• امروز : چهارشنبه, ۹ اسفند , ۱۴۰۲
  • برابر با : Wednesday - 28 February - 2024
کل اخبار 24584
0

پیام انجمن حفظ محیط کوهستان

  • کد خبر : 13294
  • 20 آذر 1399 - 18:58
پیام انجمن حفظ محیط کوهستان
بام نیوز: 11 دسامبر، روز جهانی کوهستان تنوع زیستی کوه‌ها اهمیت دارد؛ از آینده‌مان محافظت کنیم

به گزارش پایگاه خبری بام نیوز ، انجمن حفظ محیط زیست کوهستان پیامی را به مناسبت روزجهانی کوهستان صادر نمود.

به مناسبت
۱۱ دسامبر، روز جهانی کوهستان
تنوع زیستی کوه‌ها اهمیت دارد؛ از آینده‌مان محافظت کنیم
موضوع روز جهانی کوهستان در سال جاری (۲۰۲۰) که از سوی نهاد بین المللی “مشارکت برای کوه‌ها” انتخاب شده است، بر اهمیت تنوع زیستی کوهستان تأکید دارد. هر ساله این نهاد با تعیین یک موضوع، از اعضای خود و دوستداران کوهستان در سرتاسر جهان دعوت می‌نماید تا با برگزاری آیین‌های ویژه، به منظور جلب توجه جهانیان به اهمیت کوه‌ها، بکوشند.
کوه‌ها از نظر تنوع زیستی بسیار غنی هستند و نیمی از مناطق گرمِ (Hotspot) تنوع زیستی کره زمین را در خود جای داده‌اند. کوهستان تأمین‌کننده غذا، دارو و همچنین تنظیم‌کننده آب و هوا، جریان‌های آب شیرین و کیفیت خاک می‌باشد.
بسیاری از گونه‌های گیاهی و جانوری که در پایین دست منقرض شده‌اند، هنوز در کوه‌ها به حیات خود ادامه می‌دهند. بعضی از گونه‌های گیاهی که بعدها انسان به کِشت آن‌ها مبادرت نموده، خاستگاه کوهستانی دارند؛ مانند خاستگاه اولیه گندم و جو در کوه‌های زاگرس.
“اکوسیستم‌های کوهستانی ایران از جمله غنی‌ترین و متنوع‌ترین رویشگاه‌های گیاهی کشور و آسیای غربی به شمار می‌روند. مهم‌ترین توده‌های جنگلی و مراتع کشور در کوهستان‌ها گسترده‌اند.” (هنریک مجنونیان)
با وجود این ارزش‌ها، کوه‌ها و تنوع زیستی آن‌ها تحت فشارهایی از جمله تغییر کاربری، بهره‌برداری بی رویه، اثرات ناشی از تغییر اقلیم و آلودگی قرار دارند.
حمایت و محافظت از تنوع زیستی کوه‌ها وظیفه همگانی از جمله کوه‌نوردان می‌باشد. هر کوه‌نورد می‌تواند یک “سفیر محیط زیست کوهستان” باشد و در راستای توسعه پایدار کوهستان تلاش نماید.
۱۱ دسامبر، فرصتی است برای همکاری و مشارکت همه گروه‌ها و ذینفعان برای حفظ کوه‌ها و تنوع زیستی آن‌ها‌ برای نسل حاضر و نسل‌های آینده.
انجمن حفظ محیط کوهستان ضمن گرامیداشت ۱۱ دسامبر، فرا رسیدن این روز را به دوستداران کوهستان، کوه‌نوردان و همه کسانی که دل در گروی محیط زیست و کوه‌های کشورمان دارند، تبریک می‌گوید.

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=13294

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.