان آن در دسترس داشته باشید.

۹- هرگونه شک و شبهه در خصوص صحت اصالت محصولات را از طریق پایگاه داده‌های فدراسیون جهانی کوه‌نوردی برطرف کنید؛ به این ترتیب شما می‌توانید موارد استفاده غیرمجاز از برچسب اصالت فدراسیون کوه‌نوردی را به این نهاد گزارش دهید. فهرست تمام کمپانی‌های دارای اصالت و استاندارد مورد تایید فدراسیون جهانی کوه‌نوردی در سایت این مجموعه موجود است.

۱۰- در خصوص ابزار محافظت شخصی توجه داشته باشید که این ابزار دارای عمر مفید می‌باشند که باید مطابق دستورالعمل کمپانی سازنده و در موارد مشخص باید با ابزار جدید و سالم جایگزین شوند.

پی‌نوشت: با مطالعه تذکرات فدراسیون جهانی کوه‌نوردی ناخودآگاه یاد اشباع بازار از ابزار بی‌نام و نشان (NO NAME)، ابزار تقلبی و چینی، ارسال ابزار اصل و استاندار به کشور چین و دریافت نمونه تقلبی و بی‌کیفیت آن در تعداد فراوان توسط برخی از افراد بی‌وجدان و البته نگهداری طناب‌های کوه‌نوردی در تمام مدت فصل زمستان روی دیوار دارای بخاری گازی! که به حمدالله شخصاً شاهد همگی آنها بودم افتادم.

ترجمه: پویا سلیمانی

 

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=61387

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.