• امروز : یکشنبه, ۱۳ اسفند , ۱۴۰۲
  • برابر با : Sunday - 3 March - 2024
کل اخبار 24592
0

چرا ماهیچه ها دم می کنند؟

  • کد خبر : 34922
  • 18 فروردین 1400 - 21:39
چرا ماهیچه ها دم می کنند؟
بام نیوز: یک عامل دیگر فاصله زمانی درگیر شدن ماهیچه است. اگر به ماهیچه درگیر هر چند ثانیه یک بار استراحت داده شود اسید لاکتیک در آن تولید نمی شود.

دوستان سنگ نورد می دانند که وقتی در طول بلند کار میکنند وقتی بازو یا ساعد به اصطلاح دم می کند دیگر صعود کردن مشکل می شود یکی از دلایل این امر اسید لاکتیک است..
اسید لاکتیک چیست و چگونه تولید می شود؟
به طور خلاصه می توان گفت وقتی اکسیژن موجود در خون کافی نباشد اسید لاکتیک تولید می شود. تولید این ماده نتیجه فرایند تولید انرژی در ماهیچه بدون وجود اکسیژن است. یکی از دلایل کمبود اکسیژن در خون انقباض عضلات است که موجب بسته شدن مویرگهای حامل اکسیژن میشود. گفته می شود در صورتی که ماهیچه ناچار به تحمل فشاری به اندازه نیمی از قدرت ماکزیمم آن باشد، همه مویرگهای آن بسته می شود. اعمال فشار کمتر موجب باز شدن تدریجی این مویرگها و ادامه جریان خون خواهد شد. وقتی فشار کمتر یا در حد ۲۰ درصد فشار ماکزیمم است، این مویرگها کم و بیش پر خواهند بود….

یک عامل دیگر فاصله زمانی درگیر شدن ماهیچه است. اگر به ماهیچه درگیر هر چند ثانیه یک بار استراحت داده شود اسید لاکتیک در آن تولید نمی شود. رسیدن خون تازه دارای اکسیژن به ماهیچه موجب تولید انرژی با استفاده از ATP خواهد شد که یک منبع تولید انرژی برای فعالیت های کمتر از پنج ثانیه است. انقباض بیش از پنج ثانیه یا انقباض مداوم با استراحت کم به معنی آغاز به کار سیستم اسید لاکتیک برای تولید انرژی در غیاب اکسیژن است.
وجود خون خیلی زیاد در ساعدها بیش از اینکه فایده داشته باشد، محدودیت ایجاد می کند. به این دلیل که مویرگهای ساعد باید این خون را جابجا کنند. در این حالت سیاهرگی که خون را به قلب برمی گرداند قادر به انتفال همه خون اضافی نخواهد بود و مویرگها به ناچار باید فشار زیادی را تحمل کنند. این حالت بعد از صعود و پس از پایین آوردن بازوها رخ می دهد. در این حالت خون تازه به راحتی به ساعد پمپ می شود ولی برگشت کند آن موجب دم کردن ماهیچه می شود.

 

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=34922

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.