• امروز : دوشنبه, ۷ اسفند , ۱۴۰۲
  • برابر با : Monday - 26 February - 2024
کل اخبار 24575
3

پویش بذرکاری در جنگل‌های کهگیلویه و بویراحمد آغاز شد

  • کد خبر : 81586
  • 11 دی 1401 - 22:48
پویش بذرکاری در جنگل‌های کهگیلویه و بویراحمد آغاز شد
بام: معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: پویش همگانی بذرکاری برای احیای ۲ هزار هکتار از جنگل‌های زاگرس با حضور اقشار مختلف مردم، طبیعت‌ دوستان و دستگاه های اجرایی در استان در دست اجراست.

گودرز باقری فرد روز یکشنبه در حاشیه پویش همگانی بذرکاری در منطقه شلالدون باشت در گفت و گو با خبرنگار بام افزود: در قالب طرح پویش همگانی تاکنون بیش از ۵۰۰ هکتار از عرصه های منابع طبیعی استان بذر کاری شده است.

وی بیان کرد: برای اجرای این پویش همگانی، کاشت گونه‌های بادام ، بلوط، زالزالک و ارژن در نظر گرفته شده است.

باقری فرد تصریح کرد: عملیات بذر کاری در اراضی جنگلی آسیب دیده ناشی از آتش سوزی، خشکسالی ، آفات و خشکیدگی بلوط این استان تا پایان سالجاری اجرا خواهد شد.

وی اظهار کرد: بذر کاری با همکاری و مشارکت حداکثری تشکل های مردمی و دستگاه های دولتی از جمله جهاد کشاورزی، محیط زیست، دادگستری، نیروهای نظامی و انتظامی، بسیج، هلال احمر، منابع طبیعی، کوهنوردان، طرفداران و همیاران محیط زیست در مناطق مختلف استان انجام خواهد شد.

باقری فرد عنوان کرد: جنگل‌های زاگرس در حفظ خاک، تولید آب و تعدیل آب و هوا، تولید اکسیژن و جذب گرد و غبار نیز نقش مهمی دارند.

وی افزود: جنگل‌های این استان در برابر تهدیدات طبیعی از جمله تغییر کاربری اراضی، قطع درختان، چرای دام، تهاجم آفات و بیماری‌ها، آتش‌سوزی‌های عمدی و غیرعمدی در معرض آسیب هستند.

پویش همگانی بذر کاری و نهال کاری در ۲۵ هکتار از عرصه ملی شلالدون

 

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: پویش مردمی بذرکاری با هدف تقویت پوشش گیاهی در۲۵ هکتار از عرصه های منابع طبیعی شلالدون باشت(امروز) اجرا شد.

وی تصریح کرد: برای اجرای این پویش همگانی، کاشت گونه‌های بادام و بلوط انجام شد.

باقری فرد ابراز کرد: در سال های گذشته جنگل های برخی از منطقه گردشگری شلالدون بر اثر آفت، آتش سوزی و بیماری خشکیدگی بلوط و خکشکسالی دچار خسارت شدیدی شده بودند.

وی گفت: کاهش آلایندگی های زیست محیطی، بهره برداری به عنوان گردشگری و اجرای طرح های اقتصادی نظیر گیاهان دارویی،جلوگیری از فرسایش خاک و خسارت های ناشی از سیلاب از حداقل کارکردهای جنگل هاست که این مزایای ضرورت همکاری مردم و دستگاه های اجرایی متولی را بیشتر کرده است.

استان کهگیلویه و بویراحمد به وسعت بیش از یک میلیون و ۵۵۰ هزار هکتار مساحت، حدود یک میلیون و ۳۹۳ هزار هکتار آن یعنی نزدیک به ۸۷ درصد وسعتش را منابع طبیعی تشکیل می دهد.

۱۶ درصد از جنگل‌های زاگرس را دربر می گیرد و ۲۳ درصد از تولید منابع آبی زاگرس نیز در این استان تولید می‌شود.

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=81586

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.