• امروز : دوشنبه, ۷ اسفند , ۱۴۰۲
  • برابر با : Monday - 26 February - 2024
کل اخبار 24575
1

نکات ایمنی را به هنگام رعد و برق جدی بگیرید

  • کد خبر : 62794
  • 25 آبان 1400 - 21:06
نکات ایمنی را به هنگام رعد و برق جدی بگیرید
انجمن پزشکی کوهستان ایران: رعد و برق خیلی کم رخ می دهد اما همان تعداد دفعات کمی که اتفاق می افتد می تواند به شدت خطرناک باشد.

رعد و برق خیلی کم رخ می دهد اما همان تعداد دفعات کمی که اتفاق می افتد می تواند به شدت خطرناک باشد.

این خطر را اکیدا جدی بگیرید و موارد زیر را در موقع وقوع آن رعایت کنید . اگر این نکات را رعایت کنید حتی در زمانی که در فضای باز در معرض صاعقه باشید، ریسک برخورد آن را با خودتان کاهش می دهید:

۱- اگر پیش بینی رگبار و رعد و برق شده است ، در ساعت های پیش بینی شده سعی کنید در فضای باز نباشید .

۲- به هنگام وقوع رعد و برق حتما در فضای مسقف باشید . فضاهایی مانند خانه ، جان پناه و خودروهایی که سقف سفت و محکم دارند . اگر داخل ماشین هستید شیشه پنجره ها حتما بالا باشند.

۳- حواس تان به رعد و برق باشد . بلافاصله پس از دیدن برقی که داخل ابر می درخشد ، شروع به شمردن کنید . اگر قبل از رسیدن به عدد ۳۰ (سی) ، صدای رعد را شنیدید بدین معنی است که احتمال برخورد صاعقه به زمین هست . به سرعت خودتان را به محل سرپوشیده ای برسانید و حداقل تا ۳۰ دقیقه در همانجا بمانید .

۴- اگر در محلی هستید که فضای سرپوشیده در آن نزدیکی نیست همچنان راه هایی هست که بتوانید ریسک برخورد صاعقه را با خود کم کنید . این کارها عبارتند از :

۴-۱- کم کردن ارتفاع . اگر در جاهای مرتفع هستید به سرعت خود را به ارتفاعات پایین برسانید . در کوهستان بهتر است تندترین شیب هایی را که می توانید با امنیت از آنها به پایین حرکت نمایید ، انتخاب کنید .

۴-۲- هرگز روی زمین دراز نکشید . به حالت چمباتمه بنشینید به طوری که کمترین تماس بدن با زمین باشد. سر خود را به پایین خم و گوش هایتان را محکم با دستانتان بگیرید .

۴-۳- هرگز زیر درخت پناه نگیرید . درختان هدف بسیار ساده ای برای صاعقه به شمار می روند.

۴-۴- در زیر صخره ها و سنگ های سست پناه نگیرید .

۴-۵- به سرعت از استخر ، دریاچه و یا هر سطح پوشیده از آب دور شوید .

۴-۶- از خطوط انتقال برق دوری کنید و در مجاورت هیچ مانع فلزی مثل فنس ، نرده و یا سیم خاردار نایستید . از ایستادن در کنار برج های فلزی آنتن ها و یا توربین های بادی بپرهیزید .

۴-۷- روی سطوح بتونی قرار نگیرید . سطح بتونی به خاطر آرماتورهای فلزی داخل شان هادی بسیار خوبی برای برق صاعقه به شمار می روند .

۵- وقتی در فضای سرپوشیده قرار دارید بدین معنی نیست که از خطر صاعقه در امان هستید . نزدیک به یک سوم تلفات ناشی از صاعقه در فضاهای بسته اتفاق افتاده است بنابراین در این فضاها حتی داخل منزل مسکونی خودتان هم باید موارد زیر را رعایت کنید :

۵-۱- از تماس با لوله آب و استفاده از شیر آب در زمان رعد و برق پرهیز کنید . برق صاعقه می تواند از طریق لوله آب منتقل شود.

۵-۲- در زمان رعد و برق از حمام استفاده نکنید ، نه از دوش و نه از وان .

۵-۳- از هیچ وسیله برقی در زمان رعد و برق استفاده نکنید . برق صاعقه که ولتاژ بسیار زیادی دارد می تواند از طریق شبکه سیم های برق منتقل شود.

۵-۴- نزدیک سیم آنتن تلویزیون و رسیور ماهواره نباشید .

۵-۵- از تلفن استفاده نکنید . استفاده از موبایل و تلفن های بدون سیم بلامانع است .

۵-۵- با پای لخت روی سطوح بتونی قرار نگیرید و یا روی چنین سطوحی دراز نکشید. به دیوارهای بتونی هم تکیه ندهید.

 

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=62794

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.