• امروز : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
کل اخبار 24664
3
اموزشی:

وسایل مورد نیاز برای کوهنوردی در زمستان

  • کد خبر : 7291
  • 30 آبان 1399 - 10:02
وسایل مورد نیاز برای کوهنوردی در زمستان
گروه اموزشی بام نیوز:مهمترین نکته برای صعود های زمستانی داشتن وسایل کوهنوردی مناسب و ایمن است. البته در هنگام بستن کوله کوهنوردی هیچگاه نمی توان با قاطعیت تمام تجهیزات مورد نیاز را پیش بینی کرد. این تجهیزات بستگی به نوع برنامه و همچنین نوع فعالیت انتخابی دارد.

 

گروه اموزشی بام نیوز،مطلبی را در خصوص وسایل مورد نیاز کوهنوردی در زمستان منتشر نمود:

توجه به این اینکه فصل زمستان در پیش است و کوهنوردان حرفه ای خود را برای برنامه های چند روزه آماده می کنند، لازم است تا علاوه بر آمادگی جسمانی، تجهیزات مورد نیاز را نیز مهیا سازند.

کوهنوردی در زمستان

مهمترین نکته برای صعود های زمستانی داشتن وسایل کوهنوردی مناسب و ایمن است. البته در هنگام بستن کوله کوهنوردی هیچگاه نمی توان با قاطعیت تمام تجهیزات مورد نیاز را پیش بینی کرد. این تجهیزات بستگی به نوع برنامه و همچنین نوع فعالیت انتخابی دارد.

 

وسایل مورد نیاز برای کوهنوردی در زمستان: فلاسک مناسب با روکش

یکی از مهمترین منابع تامین انرژی در فعالیت کوهنوردی مخصوصا در فصل زمستان، نوشیدن مایعات گرم است. برای این منظور شما به یک فلاسک آب و غذا مناسب با روکش مناسب نیاز دارید. برای این منظور می‌توانید از کاورهای فوم عایق و یا یک جوراب پشمی ضخیم استفاده کنید.

وسایل مورد نیاز برای کوهنوردی در زمستان: قمقمه آب بزرگتر

یک قمقمه ورزشی و کوهنوردی بزرگ همراه خود داشته باشید. از آنجایی که آب کافی به تسهیل روند چرخش خون کمک می کند. لذا کم آبی می تواند شرایط را برای یخ زدگی اندامها و همچنین سرمازدگی عمومی بدن فراهم سازد. برخلاف تصور عموم در زمستان نیز به نوشیدن حجم کافی از آب نیاز دارید.

غذای کنسروی

برنامه کوهنوردی شما هر چند روز که باشد بایستی یک وعده غذایی اضافه همراه خود داشته باشید. زیرا شرایط جوی در زمستان قابل پیش بینی نیست. بهترین گزینه غذاهای کنسروی است که کوله شما را سنگین هم نکند.

تجهیزات مورد نیاز برای کوهنوردی در زمستان: چراغ قوه مناسب

چراغ قوه مناسب کوهنوردی در زمستان

در زمستان هوا زودتر تاریک می شود. بنابراین شما برای ادامه مسیر خود حتما به یک هدلایت و چراغ کوهنوردی مناسب نیاز دارید. اما قبل از عزیمت باطری چراغ قوه خود را چک کرده و حتما باتری اضافه همراه داشته باشید.

اجاق کوهنوردی

در برنامه های چند روزه کوهنوردی شما ناگزیر به گرم کردن مایعات و یا مواد غذایی خود هستید. اگر اجاق کوهنوردی شما از نوع گازی است، حتماً همراه خود یک یا دو شمع همراه داشته باشید. زیرا گاز در سرما یخ میزند و روشن کردن شمع در زیر آن می تواند به یخ زدایی گاز کمک کند.

وسایل مورد نیاز برای کوهنوردی در زمستان: کت پر

کت های پر در برابر نفوذ رطوبت عایق نیستند. اما به طور قابل‌توجهی بدن را گرم نگه می دارند. لذا برای کوهنوردی در زمستان الزامی است.

تجهیزات مورد نیاز برای کوهنوردی در زمستان: یک جفت جوراب اضافه

جوراب مناسب کوهنوردی در زمستان

جوراب های ورزشی و کوهنوردی اضافه برای مواقعی که جوراب شما خیس می شود بسیار لازم و ضروری است حتی در مواقع بیواک (بیتوته) می‌توانید با عوض کردن جوراب ها، پاهای خود را گرم کنید.

در این مورد توصیه می‌شود تا از پوشیدن جورابهای نخی و پنبه ای خودداری کنید. چرا که پنبه رطوبت ناشی از تعریق پا را در خود نگه می دارد. در نتیجه پس از چند ساعت در نوک انگشتان خود احساس سرما می کنید. این سرما به تدریج به تمام بدن شما منتقل می شود. حتی در شرایط بحرانی می تواند منجر به یخ زدگی انگشتان پاهایتان شود.

تجهیزات مورد نیاز برای کوهنوردی در زمستان: دستکش و کلاه اضافه

صعود از سنگ ها و نگه داشتن ابزاری چون کلنگ و یخ شکن به مدت طولانی باعث می‌شود تا دستکش کوهنوردی و اسکی شما کم کم یخ بزند. در این صورت ضروری است تا دستکش و کلاه خود را تعویض کنید. این اقدام بایستی قبل از آنکه دستان شما سرد شود، انجام گیرد.

دستکش پلار و گرتکس

دستکش پلار مناسب کوهنوردی در زمستان

دستکش های پلار ضد آب نیستند، اما گرمای زیادی را به دستان شما می دهند، بهتر است که زیر دستکش گرتکس پوشیده شوند. دستکش گورتکس دارای خصوصیت ضد آب است. این دو لایه پوشش برای دست ها باعث می‌شود تا در مواقعی که نیاز به انجام کارهای ظریف را دارید تنها دستکش گورتکس را خارج کنید. اما به دلیل وجود دستکش پلار گرمای دست هایتان از دست نمی رود.

وسایل مورد نیاز برای کوهنوردی در زمستان: لایه زیرین

منظور از لایه های زیرین، لباس های نازک استرج مانند از جنس ترکیبات نانو است که بدن را تا حد زیادی گرم نگه می دارند. معمولاً در زیر لباس های اصلی پوشیده می شود تا دمای بدن از دست نرود. بهتر است تا این لباس ها از انواع ضد باکتری باشند و با داشتن رنگ مشکی گرمای بیشتری را در خود حفظ کند. اگر در هوای آفتابی مجبور به کم کردن لایه های لباس خود شدید، لباس های مشکی مشکل تشعشع ندارند.

وسایل مورد نیاز برای کوهنوردی در زمستان: گتر

گتر سبک و ضدآب از نفوذ برف و باران از قسمت بالای ساق پا به درون کفش و همچنین گلی شدن قسمت پایینی شلوار جلوگیری می کند. در هنگام خرید گتر توجه داشته باشید تا گت به جای بند دارای تسمه باشد.

کیسه بیواک

کیسه بیواک مناسب کوهنوردی در زمستان

کیسه خواب بیواک یک کاور است که به دور کیسه‌ خواب شما کشیده می‌شود و در مورد مواقعی که هوا بیش از اندازه سرد شده است می تواند تا ۵ درجه سانتی گراد به حفظ گرمای بدن شما کمک کند. این وسیله جزو تجهیزات کوهنوردی مهم در صعودهای هیمالیانوردی محسوب می شود.

جوراب پر

جوراب های پر بخصوص برای مواقع خواب لازم می شوند تا با حفظ گرمای پا از یخ زدن انگشتان پا جلوگیری کنند.

تجهیزات مورد نیاز برای کوهنوردی در زمستان: کلنگ کوهنوردی

در صعود های زمستانی که با سطوح یخی و برفی سروکار دارید استفاده از کلنگ کوهنوردی برای افزایش ایمنی در زمان حرکت لازم است.

کرامپون

کلنگ کوهنوردی

کاهش اصطکاک بر روی سطوح برفی و یخی باعث سر خوردن می شود و به لطف کرامپون ها می توان با این مشکل مقابله کرد. آنها حتی امکان صعود بر روی سطوح با شیب زیاد و یا دیواره های یخی را نیز فراهم می سازد.

وسایل مورد نیاز برای کوهنوردی در زمستان: نخ بهمن

این ابزار بسیار ساده در هنگام بهمن بسیار ضروری است. زیرا با داشتن رنگ های متضاد با طبیعت امکان ردیابی و تجسس افراد مدفون شده در زیر برف را برای سایر افراد تیم فراهم می سازد. بدین صورت یک سر نخ به چادر و سر دیگر به صخره یا نقطه قابل اطمینان بسته می‌شود.

تجهیزات مورد نیاز برای کوهنوردی در زمستان: پتوی نجات

پتوی نجات مناسب کوهنوردی در زمستان

پتوی جیبی نجات کوهنوردی برای نجات افراد یخ زده و آسیب دیده، حفظ دمای بدن و متمرکز کردن تابش نور خورشید مورد استفاده قرار می گیرد و مشخصه آنها این است که لایه رویی زر ورق مانند و لایه دیگر تیره تر است.

وسایل مورد نیاز برای کوهنوردی در زمستان: زیرانداز مناسب

از زیر انداز های کوهنوردی عایق استفاده کنید تا در هنگام بیواک، انتقال حرارت از بدن شما به زمین را به حداقل برساند.

تجهیزات مورد نیاز برای کوهنوردی در زمستان: قطب نما

شرایط برف گیجه شرایطی است که در آن طوفان دید شدید شما را کاهش می دهد. در نتیجه حتی با وجود داشتن نقشه مناسب قادر به استفاده از آن نخواهید بود. اما همراه داشتن یک قطب نما با نشان دادن جهت شمال می تواند راهگشا باشد.

عینک کوهنوردی

عینک کوهنوردی

عینک آفتابی و اسکی باید دو ویژگی مهم را داشته باشد. یکی محافظت از چشم ها در برابر اشعه مضر UV و دیگری حفاظ دور چشم برای جلوگیری از نفوذ برف و بوران. اشعه های مضر ماورا بنفش با افزایش ارتفاع به صورت تصاعدی زیاد می شود. همچنین انعکاس نور خورشید از روی یخ و برف نیز می‌تواند به چشمهای شما آسیب برساند. در شرایط کولاک نیز توصیه می‌شود تا از عینک های با لنز های دوجداره استفاده کنید تا سرما باعث یخ زدن آنها نشود.

مهمترین نکته در تهیه وسایل کوهنوردی توجه به کیفیت آنها است. اگر از علاقه مندان به این ورزش هستید، برای آن سرمایه گذاری کنید. زیرا تجهیزات کوهنوردی ارزان قیمت و بی کیفیت نه تنها هزینه های اضافه را در آینده نزدیک به شما تحمیل می کند، بلکه حتی می تواند ایمنی شما را در هنگام سفر کاهش دهد.

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=7291

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.