• امروز : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
کل اخبار 24664
2

 نڪاتی برای شب‌مانی بهتر در زمستان

  • کد خبر : 27331
  • 30 بهمن 1399 - 20:59
 نڪاتی برای شب‌مانی بهتر در زمستان
بام نیوز: یڪ ڪیسه‌خواب مرطوب به میزان زیادی خاصیت عایق بودن خود را از دست می‌دهد، بنابراین در هنگام خواب فضای جلوی بینی و دهان خود را نبندید تا رطوبت حاصل از تنفس شما داخل ڪیسه‌خواب نشود.

۱- اطلاع از وضعیت آب و هوایی منطقه ڪلید طلایی تمام برنامه‌های ڪوه‌نوردی است، به این ترتیب شما می‌توانید از حداقل و حداڪثر دما و امڪان بارش مطلع شده و ابزار و لوازم متناسب با شرایط آب و هوایی منطقه ماند چادر و پوشش مناسب به همراه داشته باشید.

۲- مڪان مناسبی برای چادر زدن انتخاب ڪنید؛ این مڪان باید حتی‌المقدور خشڪ و مسطح باشد. همچنین اگر امڪان‌پذیر باشد تا جای ممڪن برف‌های روی زمین را ڪنار زده و ڪفش‌ها و سایر ابزار را روی سطح زمین بدون برف قرار دهید.

۳- استفاده از زیراندازهای عایق، مقاوم در برابر سرما و ضد آب برای زیر ڪیسه‌خواب

۴- با ڪاهش فضای محیط چادر می‌توانید آن را عایق‌بندی ڪنید، به این منظور می‌توانید ڪیسه‌خواب خود را به ڪیسه‌خواب همنورد خود نزدیڪ‌تر ڪنید، سایر ابزار و وسایل خود مانند ڪوله‌پشتی‌ها را داخل چادر و دورتادور آن قرار دهید.

۵- استفاده از بطری یا ڪیسه‌های آب گرم در ڪیسه‌خواب می‌تواند دمای مناسبی را برای شما در طول شب تامین ڪند؛ بهترین نقاطی ڪه می‌توانید این ڪیسه یا بطری‌های آب گرم را قرار دهید میان ران‌ها یا در ناحیه گردن شماست.

۶- یڪ اتفاق ناگوار برای شما این است ڪه صبح پس از بیدار شدن از خواب و خروج از چادر پای خود را داخل یڪ ڪفش یخ‌زده ڪنید؛ بنابراین حتما ڪفش یا ڪفی ڪفش خود را در هنگام خوابیدن داخل چادر و به دور از سرما قرار دهید.

۷- یڪ ڪیسه‌خواب مرطوب به میزان زیادی خاصیت عایق بودن خود را از دست می‌دهد، بنابراین در هنگام خواب فضای جلوی بینی و دهان خود را نبندید تا رطوبت حاصل از تنفس شما داخل ڪیسه‌خواب نشود.

۸- برخی معتقدند ڪه خوابیدن بدون لباس در ڪیسه‌خواب بدن شما را گرم‌تر نگه می‌دارد اما این ڪاملاً اشتباه است، حتماً از پوشش گرم و مناسب با دمای هوا برای رفتن به داخل ڪیسه‌خواب استفاده ڪنید.

۹- در زمان وزش باد شدید سعی ڪنید تا به صورت متناوب داخل چادر تغییر جهت دهید. باید هر چند ساعت یڪ بار اقدام به بررسی ساختار چادر و طناب‌های آن ڪنید چون در صورتی ڪه آسیب جدی به چادر شما وارد شود در چنین شرایطی ترمیم و برپا ڪردن آن بسیار دشوار خواهد بود.

۱۰- سعی ڪنید پیش از رفتن به داخل ڪیسه خواب یڪ وعده غذا یا نوشیدنی گرم بنوشید؛ استفاده از یڪ وعده غذایی با چربی بالا نیز گزینه مناسبی است چون بدن شما نیاز به انرژی دارد و معمولاً فرایند متابولیسم چربی‌ها طولانی‌تر از پروتئین‌ها و ڪربوهیدرات‌ها می‌باشد.

۱۱- ریختن مایعات روی لباس یا ڪیسه‌خواب شما اتفاق ناگواری است ڪه ممڪن است در هنگام نوشیدن آب در نیمه‌شب اتفاق بیافتد. برای پیش‌گیری از این وضعیت می‌توانید از یڪ ” نی” استفاده و آن را در نزدیڪی بطری خود قرار دهید.

۱۲- ذرات یخی ڪه ناشی از انجماد بخار روی لایه داخلی چادر شما هستند را در ابتدای روز پاڪ ڪنید، زیرا با گرم‌تر شدن هوا آنها ڪم‌ڪم آب شده و می‌توانند موجب خیس شدن ابزار و البسه شما شوند.

۱۳- هرگز ادرار خود را ڪنترل نڪنید، زیرا نگه داشتن ادرار باعث می‌شود بدن مقدار ڪالری بیشتری برای گرم نگه داشتن آن بڪند ڪه این خود موجب مصرف ڪالری و افت دمای بدن خواهد شد.

۱۴- بدن شما در ارتفاع و در وضعیت نامناسب آب و هوایی آب بیشتری ازدست می‌دهد؛ یڪ بطری یا ڪیسه آب یخ‌زده مشڪل شما را حل نمی‌ڪند. استفاده از پوشش مناسب برای بطری یا ڪیسه‌های آب می‌تواند ڪمڪ خوبی برای هیدراته بودن بدن شما در این شرایط باشد.

۱۵- ابزار و لوازم الڪترونیڪ خود مانند GPS و موبایل را از سرمای محیط محافظت ڪنید زیرا همانطور ڪه می‌دانید سرما می‌تواند موجب ڪاهش عمر و تخلیه ناگهانی باطری شود.

ترجمه: پویا سلیمانی

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=27331
  • نویسنده : مائده اسماعیلی
  • ارسال توسط :
  • منبع : مطالب ازاد کوهنوردی ایران

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.