• امروز : شنبه, ۱۲ اسفند , ۱۴۰۲
  • برابر با : Saturday - 2 March - 2024
کل اخبار 24585
2
رئیس اداره میراث فرهنگی نطنز:

پایگاه اسماعیلیه در کوه‌های کرکس نطنز ثبت ملی شد

  • کد خبر : 23230
  • 16 بهمن 1399 - 10:44
پایگاه اسماعیلیه در کوه‌های کرکس نطنز ثبت ملی شد
بام نیوز: رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نطنز گفت: پایگاه اسماعیلیه و معروف به قلعه وشاق که در ارتفاعات کوه‌های کرکس نطنز قرار دارد، ثبت ملی شد.

حسین یزدانمهر در گفت‌وگو با خبرنگار بام نیوز، اظهار کرد: محوطه تاریخی پایگاه اسماعیلیه معروف به قلعه وشاق، در جلسه شورای ملی ثبت آثار تاریخی، فرهنگی و غیرمنقول در تاریخ ۱۳ بهمن ۹۹ به ثبت ملی رسید.

وی افزود: کوه وشاق که قلعه و محوطه تاریخی وشاق در قله آن قرار دارد، از ارتفاعات شمالی رشته کوه کرکس بوده و از شگفت‌ انگیزترین و زیباترین موقعیت‌های طبیعی شهرستان نطنز است که از جانب شمال و غرب به کوشک و شکارگاه صفوی عباس‌آباد و از شرق نیز بر روستای اوره و شهر نطنز مشرف است.

رئیس اداره میراث نطنز گفت: قلعه وشاق دارای وسعت چند هکتاری بوده که در گذشته یکی از بزرگترین پایگاه های فرقه اسماعیلیه در فلات مرکزی ایران به حساب می آمده و همچنان آثار آن به صورت دیواره سنگی ممتد بر فراز یال کوه به طول چند کیلومتر به صورت منقطع از ابتدای دره سمت اوره آغاز و تا قله ادامه دارد.

وی با بیان اینکه آثار برج های دیده ‌بانی و سازه‌های سنگی به صورت پلان اتاق، اصطبل، آب انبار، آسیاب و کمین‌ گاه‌ ها در نقاط مختلف این دره دیده می شود، پیرامون راه دسترسی به این قلعه اظهار کرد: تنها مسیر دسترسی ممکن به قلعه، دیواره‌ صخره ای است که در دوره اسماعیلیه به لحاظ دفاعی و برای سلب دسترسی مهاجمان به بخش اصلی، بخش زیادی از دیواره کوه را کنده و به‌ صورت صاف در آورده ‌اند.

یزدانمهر خاطرنشان کرد: در حال حاضر صعود به آن مستلزم دست ‌به ‌سنگ‌شدن و صخره‌ نوردی است که احتیاج به مهارت ویژه دارد و فقط برای کوهنوردان کارآزموده امکان پذیر است و از همین رو، کارشناسان واحد فنی و ثبت این اداره با همراهی و همکاری هیئت کوهنوردی و هلال احمر شهرستان نطنز، موفق به صعود به قله و انجام مستند نگاری و برداشت پلان های معماری، بررسی و طراحی سفالینه ها و همچنین تهیه توپوگرافی و تعیین محدوده عرصه و حریم این اثر تاریخی و ارزشمند شدند.

وی پیرامون توضیحات تکمیلی در مورد این بنا، گفت: پراکنش کاشی‌ های فیروزه‌ای، زرین‌فام و لعابدار از جمله کاشی‌های فیروزه ‌ای کتیبه ‌دار و زرین‌ فام بیانگر شاه نشین و مذهبی بودن قسمت فوقانی این کوه است که در فرو دست آن مراکز نظامی و سایر اقشار طبقاتی استقرار داشتند و از نکات جالب توجه این است که بر فراز این کوه، سفال یا کاشی هایی با خطوط برجسته آبی سیر، وجود دارد که احتمالا بر پیشانی بنایی شکوه‌ مند نصب بوده است.

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=23230
  • نویسنده : تحریریه بام نیوز
  • ارسال توسط :
  • منبع : ایسنا

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.