• امروز : پنجشنبه, ۱۷ اسفند , ۱۴۰۲
  • برابر با : Thursday - 7 March - 2024
کل اخبار 24601
3

وضعیت بحرانی کوه‌نوردان اورست؛ هیمالیانورد ایرانی کرونا گرفت

  • کد خبر : 42039
  • 30 اردیبهشت 1400 - 23:18
وضعیت بحرانی کوه‌نوردان اورست؛ هیمالیانورد ایرانی کرونا گرفت
بام نیوز: امین دهقان، هیمالیانورد ایرانی که موفق به صعود بام دنیا شده بود، پس از عزیمت به کاتماندو  پایتخت کشور نپال  به دلیل مشکوک بودن به کرونا تست داد و متاسفانه تست کرونای او مثبت شد. وی با بیان اینکه در مسیر صعود سرفه‌های مکرر خونی داشته اعلام می‌دارد که با هر مشقتی قله را فتح می‌کند.

به گزارش خبرنگار بام نیوز، امین دهقان، هیمالیانورد ایرانی که موفق به صعود بام دنیا شده بود، پس از عزیمت به کاتماندو  پایتخت کشور نپال  به دلیل مشکوک بودن به کرونا تست داد و متاسفانه تست کرونای او مثبت شد. وی با بیان اینکه در مسیر صعود سرفه‌های مکرر خونی داشته اعلام می‌دارد که با هر مشقتی قله را فتح می‌کند.

دولت نپال مجوزهای صعود به اورست را در دوران کرونا در حالی صادر کرده که همه کوه‌نوردان قبل از ورود به نپال باید تست PCR منفی را ارائه می‌کردند اما در هفته‌های گذشته یکی از کوه‌نوردان با علائم اِدِم ریوی (HAPE) با بالگرد به کاتماندو منتقل شد و در بیمارستان مشخص شد که او مبتلا به کرونا شده است؛ این کوه‌نورد اولین فردی بود که در کمپ اصلی اورست به کرونا مبتلا شد و وضعیت کمپ اصلی را با بحران رو به رو کرد.

بعد از این اتفاق، کمپ اصلی اورست به حالت قرنطینه درآمد اما دولت نپال شیوع کرونا در بین کوه‌نوردان را انکار می‌کرد. کوه‌نوردانی که در کمپ اصلی قرار دارند در گفتگو با بی‌بی‌سی اعلام کرده بودند که تعداد کوه‌نوردان با علائم کووید ۱۹ افزایش داشته و ترس تست‌های مثبت کرونا وضعیت کمپ اصلی را به حالت بحرانی درآورده است.

مقامات قرارگاه اصلی اورست اظهار داشتند که حداقل ۱۷ تن از کوه‌نوردانی که به بیمارستان‌های کاتماندو (پایتخت نپال) منتقل شدند دارای کرونای مثبت بودند. دولت نپال اطلاع از موارد مثبت در اردوگاه اصلی اورست را انکار کرد چرا که در صورت ایجاد این نگرانی، دوباره کمپ اصلی اورست قرنطینه می‌شد.

در هفته‌های اخیر شیوع ویروس کرونا در نپال به شدت افزایش یافته است و این کشور بالاترین میزان آلودگی را در میان کشورهای همسایه هند (جایی که موج دوم باعث ایجاد یک بحران کامل شده است) دارد. طبق اعلام پزشکان کمپ اصلی، تقریباً همه کوه‌نوردان در اورست سرفه می‌کنند که باعث ایجاد نگرانی بین تمامی افراد و کوه‌نوردان شده است!

به دلیل اینکه برخی از علائم اِدِم ریوی مانند کرونا است تشخیص این دو از هم سخت بود. سرفه، تنگی نفس، درد قفسه سینه و کاهش اشتها از جمله مشکلاتی است که به سبب اِدِم ریوی ایجاد می‌شود. البته با وجود شیوع کرونا حدود هزار نفر در کمپ اصلی حضور داشتند و به نظر می‌آید بیشتر کوه‌نوردان صعود کننده به اورست به کرونا مبتلا شده اند.

بیش از این، دهقان به ایسنا گفته بود که رعایت مسائل بهداشتی و قرنطینه در کمپ اصلی بی‌معنی است.

 

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=42039

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.