• امروز : یکشنبه, ۶ اسفند , ۱۴۰۲
  • برابر با : Sunday - 25 February - 2024
کل اخبار 24573
2

وضعیت بحرانی رودخانه کارون نگران کننده است

  • کد خبر : 83429
  • 13 بهمن 1401 - 18:27
وضعیت بحرانی رودخانه کارون نگران کننده است
بام: نماینده مردم شادگان در مجلس شورای اسلامی با ابراز نگرانی از وضعیت بحرانی رودخانه کارون گفت: رودخانه کارون تبدیل به یک فاضلاب بزرگ شده است.

به گزارش بام حجت الاسلام مجید ناصری نژاد پنجشنبه در همایش روز جهانی تالاب ها به میزبانی خوزستان در تالار امام رضا(ع) اهواز بیان کرد: برای نجات جان مردم خوزستان و کشور باید جلوی انتقال آب از سرشاخه های کارون گرفته شود زیرا اگر کارون خشک شود تمام کشور متاثر خواهد شد.

وی گفت: کارون اکنون تبدیل به فاضلاب شده است،۱۰ هزار مترمکعب فاضلاب صنعتی و شهری وارد رودخانه کارون می شود این در حالی است که کارون هیچ آبی ندارد.

ناصری نژاد ادامه داد: متوسط ای سی (شوری ) آب کارون در محدوده دارخوین پنج هزار است و شرایط کارون بسیار نا مناسب است.

نماینده مردم شادگان در مجلس شورای اسلامی همچنین با اشاره به وضعیت تالاب شادگان اظهار داشت: متاسفانه به دلیل ورود پساب نیشکر به تالاب شادگان بسیاری از بخش های این تالاب را نیزار پوشانده است.

وی گفت: تالاب شادگان از جراحی و کارون آبگیری می شود که با احداث سد مارون آب به تالاب نمی رسد،پنج‌مترمکعب در ثانیه حق آبه تالاب شادگان است که تامین نمی شود.

حجت الاسلام ناصری نژاد ادامه داد: کشت در بالا دست تالاب شادگان باعث شده که آب به تالاب نرسد و متاسفانه مدیران استان تنها به فکر رفع مشکل به صورت منطقه ای هستند.

وی گفت: اگر سد مارون ۲ ساخته شود دیگر هیچ آبی به تالاب شادگان نخواهد رسید و باید به هر شکلی جلوی احداث سد مارون ۲ گرفته شود و این مهم از مطالبات مردم خوزستان است چرا که باعث خشک شدن حوضه آبریز جراحی می شود.

حجت الاسلام ناصری نژاد با ابراز گله مندی از غفلت صورت گرفته نسبت به وضعیت بحرانی رودخانه کارون افزود: اگر اعتباری صرف جمع آوری پساب کارون می شد آب این رودخانه نیز وضعیت بهتری داشت و نیاز به تامین آب شرب از رودخانه دز نبود.

حجت الاسلام ناصری نژاد اظهار داشت: تصفیه خانه ای در شرق اهواز احداث شده و همیشه فعال نیست به همین دلیل فاضلاب اهواز یا به رودخانه کارون ریخته می شود و یا در تالاب شادگان تخلیه می شود.

وی گفت: صید ماهی با شوکر و برق از دیگر معضلات استان خوزستان است که باعث از بین رفتن آبزیان شده است.

در ادامه این‌نشست نماینده مردم دشت آزادگان و هویزه با بیان اینکه بارها در خصوص مشکلات تالاب هورالعظیم با سازمان‌محیط زیست صحبت شده افزود: عدم توجه به تالاب ها یعنی عدم توجه به معیشت مردم و متاسفانه در سال های اخیر تالاب ها در خوزستان بسیار مورد بی توجهی قرار گرفته اند.
رییس مجمع نمایندگان خوزستان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مسئولیت محیط زیست از همه نهاد ها بالاتر است چرا که در کنار خدمت به مردم باید به محیط زیست و طبیعت نیز خدمت کند.
قاسم ساعدی با بیان اینکه پدیده ریزگرد زندگی مردم خوزستان را به مخاطره انداخته با ابراز نگرانی از اینکه وزارت نفت برای فعالیت های خود طبیعت تالاب را با حفاری های مختلف به هم ریخته است بیان کرد: اگر در مقابل اقدامات وزارت نفت اقدام مؤثری انجام می شد وضعیت این تالاب اینگونه نبود،از دهه ۸۰ سازمان‌محیط زیست برای دفاع از تالاب ها سهل انگاری کرده است.
نماینده مردم دشت آزادگان و هویزه افزود:
وزارت نفت در کنار فعالیتی که در تالاب هور العظیم دارد باید نسبت به توسعه فضای سبز اقدام کند اما برعکس با رها کردن پساب در تالاب هورالعظیم باعث از بین رفتن این تالاب شده است.
ساعدی ادامه داد: با فعالیت وزارت نفت تالاب هورالعظیم مخزن سازی شده است، در گذشته این تالاب یکدست بود اما اکنون تالاب با جاده هایی که وزارت نفت احداث کرده به چند منطقه تقسیم شده که باعث خشک شدن این تالاب گردیده است.
رییس مجمع نمایندگان خوزستان در مجلس شورای اسلامی افزود: نفس مردم دشت آزادگان وهویزه و تمام خوزستان به زندگی این تالاب وابسته است،نیاز است کارگروه علمی و دانشگاهی تشکیل شود و برای نگهداشت تالاب هورالعظیم از این کارگروه استفاده شود.
وی گفت: زهاب نیشکر با سموم و مواد شیمیایی که دارد به تالاب های شادگان و هورالعظیم ریخته می شود و باعث از بین رفتن بافت طبیعی آن ها می شود.
وی گفت: خوزستان در حال تبدیل شدن به یک صحرای بدون شرایط زندگی و زراعت است،
با این شرایط مردم خوزستان باید مهاجرت کنند،
این تالاب ها که معیشت همه جانبه مردم به آنها وابسته است به عنوان ثروت مردم باید محافظت شوند.

همایش روز جهانی تالاب ها با میزبانی خوزستان امروز در تالار امام رضا (ع) اهواز با حضور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور برگزار شد.

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=83429

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.