• امروز : دوشنبه, ۷ اسفند , ۱۴۰۲
  • برابر با : Monday - 26 February - 2024
کل اخبار 24573
0

همه چیز درباره روز جهانی دوچرخه سواری

  • کد خبر : 43832
  • 13 خرداد 1400 - 19:11
همه چیز درباره روز جهانی دوچرخه سواری
بام نیوز: یکی از این مناسبت‌ها که به تازگی در تقویم بین المللی و توسط سازمان ملل متحد ثبت جهانی شده است، روز جهانی دوچرخه سواری است.

به گزارش بام نیوز، با نگاهی به تقویم و مناسبت هایی که در آن به ثبت رسیده است، روزهای بسیاری را می بینیم که با دلایل و اهداف مختلف و به قصد گرامی داشت یک رویداد خاص در تقویم مشخص شده است. برخی از روزها به صورت ملی و برخی دیگر به شکل بین المللی نام گذاری شده و در کل دنیا به روش‌های متنوع آن روز را گرامی می دارند. یکی از این مناسبت‌ها که به تازگی در تقویم بین المللی و توسط سازمان ملل متحد ثبت جهانی شده است، روز جهانی دوچرخه سواری است. بدون شک در پس این نام گذاری دلایل حساب شده و آینده نگرانه‌ای وجود دارد. این وسیله ی کاربردی با جنبه‌های سرگرم کننده، سلامت بخشی، هیجانی و طبیعت دوستی که دارد همواره با طرفداران بسیاری روبرو بوده است؛ اما هنوز هم جایگاه اصلی خود را در میان مردم جهان پیدا نکرده است. در ادامه دلایل نام گذاری روز دوچرخه، تاریخچه ی آن و همچنین مراسمات ویژه ی این روز را مورد بررسی قرار می دهیم.

تاریخچه روز دوچرخه سواری

در سال‌های اولیه قرن نوزدهم میلادی، مردم با روش هایی ساده و ابتدایی به امرار معاش می پرداختند و در همان زمان، جهان آرام آرام روی دیگری به خود می گرفت. بشر همواره به دنبال راه هایی برای تسهیل شرایط زندگی و کسب دانش و مهارت در جهت استفاده از ابزارهای نوین برای گذر از سختی‌های زندگی بوده است. بر همین اساس در آن دوره کمبود وسایل حمل و نقل به شکلی ساده و کاربردی به شدت احساس می شد و نبود این وسایل مشکلاتی را ایجاد کرده بود. علم و آگاهی انسان و کمال خواهی همیشگی بشر، گره گشای بسیاری از مشکلات او از ابتدای پیدایش انسان تاکنون بوده است و این ویژگی او را وادار به ساخت وسیله‌ای ساده با دو چرخ کرد که در سال‌های پایانی قرن نوزدهم این طرح اولیه با تغییراتی روبرو شد و یک دوچرخه راحت و بسیار پرکاربرد را به زندگی انسان وارد کرد. دوچرخه‌ای که با طرح‌های مدرن و امروزی به عنوان یکی از وسایل حمل و نقل مهم و طبیعت دوست در کشورهای مدرن مورد استفاده قرار می گیرد. دنیای تکنولوژی، دنیایی بزرگ و بی پایان است که گاهاً بدون توجه به آینده و آیندگان، انسان‌ها را در خود غرق کرده و روزمرگی هایشان را با امکانات و تجهیزات مدرن پر میکند.
یکی از تکنولوژی‌های پرسرعت در عصر حاضر شیوه‌های حمل و نقل متنوع و متعددی است که زندگی ماشینی مردم بخشی از این تکنولوژی محسوب می‌شود. با وابستگی هایی که این سبک زندگی برای مردم به وجود آورده است، جدایی از زندگی ماشینی یقیناً امکان پذیر نخواهد بود؛ اما می توان به صورت نمادین برخی روزها از تکنولوژی‌های رایج حمل و نقل به دور باشیم تا در ایجاد فرهنگ‌های سالم زیست محیطی، نقشی هرچند جزئی را ایفا کنیم.
سازمان ملل متحد در اقدامی شایسته و به جا بر اساس توافق بین المللی ۱۹۳ کشور عضو، در روز سوم ژوئن ۲۰۱۸ یا ۱۳ خرداد ۱۳۹۷ روز جهانی دوچرخه سواری (World Bicycle Day) را به ثبت جهانی رساند. بر اساس پژوهشی که توسط دو گروه فدراسیون دوچرخه سواران اروپا (ECF) و اتحاد جهانی دوچرخه سواری (WCA) در سال ۲۰۱۵ و در محل کنفرانس تغییرات اقلیمی برگزار شده سازمان ملل ارائه شد، به بررسی و تحلیل اثرات دوچرخه سواری در تحقق اهداف توسعه پایدار و آشتی با طبیعت پرداخته شد، از این رو با ترغیب سازمان ملل متحد به توجه بیشتر نسبت به حوزه دوچرخه سواری و برخورداری از اثرات متعدد آن در زندگی مردم و محیط زیست، روز سوم ژوئن به عنوان روز جهانی دوچرخه سواری نام گذاری شد.

مراسم رایج جهانی در روز دوچرخه سواری

در اولین بزرگداشت روز جهانی دوچرخه سواری که هنوز افراد بسیاری از برگزاری این روز و فواید این نام گذاری مطلع نبودند، مراسمات کوچکی در اقصی نقاط دنیا به عنوان بزرگداشت این روز برگزار شد و همین امر زمینه ماندگار شدن و آگاهی افراد بیشتری از روز جهانی دوچرخه سواری در دنیا شد. همانگونه که بیان شد در سوم ژوئن ۲۰۱۸ برای اولین بار روز دوچرخه معرفی و در تقویم بین المللی ثبت گردید. پس از آن به واسطه انتشار خبرهای روز جهانی دوچرخه در کل دنیا و تعامل آنلاین و پرسرعت اخبار روز دنیا، افراد بیشتری از این روز آگاه شده و اکنون این روز به عنوان یک رویداد سالانه، بیش از پیش در سطح وسیعی تقویت شده و هزاران نفر در سراسر جهان آن را به روش‌های خاص خود جشن می گیرند. حتی انتظار می رود مردم سال به سال به این بزرگداشت جهانی بپیوندند و این حرکت نمادین دلیلی بر استفاده بیشتر مردم از دوچرخه برای امور روزمره و جابجایی باشد.
مراسم که طی این سال‌ها در جهان برگزار شده، در هر منطقه متفاوت و بعضاً مشترک بوده است. به عنوان مثال فدراسیون دوچرخه سواران اروپا با همکاری اتحادیه جهانی دوچرخه سواری، با برگزاری مسابقه عکس شرکت کنندگان از سراسر جهان را ترغیب به ارسال تصاویری از خود در هنگام دوچرخه سواری کرده و جنبش جهانی عکس در روز دوچرخه را به وجود آورد. در جایی دیگر سفارت ترکمنستان در آنکارا به برگزاری یک تور دوچرخه در پایتخت ترکیه اقدام نموده و دوچرخه سواران و نمایندگان سازمان بهداشت جهانی و همچنین سفارتخانه‌های تاجیکستان، روسیه و قزاقستان در این تور دوچرخه که در اطراف دریاچه Eymir برگزار گردید شرکت نمودند. مسابقات BMX، مسابقات دوچرخه سواری کند و بازی‌های مرتبط با دوچرخه از جمله فعالیت هایی است که در مرکز جهانی دوچرخه سواری UCI در سوئیس برای روز جهانی دوچرخه که در ۳ ژوئن برگزار می‌شود برنامه ریزی شده است.

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=43832

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.