• امروز : پنجشنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
کل اخبار 24664
0

پیاده‌سازی اصول شهر اسلامی در طرح‌های مسکن‌سازی ضروریست

  • کد خبر : 53515
  • 21 شهریور 1400 - 18:19
پیاده‌سازی اصول شهر اسلامی در طرح‌های مسکن‌سازی ضروریست
بام نیوز: رییس اندیشکده علمی راهبردی شهر اسلامی بسیج اساتید اصفهان گفت: پیاده‌سازی اصول شهر اسلامی در ابعاد مختلف از جمله فرهنگی، معنوی، محیط زیست، آموزشی و اقتصادی در طرح‌های مسکن‌سازی دولت ضروریست.

احسان خیام‌باشی، روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار بام نیوز افزود: دولت طرح های ویژه تولید انبوه مسکن برای اقشار مختلف دارد که لازم است به اصول شهر اسلامی و سبک زندگی ایرانی اسلامی در آنها نیز بطور جدی توجه شود.

رییس اندیشکده شهر اسلامی بسیج اساتید استان اصفهان اظهار داشت: شهر اسلامی، شهری برای خوب زیستن انسان بعنوان “جانشین خدا بر روی زمین ” بشمار می آید و زمینه مناسبی برای بهترین انتفاع از ظرفیت های دنیوی طبیعی و تضمین بُعد معنوی است.

وی با تاکید بر اینکه در اسلام بعنوان کاملترین دین، همه نیازهای مادی و معنوی انسان در نظر گرفته شده است، تصریح کرد: در شهر اسلامی نیز باید همین تفکر حاکم باشد و به همه ابعاد زندگی انسان در محیط شهری مانند ترویج سبک زندگی اسلامی، مسائل معنوی، امنیت، شهر پایدار و سبز، زیست محیطی، دوستدار کودک و سالمند، تعامل با طبیعت، دید به آسمان، هوشمند، اقتصاد مولد، تولید ملی و خانگی، آسایش، رفاه، تفریحات سالم و مناسب سازی برای معلولان توجه شود.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه در شهر اسلامی ضمن بهره برداری از جدیدترین فناوری ها با تکیه بر توانایی های بومی باید به مسائلی مانند خدامحوری و خانواده محوری نیز توجه شود، اضافه کرد: تحقق چنین شهری نیاز به ایجاد اعتقاد در متولیان آن، ارائه آموزش در دانشگاه ها و پیاده سازی در طراحی های شهرسازی و ساخت وساز دارد.

وی خاطرنشان کرد: منظور از شهر اسلامی این نیست که فقط مسلمانان در آن زندگی کنند یا در کشورهای مسلمان ایجاد شود یا اینکه فقط نمادهای مذهبی در آن مورد توجه گیرد، بلکه در چنین شهری به همه ابعاد زندگی بشر در بخش های مادی و معنوی عنایت می شود.

خیام‌باشی با اشاره به اینکه، پیاده سازی شهر اسلامی بویژه در شهرک های جدید و توسعه آن در شهرهای موجود به رونق گردشگری نیز کمک بسیاری می کند، گفت: شهری مانند اصفهان در گذشته بر اساس اصول شهر اسلامی شکل گرفته و مسائلی مانند زیست پذیری، رفاه و آسایش در آن دیده شده است و هنوز هم ظرفیت خوبی برای توسعه این موضوع در آن وجود دارد.

وی به تدوین “سند شهر طیب” بر مبنای الگوی شهر اسلامی توسط اندیشکده علمی راهبردی شهر اسلامی بسیج اساتید اصفهان اشاره و اضافه کرد: در این سند به تدوین چارچوب، مولفه ها و شاخص های معماری و کمی و کیفی بر مبنای اصول دین اسلام، آیات قرآن و روایات موجود و تجمیع نظرات متخصصان و مطالعات موجود، پرداخته شده است.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه ابتدا ۲ هزار شاخص در زمینه پیاده سازی شهر اسلامی در این طرح، استخراج شد، ادامه داد: در نهایت ۵۰ شاخص کلان در هفت محور برای شهر اسلامی در سند شهر طیب مشخص شد.

خیام‌باشی با تاکید بر اهمیت پیاده سازی این سند همگام با گام دوم انقلاب و اجرای طرح های تولید انبوه مسکن توسط دولت، تصریح کرد: برای پیاده سازی سند شهر طیب در سطح کلان نیاز به هماهنگی و اجرایی شدن آن در بخش های مختلف مانند قوانین، اجرا و مدیریت شهری است که امیدواریم در دولت سیزدهم به این موضوع توجه شود.

وی با اشاره به فعالیت اندیشکده علمی راهبردی شهر اسلامی بسیج اساتید اصفهان، گفت: این فعالیت ها در چهار محور تقویت و توسعه مبانی نظری، تدوین الگو، گفتمان سازی و ترویج الگوها صورت می گیرد.

خیام باشی، عمده ترین فعالیت های این اندیشکده را در زمینه تدوین الگو که به سند شهر طیب منجر شد، دانست و افزود: در سایر محورها نیز فعالیت هایی مانند تشکیل کارگروه های علمی تخصصی، همکاری با دانشگاه ها و پژوهشکده ها و انتشار کتاب انجام می‌شود.

اندیشکده علمی راهبردی شهر اسلامی بسیج اساتید استان اصفهان از سال ۹۷ آغاز به کار کرد.

به گزارش بام نیوز، آیت‌الله سید ابراهیم رییسی، رئیس‌جمهور جمهوری از تدوین طرح ویژه مسکن خبر داده و گفته است: ساخت سالیانه یک میلیون دستگاه مسکن در دستور کار خواهد بود؛ علاوه بر آن در زمان حاضر طرح هایی مانند اقدام ملی مسکن برای تولید مسکن در کشور در حال اجراست.

اصفهان حدود پنج میلیون و ۳۰۰ هزار نفر جمعیت در ۲۸ شهرستان دارد و سومین استان پرجمعیت کشور بشمار می‌آید

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=53515

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.