• امروز : دوشنبه, ۷ اسفند , ۱۴۰۲
  • برابر با : Monday - 26 February - 2024
کل اخبار 24575
1

پنجمین قربانی اورست

  • کد خبر : 44620
  • 21 خرداد 1400 - 21:55
پنجمین قربانی اورست
بام نیوز: «لاکپانورو شرپا» پنجمین قربانی فصل بهار کوه اورست است.

به گزارش بام نیوز، «لاکپانورو شرپا» پنجمین قربانی فصل بهار کوه اورست است که هفته گذشته جان خود را از دست داد. در ۳ ژوئن، لاکپا نورو در بیمارستان بین المللی خانگری در کاتماندو درگذشت. او در این ماه ۴۳ ساله می شد. طبق گواهی مرگ بیمارستان، این شرپا در اثر ایست قلبی-ریوی و بدلیل یک ورم شدید ریوی ارتفاع زیاد (HAPE) درگذشت.

«چانگ داوا شرپا»، مدیر شرکت سون سامیت ترک، بزرگترین اپراتورگردشگری کوهستان نپال، مرگ او راتایید کرد. او نوشت: “لاکپانورو در ۲۹ می از کمپ اصلی اورست با بالگرد به کاتماندو منتقل و مستقیما در بیمارستان بستری شد. اما تلاش‌ها برای نجات او هیچ نتیجه‌ای نداشت. او دارای همسری ۴۲ ساله و یک پسر بود. لاکپا کوه‌نورد بسیار باتجربه‌ای بود و امسال قله کوه اورست را در ۱۱ می صعود کرده بود”.

«لاکپا نورو» را “تیت لاکپا” نیز می‌نامیدند. تیت یک دهکده کوچک در سولوخومبو است که در ارتفاع تقریبا ۲۸۰۰ متری در آن طرف رودخانه دود کوسی، روبروی لوکلا، دروازه ورودی به منطقه اورست واقع شده است. او متولد سال ۱۹۷۸ بود.

تیت برای نخستین بار در سال ۲۰۰۸ موفق به صعود اورست شد. اگرچه به دلیل مشابهت نام لاکپا برآورد تعداد صعودهای او دشوار بود ولی پایگاه داده هیمالیا سه صعود موفق دیگر به قله را طی سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۳ برای او ثبت کرده.

در سال ۲۰۱۴ لاکپا نورو در میان شرپاهایی بود که در صعود جنجالی اورست کوهنورد زن چینی «وانگ جینگ» را همراهی می کرد. پس از لغو فصل اورست در نپال به دلیل سانحه سقوط بهمن در یخچال خومبو که منجر به کشته شدن ۱۶ کوهنورد نپالی شد، «وانگ جینگ» خود را با بالگرد به کمپ ۲ رسانده بود و از آنجا با تیمی از شرپاها به قله صعود کرد. با این حال، طبق اعلام پایگاه داده هیمالیا، لاکپا نورو در میان سه شرپای صعود نهایی حضور نداشت.

در زمستان ۱۷-۲۰۱۶ او در تلاش ناموفق «الکس تکسيكون» اسپانيايي حضور داشت. درآمار صعودهای این شرپای فقید پنج صعود موفق هشت هزارمتری دیگر نیز ذکر شده است: سه موفقیت در صعود به ماناسلو (در سال‌های ۲۰۱۴، ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸)، یک صعود به لوتسه (۲۰۱۶) و صعود به قله آناپورنا (۲۰۱۶).

لازم به ذکر است پیش از این چهار کوه‌نورد دیگر دراورست جان خود را از دست داده بودند. یک سوئیسی، یک کوه‌نورد آمریکایی و یک شرپا همگی بالاتر از گردنه جنوبی و البته یک شرپای دیگر نیز به دلیل سقوط در شکاف هنگام فرود مابین کمپ ۱و ۲ ( ۶۴۰۰ تا۶۱۰۰) جان باخته بود.

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=44620

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.