• امروز : یکشنبه, ۱۳ اسفند , ۱۴۰۲
  • برابر با : Sunday - 3 March - 2024
کل اخبار 24585
2

ورزش حرفه‌ای کردستان، شروع طوفانی و پایان رها شده

  • کد خبر : 79285
  • 02 آبان 1401 - 19:45
ورزش حرفه‌ای کردستان، شروع طوفانی و پایان رها شده

به گزارش خبرنگار بام، این روزها ورزش به عنوان صنعتی در آمده که بخش قهرمانی آن در ابعاد اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی تاثیر بسیاری در زمینه توسعه دارد. سیر تحول و تکامل ورزش در زندگی، با بازی کردن در کوچه ، خیابان و مدرسه شکل می گیرد که به نوعی لازمه رشد و تکامل کودک […]

به گزارش خبرنگار بام، این روزها ورزش به عنوان صنعتی در آمده که بخش قهرمانی آن در ابعاد اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی تاثیر بسیاری در زمینه توسعه دارد.

سیر تحول و تکامل ورزش در زندگی، با بازی کردن در کوچه ، خیابان و مدرسه شکل می گیرد که به نوعی لازمه رشد و تکامل کودک است و اگر کودک مستعد باشد، به ورزشی راه پیدا می کند که رقابت در آن حرف اصلی را می زند و در مرحله آخر به ورزش قهرمانی منتهی می شود.

کشورهای توسعه یافته برای دستیابی مؤثر به اهداف خود، سلامت نیروی انسانی و در نتیجه فعالیتهای ورزشی را در اولویت سیاست ها و برنامه های خود قرار داده اند تا از این رهگذر بتوانند جایگاه بالاتری را در مناسبات بین المللی کسب کنند.

در ایـن بین ورزش قهرمانی به ایجاد انگیزه، خودباوری و شور و نشاط، بروز استعدادها، کنترل هیجانـات، جامعـه پـذیری، هویت بخشی و باور و غرور ملی منجر شده و اهمیت ویژه ای دارد.

کردستان به عنوان یکی از استعدادهای ورزشی ایران مطرح است، استانی که توانسته ورزشکاران مطرحی همچون بیژن ذوالفقار نسب، جمشید خیرآبادی، وریا غفوری، جمیل لطف الله نسبی، باقر محمدی، عبدالله چمن گلی و بسیاری از مفاخر دیگر را به ورزش کشور و جهان معرفی کند.

این استان استعدادهایی از این دست کم ندارد ولی روسای هیاتهای ورزشی عقیده دارند که در همان مرحله شکوفایی از ورزش کنار می روند و علت اصلی آن نبود حامی مالی برای تیم داری است.

استناد آنها هم به نتیجه قابل توجه ورزشکاران استان در المپیاد استعدادهای برتر ورزش کشور است که دوشنبه هفته جاری به پایان می رسد و کردستان با ۱۴ نشان طلا رده هشتم کشور را در اختیار دارد، جایگاهی که در سه دروه گذشته هم محفوظ بوده و همواره در بین ۱۰ استان برتر کشور قرار داشته است.

تخفیف برای مالیات حامیان ورزش

رییس هیات انجمن ورزشهای رزمی کردستان عقیده دارد که صنایع و واحدهای تولیدی استان علاقه‌مند به سرمایه گذاری در حوزه ورزش استان هستند ولی برای آن شرط و شروطهایی مطرح است.

فرزاد صلواتی به همراه روسای هیاتهای ورزشی استان در دیدار با استاندار کردستان ، گفت :  تخفیف های مالیاتی می تواند شرکت های سرمایه‌دار داخل و خارج از استان را پای کار بیاورد .

وی یادآورشد: هیاتهای ورزشی استان با دست خالی و با کمترین بودجه توانستند موفقیت های بزرگی داشته باشند که اگر از نظر مالی تامین شوند این موفقیت ها بسیار بیشتر خواهد بود.

ورزش حرفه‌ای کردستان، شروع طوفانی و پایان رها شده

ورزش تنها افتخار کردستان

رییس هیات کشتی کردستان هم تاکید دارد که ورزش این استان بارها لیاقت و شایستگی خود را در سطح ملی آسیایی و بین المللی اثبات کرده و در حال حاضر تنها راه افتخار کردستان این است که باید به آن نگاه ویژه ای داشت.

جمشید خیرآبادی که در کارنامه ورزشی خود در رشته ورزش کشتی،  مربی و سرمربی تیم های ملی بوده ، بعد از عمری تلاش برای گوش شکسته های کشورمان، به زادگاهش کردستان برگشته و سعی دارد تا کشتی این استان را رشد دهد.

وی با تاکید بر اینکه هیچ مساله اجتماعی مهمتری از ورزش نداریم ، افزود: باید درآمد پایداری برای ورزش داشته باشیم و در این زمنیه می شود کارگروهی تشکیل و صنایع و معادن بزرگ را موظف به حمایت از ورزش استان کرد.

خیرآبادی یادآورشد که راهی را برای کسب درآمد پیموده و با اجاره برخی اماکن در حال حاضر ماهانه ۱۴۰ میلیون ریال درآمد عاید هیات کشتی کردستان می کند.

رییس هیات کشتی کردستان تاکید دارد که منشا و ریشه همه ناهنجاری و بزه های اجتماعی ناشی از عدم سرمایه‌گذاری در حوزه ورزش است.

سید مهدی ابراهیمی هم ریاست هیات بوکس استان را بر عهده دارد و تنها حرفش این است که هیاتی در بحران و چالش بتواند امتیاز بگیرد و فاتح سکو باشد، باید حمایت شود.

حل مشکلات ورزش تنها از عهده استانداری بر می آید

رییس هیات والیبال کردستان که هیاتش این روزها تیم راه یاب ملل مریوان را در لیگ برتر باشگاههای کشور همراهی می کند هم گفت: ورزش کردستان مشکلات اساسی دارد و رفع آن تنها از عهده استانداری بر می آید که خود از خانواده ورزش استان است.
امید مهتاب افزود: ورزش این استان با نتایج اخیر به ویژه در المپیاد استعدادهای برتر به پویایی رسیده و در راه رسیدن به این موفقیت ها دستش خالی بوده است.

او هم عقیده دارد که بیشتر ورزشکاران استان تا سطح امید فعالیت جامعی دارند ولی بعد از آن شاهد فروپاشی استعدادها هستیم.

ورزش حرفه‌ای کردستان، شروع طوفانی و پایان رها شده

قهرمان پروری بدون زیرساخت ممکن نیست

هدایت هیات کوهنوردی کردستان را یک خانم بر عهده دارد و او هم از استاندار کردستان خواست تا صنایع فعال استان را برای حمایت از ورزش پای کار بیاورد.

شیوا زندی افزود: محدودیتهای اقتصادی استان با توجه به صنایع بزرگ از جمله پتروشیمی قابل گذر است ولی باید آنها را پای کار آورد.

وی به نبود زیرساختها هم اشاره کرد و تاکید داشت:  زمانی حامی مالی حاضر به حمایت است که زیرساختها فراهم باشد چرا که قهرمان پروری بدون زیرساخت ممکن نیست .

رییس هیات کوهنوردی کردستان گفت: استعدادیابی نیازمند حمایت گسترده ادارات به ویژه آموزش و پرورش است و حتی از ظرفیتهای ورزشی این نهاد می شود استفاده مشارکتی داشت .

زندی تاکید کرد: رشته‌های نوپا و کمتر شناخته شده در استان حمایت بیشتری می طلبد تا استعدادهای آن برور و ظهور بیشتری پیدا کند.

شروع پرقدرت و پایان مبهم 

این را رییس هیات جودوی کردستان گفت و افزود: در روند قهرمانی، ابتدا مرحله استعدادیابی داریم و بعد از آن باید به استعداد پروری و حفظ استعداد پرداخت.

جلال کرمی افزود: در کردستان، تنها مرحله اول و دوم انجام می شود ولی در نگهداشتن استعدادها عملا کاری انجام نمی شود.

وی عقیده دارد که اگر در این زمینه کار شود، استان بسیار موفق تر خواهد بود.

ورزش، توسعه و نشاط اجتماعی

شاید مهمترین دستاورد ورزش قهرمانی همانی باشد که استاندار کردستان به آن اشاره دارد: “شادابی و خوشحالی مردم”.

این را می توان از بحث این روزها فهمید که دشمنان با شایعه حذف تیم ملی از جام جهانی سعی داشتند تا از در ورزش هم وارد شده و  امید ایرانیان برای حضور قدرتمند در این رقابت جهانی را بی ثمر جلوه دهند و یاس را جایگزین آن کنند.

از طرفی ورزش می‌تواند علاوه بر سلامت، نشاط و افزایش فعالیت ذهنی، شور و اشتیاق نسل نوجوان و نونهال را نسبت به درس خواندن تضمین کند و کردستانی که از این استعدادها بهره مند است، باید در مراحل بعد هم راه های قهرمانی را طی کند تا استعدادهایش در نطفه خفه نشوند.

ورزش، همانند سایر بخش‌های اجتماعی در معرض تغییر و تحولات محیطی و جهانی قرار دارد و توسعه آن به سیاست‌ها، فرایندها و اقداماتی نیاز دارد که از ترکیب آنها می ­شود فرصت‌ها و تجارب ورزشی برای همه به وجود آورد.

در حال حاضر حدود ۶۴ هزار ورزشکار در قالب ۴۸ هیات ورزشی استانی و ۳۶۰ هیات شهرستانی در استان کردستان مشغول به فعالیت هستند.

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=79285

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.