• امروز : دوشنبه, ۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 22 April - 2024
کل اخبار 24660
1

واکنش هلال احمر به موضوع اهمال در امداد و نجات حوادث اخیر ارتفاعات تهران

  • کد خبر : 16686
  • 15 دی 1399 - 19:54
واکنش هلال احمر به موضوع اهمال در امداد و نجات حوادث اخیر ارتفاعات تهران
بام نیوز: جمعیت هلال احمر کشور به خبر "«اهمال» در عملیات امداد و نجات حوادث اخیر ارتفاعات تهران؟" واکنش نشان داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری بام نیوز، حسین شهلایی، کوهنورد و  مدرس درجه دو سنگنوردی، یخ و برف فدراسیون کوهنوردی چندی پیش درگفتگویی با ایسنا از نحوه امداد و نجات هلال احمر در ارتفاعات تهران به خصوص در کلکچال انتقاد کرد. او معتقد بود که نیروی های امداد و نجات هلال احمر می توانستند خود را زودتر برای یاری رسانی به کوهنوردان زمین گیر شده در کلکچال برسانند اما به بهانه تاریکی شب و باد زیاد در عملیات امداد تاخیر ایجاد کرده اند.

در همین رابطه سازمان هلال احمر به این خبر واکنش نشان داد و جوابیه ای صادر کرد که به شرح زیر است:

روز جمعه مورخ ۱۳۹۹/۱۰/۰۵ با وقوع برف و کولاک و ریزش بهمن در ارتفاعات شمال تهران، اولین گزارش این واقعه ساعت ۱۳:۰۰ از طریق سامانه ۱۱۲ هلال احمر به سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران اعلام شد که گزارش عملیات امدادرسانی به تفکیک روز و محل به شرح زیر اعلام می شود:

روز جمعه مورخ ۱۳۹۹/۱۰/۰۵

ارتفاعات کلکچال:  پس از اعلام حادثه، تیم‎های عملیاتی جمعیت هلال احمر علیرغم شرایط بسیار نامساعد جوی و بدی آب و هوا در حداقل بازه زمانی ممکن به منطقه اعزام شدند و با تلاش آنها یک نفر خانم گرفتار در برف و کولاک کوهستان نجات و به نقطه امن منتقل شد و یک نفر آقا نیز به علت سرمازدگی و با علائم حیاتی به بیمارستان منتقل شد که متاسفانه مصدوم به علت شدت سرمازدگی و پس از عملیات احیا در بیمارستان جان باخت که مستندات این اقدامات موجود است. پس از انتقال افراد ذکر شده، در اولین دقایق بامداد شنبه، تیمی از نجاتگران کوهستان به منطقه گردنه کلکچال اعزام شدند و عملیات جست و جوی مفقودان در دمای منهای ۲۰ درجه و کاهش میدان دید ادامه داشت که با توجه به شرایط نامساعد جوی و جلوگیری از به خطر افتادن جان نجاتگران، این عملیات تا روشن شدن هوا به تعویق افتاد. در عملیات‌های امدادرسانی منطقه کلکچال در روز جمعه مجموعا ۲۰ نیروی عملیاتی حضور داشتند.

ارتفاعات شیرپلا: اعلام وقوع بهمن و برف و کولاک در ارتفاعات تهران در حالی اعلام شد که از بامداد جمعه و قبل از وقوع بهمن، نجاتگران پایگاه شیرپلا مشغول عملیات امدادرسانی بودند که این عملیات با نجات جان ۱۲ گرفتار در برف و کولاک ودانتقال به نقاط امن در ساعت ۲۱ روز جمعه ( نزدیک ۲۰ ساعت عملیات) به پایان رسید. یقینا عدم حضور نجاتگران جمعیت هلال احمر درآن منطقه منجر به وقوع بحرانی دیگر و مرگ جمع کثیری از کوهنوردان می‌شد.

ارتفاعات آهار: با توجه اعلام ریزش بهمن در منطقه آهار و احتمال مفقودی یک نفر، ۲ تیم کوهستان از شعبه شمیرانات (در مجموع۱۰ نفر نیروی عملیاتی) به آن منطقه اعزام شدند و با وجود اینکه شواهدی مبنی احتمال زنده بودن فرد محبوس شده  نبود عملیات جست‌وجو تا زمان تاریکی هوا ادامه داشت که سرانجام به علت برودت هوا و کاهش میدان دید این عملیات به روز بعد موکول شد.

ارتفاعات دارآباد: همزمان با عملیات امدادرسانی در مناطق کلکچال، شیرپلا و آهار، مرکز کنترل و هماهنگی عملیات جمعیت هلال احمر وقوع بهمن در منطقه دارآباد تهران را نیز اعلام کرد که بلافاصله ۲ تیم کوهستان از پایگاه دربند و شعبه شمیرانات (در مجموع ۱۰ نیروی عملیاتی) به منطقه اعزام شدند که تیم های عملیاتی با توجه به شناخت منطقه و تجارب قبلی نسبت به جست‌وجوی مفقودان اقدام کردند که در نهایت با تاریکی هوا، برودت و وزش باد شدید در منطقه و عدم امکان جست‌و جو، ادامه عملیات به روز بعد موکول شد.

روز شنبه مورخ ۱۳۹۹/۱۰/۰۶

ارتفاعات کلچال: در اولین ساعات روز شنبه  با توجه به بسته شدن مسیرهای امدادرسانی، نجاتگران اقدامات لازم  را برای بازگشایی مسیرها انجام دادند و عملیات جست و جو و نجات در قالب ۲۰ نیروی عملیاتی در دمای منهای ۲۰ درجه در منطقه کلکچال برای یافتن مفقودان ریزش بهمن از سر گرفته شد. نجاتگران در روز شنبه پیکر  ۶ کوهنورد را یافتند که ۵ پیکر توسط بالگرد و یک پیکر توسط تیم‎های کوهستان به صورت زمینی به پایین ارتفاعات انتقال و تحویل عوامل انتظامی شد. در ساعات پایانی روز شنبه و  هنگام بازگشت تیم‎ها از عملیات، پیکر دیگری کشف شد که به دلیل تاریکی هوا و شرایط نامساعد جوی امکان انتقال پیکر فراهم نبود، بنابراین نجاتگران محل را نقطه‎گذاری و عملیات انتقال را به روز بعد موکول کردند.

ارتفاعات آهار: عملیات جست‌وجوی فرد مفقودی در منطقه آهار از آغازین ساعت روز شنبه از سر گرفته شد و با تلاش کوهنوردان محلی، مشارکت آتش‎نشانی شمشک(حدود ۲۰نفر از کوهنوردان و ۴ نفر از آتش‎نشانی)  و یک تیم از هلال احمر سرانجام پیکر کوهنورد مفقودی پیدا و تحویل عوامل انتظامی شد. این عملیات در ساعت ۲۲ روز شنبه خاتمه یافت که جمعیت هلال احمر از حضور پررنگ و موثر همنوردان و افراد محلی در جست‌وجوی فرد مفقودی قدردانی می‌کند.

ارتفاعات دارآباد: جست‌وجوی مفقودان ارتفاعات دارآباد در حالی از ساعات اولیه روز شنبه از سر گرفته شد که برودت و باد شدید در این منطقه عملیات جست‌وجو را سخت و طاقت فرسا کرده بود. جست‌وجوی ۱۰ نیروی عملیاتی برای یافتن مفقودان بیش از ۱۲ ساعت ادامه داشت که  با توجه به تاریکی هوا و نامساعد بودن شرایط جوی، عملیات به روز بعد موکول شد.

روزیکشنبه مورخ ۱۳۹۹/۱۰/۰۷

ارتفاعات کلکچال: همزمان با روشن شدن هوا و با توجه به نقطه‎گذاری محل پیکر کوهنورد کشف شده، با حضور یک تیم پشتیبان از شعبه شمیرانات، ۵ نفر نیروی عملیاتی پشتیبان و ۲ تیم از آتش نشانی و تعدادی از کوهنوران، پیکر پیدا شده  به پایین انتقال و تحویل عوامل انتظامی شد. این عملیات در ساعت ۱۲ روز یکشنبه خاتمه یافت. در این عملیات نیروهای فدراسیون کوهنوردی کمک شایسته‌ای به جمعیت هلال احمر کردند که جای قدردانی دارد.

ارتفاعات دارآباد: از عصر روز جمعه تا صبح روز شنبه تعداد ۲۴ مورد مفقودی به سامانه ۱۱۲ جمعیت هلال احمر اعلام شده بود که پس از پیگیری‌های انجام شده، تعداد ۱۲ مورد محرز و الباقی موارد به دلیل گرفتاری در کولاک و شب مانی در پناهگاه‌های کوهستانی، عصر روز شنبه به منزل مراجعت داشتند که با توجه به کشف پیکرها در ارتفاعات کلکچال و  آهار، عملیات جست‌وجوی ۲ مفقودی در ارتفاعات دارآباد با فعالیت۲ تیم کوهستان از پایگاه دربند و همچنین همکاری و حضور دلاورانه همنوردان از ساعات ابتدایی صبح یکشنبه آغاز و بعد از  ۱۴ عملیات نفسگیر  پیکر ۲ کوهنورد مفقودی، کشف و به پایین ارتفاعات منتقل شد. این عملیات در ساعت ۲۱ روز یکشنبه خاتمه یافت.

با پایان یافتن عملیات و کشف پیکر مفقودان و بررسی مستندات و شواهد موجود این موضوع محرز و قابل تاکید است که بیش از ۱۴ نفر در ارتفاعات متاثر از برف، کولاک، بهمن روز جمعه در تهران از مرگ حتمی نجات و به مناطق امن منتقل شدند و تعداد قابل توجهی از کوهنوردان امدادرسانی شدند که بدون‌شک اگر مجاهدت‌ها، تلاش‌ها و از جان‌گذشتگی‌های نیروهای زبده، خدوم و دلسوز جمعیت هلال احمر نبود قطعا امروز آمار کشته شدگان بهمن در ارتفاعات تهران دلخراش و متاثرکننده‌تر بود.

حادثه رخ داده در پنجم دی ماه به لحاظ گستردگی جغرافیایی از ارتفاعات توچال تا آهار، تعداد آسیب دیدگان ( ۱۱ فوتی و ۱۴ مصدوم) و تنوع حوادث جوی ( بهمن، سقوط، سرمازدگی) جزو حوادث نادر و کم‌نظیر در سال‌های گذشته بود؛ با این وجود عملیات امداد و نجات برای کمک به مصدومان و انتقال جان باختگان بدون وقفه، با تمام قوا و به مدت ۳ شبانه روز ادامه یافت که تمامی اقدامات صورت گرفته با حضور افراد آموزش دیده، مجرب و مسلط به منطقه جغرافیایی وقوع حادثه انجام گرفت. همچنین یک فروند بالگرد به طور کامل در اختیار عملیات‌ها قرار گرفت که با انجام ۹ سورتی پرواز نقش بسزایی در پشتیبانی و تسریع در عملیات داشت.

در پایان جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران بر خود لازم می‌داند از تلاش‌های بی‌شائبه، اقدامات شجاعانه و حضور مقتدرانه نیروهای امدادگر، نجاتگر، واکنش سریع و تمامی عواملی که در هر شرایطی برای نجات جان انسان‌ها، ایثار می‌کنند قدردانی کرده و جا دارد از همه دستگاه‌هایی که در کنار این نهاد مردمی مشغول خدمت رسانی به مردم عزیز کشورمان هستند تقدیر کند. همچنین این جمعیت  هرگونه اتهام کم‌کاری، اهمال و یا استفاده از نیروهای غیرمتخصص در جریان این حادثه را به‌شدت رد کرده و آمادگی خود را برای ارائه مستندات لازم در این خصوص اعلام می‌دارد.

دکتر روح‌الله استاک

مدیرکل روابط عمومی و ارتباطات مردمی

به گزارش بام نیوز، جمعه دو هفته پیش ۱۱ تن از هموطنان با گرفتار شدن در بهمن در ارتفاعات تهران جان خود را از دست دادند. پس از سه روز عملیات جست‌وجو و نجات، پیکر ۸ کوهنورد در کلکچال، ۲ نفر در دارآباد و یک نفر دیگر هم در آهار پیدا شد.

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=16686
  • نویسنده : تحریریه بام نیوز
  • ارسال توسط :
  • منبع : ایسنا

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.