• امروز : شنبه, ۱۹ اسفند , ۱۴۰۲
  • برابر با : Saturday - 9 March - 2024
کل اخبار 24609
1

چطور در حوادث کوهستان “زنده” بمانیم

  • کد خبر : 85775
  • 22 اردیبهشت 1402 - 2:01
چطور در حوادث کوهستان “زنده” بمانیم
بام: حوادث کوهستان، امسال در کرمانشاه روند افزایشی داشته، به‌گونه‌ای که طبق اعلام مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان، از ابتدای امسال قریب ۴۰ حادثه کوهستان در استان رخ داده که متاسفانه ۱۰ تن در این حوادث جان خود را از دست داده‌اند.

اینکه چه عواملی باعث افزایش این حوادث شده و کاهش این حوادث چه راهکارهایی دارد، موضوعی است که در خصوص آن با کارشناس امداد و نجات کوهستان جمعیت هلال احمر استان به گفت و گو پرداختیم.

اسلام کاووسی در گفت و گو با بام، عدم آشنایی به اصول و قواعد کوهنوردی را اصلی‌ترین دلیل بروز حوادث کوهستان دانست و گفت: برخی افراد بدون آنکه آموزش‌های لازم را از هیات کوهنوردی دریافت کرده باشند، صرفا با در دست داشتن یک چوب دستی عازم کوه می‌شوند.

وی تک روی را نیز از دیگر دلایل حوادث کوهستان برشمرد و افزود: افراد باید از حرکت انفرادی در کوهستان خودداری کنند و در هر شرایطی حداقل دو نفره به کوه بروند.

این مربی کوهستان با بیان اینکه امسال شاهد افزایش حضور در کوهستان‌ها به دلیل بارش‌های مناسب و رشد گیاهان هستیم، خاطرنشان کرد: تعداد قابل توجهی از افرادی که دچار حوادث کوهستان می‌شوند، برای چیدن گیاهان خودرو دارویی و خوراکی راهی کوه شده‌اند.

به گفته کاووسی، همراه نداشتن تجهیزات مناسب و خصوصا کفش که هر فصل کوهنوردی کفش خاص خود را نیاز دارد نیز باعث افزایش حوادث کوهستان می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: به علاوه افرادی که نارسایی قلبی، فشار و چربی خون دارند و یا دخانیات فراوان مصرف می‌کنند باید از کوهنوردی خودداری کنند، مگر اینکه در حد راهپیمایی باشد.

کارشناس امداد و نجات کوهستان سپس به بیان راهکارهایی پرداخت که در صورت بروز حوادث در کوهستان می‌تواند به حفظ جان افراد کمک کند و ادامه داد: ابتدایی‌ترین موضوع توانایی ارسال لوکیشن محل بروز حادثه برای نیروهای امدادی یا اعضای خانواده است تا امکان ارسال کمک به صورت دقیق در محل حادثه فراهم شود. به علاوه افراد باید در همان لحظه وقوع حادثه با شماره‌های اضطراری خصوصا ۱۱۲ هلال احمر تماس بگیرند.

کاووسی یادآور شد: مواردی داریم که افراد ابتدا از خانواده یا دوستان خود درخواست کمک می‌کنند که این کار هم باعث تاخیر در امدادرسانی شده و هم می‌تواند تعداد افراد آسیب دیده را افزایش دهد.

وی یکی دیگر از مسائل مهم در سفر به کوهستان را زمان مناسب برگشت اعلام کرد و گفت: افرادی که به کوه می‌روند باید قبل از ساعت ۱۴ اقدام به بازگشت کنند و به هیچ عنوان برگشت را به تاریکی هوا موکول نکنند. اگر هم قصد شب ماندن دارند در درجه اول نباید تنها در کوه بمانند و در درجه دوم باید تجهیزات لازم را همراه داشته باشند.

این مدرس کوهستان همراه داشتن “کیف بقا” را برای کوهنوردان ضروری دانست و اظهار کرد: در این کیف باید لوازم دوزنده، برنده و سوزنده (برای گرم کردن)، داروهای خاص، گاز استریل، دارو فشار، کبریت ضد آب، چاقو چندکاره، موادغذایی خشک و … وجود داشته باشد. البته این کیف باید تا حد امکان سبک و مختصر باشد.

کاووسی با اشاره به اینکه بلد بودن مهارت‌های خود امدادی نیز برای کسانی که قصد رفتن به کوه را دارند مهم است، خاطرنشان کرد: افراد باید از طریق هلال احمر و یا هیات کوهنوردی این آموزش‌ها را دریافت کنند.

وی از راهکارهایی که با همکاری سایر بخش‌ها می‌تواند منجر به کاهش حوادث کوهستان شود نیز یاد کرد و ادامه داد: لازم است با همکاری هیات کوهنوردی مسیرهایی که ایمن هستند و راه دسترسی مناسبی برای زمان حادثه دارند به کوهنوردان معرفی شود. از سوی دیگر مسیرهای پرتردد حتما ایمن سازی شود.

کارشناس امداد و نجات کوهستان اضافه کرد: چون تعداد زیادی از حوادث مربوط به افرادی است که برای چیدین گیاهان خودرو بهاری به کوه می‌روند، باید با همکاری محیط زیست و منابع طبیعی نقاط امنی که رویش گیاهان بهاری در آنجا زیاد است معرفی شود تا افراد فقط به این نقاط مراجعه کنند.

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=85775

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.