• امروز : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
کل اخبار 24664
1

هشدار نارنجی وزش باد شدید و خیزش گردوخاک در ۹ استان/ کاهش دید و کیفیت هوا در ۲۳ استان

  • کد خبر : 85047
  • 17 فروردین 1402 - 0:57
هشدار نارنجی وزش باد شدید و خیزش گردوخاک در ۹ استان/ کاهش دید و کیفیت هوا در ۲۳ استان
بام: سازمان هواشناسی کشور نسبت به خیزش گردوخاک در ۹ استان هشدار نارنجی و نسبت به کاهش دید و کیفیت هوا در ۲۳ استان هشدار زرد صادر کرد.

به گزارش بام، سازمان هواشناسی کشور با صدور هشدار نارنجی‌رنگ از افزایش شدید گرادیان فشاری، افزایش میزان سرعت باد در مقیاس شدید و در نواحی مستعد همراه با خیزش گردوخاک به‌ویژه در ساعات بعدازظهر خبر داد.

این وضعیت جوی در روز پنج‌شنبه (۱۷ فروردین) در استان‌های مرکزی، زنجان، جنوب آذربایجان شرقی، همدان و نیمه جنوبی اردبیل و در روز جمعه (۱۸ فروردین) در غرب خراسان جنوبی، سمنان، شمال غرب سیستان و بلوچستان و شرق کرمان مورد انتظار است.

براثر این مخاطرات احتمال خیزش گردوخاک و کاهش کیفیت هوا در مناطق مستعد، خسارت به تجهیزات شهری و برون‌شهری از جمله سقوط بنر، تابلوهای تبلیغاتی، داربست‌ها و سازه‌های موقت، سقوط اشیاء از ارتفاعات و شکستن نهال‌ها و درختان کهنسال وجود دارد.

سازمان هواشناسی کشور برای کاهش تلفات ناشی از این وضعیت جوی عدم تردد جاده‌ای، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، احتیاط در فعالیت‌های کوهنوردی، اجتناب از فعالیت‌های عمرانی، احتیاط در عبور و مرور و عدم پارک خودرو در حاشیه ساختمان‌های نیمه کاره و درختان کهنسال و عدم سم یا محلول پاشی باغات و مزارع به‌ویژه در بعدازظهر و استفاده از قیم برای نهال‌ها را توصیه می‌کند.

همچنین این سازمان در ادامه با صدور هشدار زردرنگ نسبت به افزایش گرادیان فشاری، افزایش میزان سرعت باد در مقیاس نسبتا شدید و در نواحی مستعد همراه با خیزش گردوخاک به‌ویژه در ساعات بعدازظهر هشدار داد.

این مخاطرات جوی در روز چهارشنبه (۱۶ فروردین) در آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، کردستان، اردبیل، مرکزی، همدان، جنوب سیستان و بلوچستان و شرق هرمزگان، در روز پنج‌شنبه (۱۷ فروردین) در آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، کردستان، کرمانشاه، ایلام، لرستان، قزوین، البرز، قم، تهران، اصفهان، سمنان، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، یزد، جنوب کرمان و جنوب سیستان و بلوچستان، در روز جمعه (۱۸ فروردین) در تهران، البرز، قم، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، کرمان، لرستان، مرکزی، قزوین، همدان، زنجان، شمال آذربایجان غربی دور از انتظار نخواهد بود.

همچنین در روز شنبه (۱۹ فروردین) در آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، کردستان، اردبیل، کرمانشاه، زنجان، همدان، مرکزی، قم، تهران، قزوین، البرز، یزد، اصفهان، سمنان، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، سیستان و بلوچستان، کرمان و در روز یک‌شنبه (۲۰ فروردین) در جنوب اردبیل، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، کردستان، همدان، مرکزی، زنجان، قزوین، البرز، قم، تهران، اصفهان، سمنان، خراسان رضوی، خراسان شمالی، شمال خراسان جنوبی، کرمان و یزد انتظار می‌رود.

براثر این وضعیت جوی احتمال خیزش گردوخاک در مناطق مستعد، کاهش دید و کاهش کیفیت هوا، احتمال خسارت به تجهیزات شهری و برون شهری از جمله سقوط بنر، تابلوهای تبلیغاتی، داربست‌ها و سازه‌های موقت، احتمال سقوط اشیاء از ارتفاعات و احتمال شکستن نهال‌ها و درختان کهنسال وجود دارد.

سازمان هواشناسی کشور برای کاهش آسیب‌ها احتیاط در تردد جاده‌ای، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، احتیاط در فعالیت‌های کوه‌نوردی، احتیاط در فعالیت‌های عمرانی، احتیاط در عبور و مرور و عدم پارک خودرو در حاشیه ساختمان‌های نیمه‌کاره و درختان کهنسال و عدم سم یا محلول‌پاشی باغات و مزارع به‌ویژه در بعدازظهر و استفاده از قیم برای نهال‌ها را لازم می‌داند.

به گزارش ایسنا در هشدار نارنجی‌رنگ سازمان هواشناسی پیش‌بینی می‌شود که پدیده‌ای جوی اثرات منفی به دنبال داشته باشد و خسارت‌های احتمالی را سبب شود. هشدار نارنجی برای آماده‌باش دستگاه‌های مسئول برای مقابله با یک پدیده خسارت‌زا صادر می‌شود. هشدار زردرنگ به معنای این است که پدیده‌ای جوی رخ خواهد داد که ممکن است در سفرها و انجام کارهای روزمره اختلالاتی را ایجاد کند. این هشدار برای آگاهی مردم صادر می‌شود تا بتوانند آمادگی لازم را برای مواجهه با پدیده‌ای جوی داشته باشند که از حالت معمول کمی شدت بیشتری دارد. از سوی دیگر مسئولان نیز در جریان این هشدارها قرار می‌گیرند تا اگر لازم باشد تمهیداتی را بیندیشند.

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=85047

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.