• امروز : سه شنبه, ۸ اسفند , ۱۴۰۲
  • برابر با : Tuesday - 27 February - 2024
کل اخبار 24581
0

چرا نباید گیاهان صحرایی را بچینیم؟

  • کد خبر : 85845
  • 24 اردیبهشت 1402 - 1:09
چرا نباید گیاهان صحرایی را بچینیم؟

۱- چیدن گیاهانی که ریشه و غده‌ی زیرزمینی‌شان مصرف می‌شود (مانند پیازها و سیرهای کوهی) مستقیماً سبب تسریع روند انقراض آنها می‌شود. ۲- حتی چیدن برگ و ساقه‌ی گیاهان هم عملکرد طبیعی آنها را به‌شدت مختل می‌سازد و غالباً مانع رسیدن گیاه به وضعیت گلدهی یا بذرافشانی به میزان مناسب می‌شود. ۳- در فصل بهار […]

۱- چیدن گیاهانی که ریشه و غده‌ی زیرزمینی‌شان مصرف می‌شود (مانند پیازها و سیرهای کوهی) مستقیماً سبب تسریع روند انقراض آنها می‌شود.

۲- حتی چیدن برگ و ساقه‌ی گیاهان هم عملکرد طبیعی آنها را به‌شدت مختل می‌سازد و غالباً مانع رسیدن گیاه به وضعیت گلدهی یا بذرافشانی به میزان مناسب می‌شود.

۳- در فصل بهار که خاک هنوز خیس است، ورود علف‌چینان به مرتع سبب کوبیده شدن خاک و در نتیجه موجب جلوگیری از رویش انبوهی از گیاهان می‌شود. کوه‌ها و دشت‌های کشور ما، زیر فشار سهمگین دام‌های اضافه هستند و همه‌‌جا خاک در معرض فرسایش شدید و پوشش گیاهی در تنش جانفرسا است. چیدن سبزی و گیاهان دارویی، آن هم در ابتدای فصل بهار که چرای دام به‌خاطر فرصت دادن به گل‌دهی گیاهان ممنوع است، فشار مضاعفی را بر زمین وارد می‌سازد.

۴- بیشتر گیاهانی که به‌عنوان «سبزی صحرایی» یا گیاه دارویی برداشت می‌شوند، گیاهانی هستند که توسط دام چرا نمی‌شوند؛ برداشت این گیاهان توسط انسان، اثر چرای مفرط را تشدید و پهنه‌ی طبیعت را عاری از گیاه و مستعد فرسایش می‌کند.

۵- تخریب پوشش گیاهی و فرسایش خاک، سبب از دست رفتن خاصیت جذب آب می‌شود و در کشور ما که جزو سرزمین‌های خشک و کم آب است، این به معنای تیشه زدن به ریشه‌ی تمدن خودمان است.

۶- جمعیت انسانی، امروزه چندین برابر چند دهه‌ی گذشته است و درصدی از مردم که به کوه و دشت می‌روند، بسیار بیشتر از زمان‌های گذشته است. به این دلیل، دیگر نمی‌توان گفت که پیشینیان ما هم علف می‌چیدند، پس ما هم می‌توانیم!

۷- گیاهان خودرو، جزو ذخیره‌های ژنتیکی کشور و از دارایی‌های همگانی هستند، ما حق نداریم که برای استفاده‌ی شخصی، آنها را برداشت کنیم.

۸- همگان حق دارند که از زیبایی گیاهان لذت ببرند، نباید برای نفع شخصی خود، چشم‌انداز کوه و دشت را مخدوش کنیم.

۹- اطلاعات مربوط به «خاصیت» گیاهان مختلف، غالباً غیرعلمی است و حتی بعضی از گیاهان که به‌عنوان دارو فروخته می‌شوند، دارای اثرات منفی بر سلامتی انسان هستند.

فراموش نکنیم که پایداری سرزمین و حفظ منابع آب و خاک، وابسته به حفظ پوشش گیاهی است؛ هریک از ما مسوولیت اجتماعی داریم که از تخریب طبیعت کشورمان جلوگیری کنیم.

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=85845

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.