• امروز : پنجشنبه, ۱۷ اسفند , ۱۴۰۲
  • برابر با : Thursday - 7 March - 2024
کل اخبار 24601
1

پارک آبخیز در چهارمحال و بختیاری احداث می‌شود

  • کد خبر : 46570
  • 19 تیر 1400 - 17:38
پارک آبخیز در چهارمحال و بختیاری احداث می‌شود
بام نیوز:مسوول دفتر کنترل سیلاب و آبخوان‌داری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری گفت: پارک آبخیز در برخی از حوضه‌های آبخیز استان که دارای قابلیت‌های خاص و همچنین مطالعات تفصیلی و اجرایی باشد، احداث می‌شود.

مصطفی مرادی  در گفت وگو با خبرنگار بام نیوز افزود: پارک یا بوستان آبخیز با بهره‌گیری از مناظر طبیعی و چشم‌اندازهای آبی با استفاده از عملیات آبخیزداری به عنوان عوامل ویژه پارک آبخیز از جمله ایجاد آبشار، سازه‌های خاکی، سنگی ملاتی، تراس بندی و کاشت گونه‌های درختی و درختچه‌ای با هدف بهره‌گیری از ظرفیت حوضه‌های آبخیز در توسعه بوم گردشگری و رونق اکوتوریسم طراحی و ایجاد می‌شود.

وی اظهار داشت: پارک آبخیز در حوضه‌های سیلابی و مشرف به شهر ایجاد می‌شود که منطبق بر دستورالعمل فنی مکان‌یابی پارک آبخیز است که پس از بررسی و ارزیابی فنی براساس اولویت‌بندی، پارک آبخیز طراحی و احداث می‌شود.

وی گفت: ارتقا مشارکت مردم در آشنایی و احیای طبیعت، بهره‌برداری و استفاده از منابع طبیعی، حفاظت و احیای حوضه آبخیز و جامع‌نگری در ارتقا شاخص سلامت حوزه، از اهداف اجرای این طرح است.

مسوول دفتر کنترل سیلاب و آبخوانداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: در این پارک‌ها فعالیت‌های آبخیزداری شامل عملیات بیولوژیک، مکانیکی و بیومکانیکی، مدیریتی و حفاظتی، فعالیت‌های آموزشی و ترویجی شامل احداث باغ گیاه شناسی و موزه آبخیزداری و ایجاد مرکز آموزشی و ترویجی اجرا می‌شود.

به گفته وی ، در حوزه فعالیت‌های تفریحی نیز ایجاد بسترهای لازم برای توسعه اکوتوریسم مانند کوهنوردی، پیاده‌روی و چشم‌انداز آبخیز و قایقرانی و فعالیت‌های خدماتی نیز شامل خدمات درمانی بهداشتی، رستواران سنتی، نمازخانه و سایر خدمات پیش‌بینی شده است.

وی اظهارداشت: این پارک علاوه بر کاهش مخاطرات سیل و جلوگیری از فرسایش و رسوب به عنوان کانون جذب گردشگر زمینه اشتغال برای روستاییان و آبخیزنشینان را فراهم می‌کند.

مرادی انسجام سازمانی بین سایر دستگاه‌های اجرایی برای ایجاد این پارک در استان از جمله همکاری ادارات میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری، شهرداری و ورزش و جوانان را ضروری دانست.

به گزارش بام نیوز، پارک آبخیز نوعی پارک یا بوستان است که با استفاده از ظرفیت حوضه‌های آبخیز و موقعیت دره‌ها در مناطق کوهستانی ایجاد می‌شود و بهره‌گیری از مناظر طبیعی و چشم‌انداز آبی از ویژگیهای بارز این گونه تفرجگاه‌هاست که یک رویکردهای نو در مدیریت منابع طبیعی محسوب می‌شود.

چهارمحال و بختیاری یک میلیون و ۶۵۰ هزار هکتار مساحت دارد که نزدیک به ۷۰۰ هزار هکتار مطالعه طرح آبخیزداری انجام شده که از این میزان ۳۵۰ هزار هکتار زیر انجام عملیات آبخیزداری قرار گرفته است که سطحی معادل ۲۵ درصد  مساحت استان است.

چهارمحال و بختیاری یک میلیون و ۶۴۰ هزار و ۳۴۶ هکتار مساحت دارد و که سرچشمه سه رود حوضه آبی کارون و زاینده‌رود و بخشی از دز است که حوضه کارون و دز ۸۸ درصد مساحت استان و حوضه زاینده‌رود ۹ درصد مساحت استان را تشکیل می‌دهد.

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=46570

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.