• امروز : سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024
کل اخبار 24660
1

چهار راه افزایش قدرت مغز از راه ورزش

  • کد خبر : 24595
  • 20 بهمن 1399 - 19:19
چهار راه افزایش قدرت مغز از راه ورزش
بام نیوز: طناب‌زدن، دویدن و یا اسکوات‌کردن می‌تواند جریان خون را در مغز شما افزایش دهد. سعی کنید این تمرین کوتاه را یک ساعت قبل از کاری که برای انجام آن به آمادگی ذهنی احتیاج دارید، شروع کنید.

احتمالاً تاکنون بیشترین انتظاری که از «ورزش‌کردن» داشته‌اید، ساختن عضله‌ی دوسر ران، تقویت عضله‌ی قلب و سیکس‌پک کردن عضلات شکم بوده است! درحالی‌که ورزش تأثیرات بلندمدت و کوتاه‌مدت شگرفی بر روی عملکرد «ذهن و مغز» شما دارد.

اگر تا پیش از این برای بهبود عملکرد ذهنی در پی یافتن و انجام بازی‌های فکری و جدول‌های سخت و آسان سودوکو بوده‌اید این مقاله را بخوانید تا متوجه شوید ورزش‌کردن زدن دو هدف با یک نشان است.

تاپیش‌ازاین محققان دریافته بودند که می‌توان از ورزش‌کردن برای بهبود حوصله و خلق‌وخو و کمک به مغز برای مقاومت در برابر زوال عقل بر اثر افزایش سن کمک گرفت. مطالعات جدید اما نشان می‌دهند که حتی یک جلسه تمرین و نرمش- حتی بهتر از یک فنجان قهوه- تمرکز ذهنی و عملکرد شناختی ذهن را برای انجام هر کار چالش‌برانگیزی در طول روز افزایش می‌دهد.

تحلیل‌های جدید از ۱۹ مطالعه‌ی چاپ‌شده در «بریتیش مدیکال ژورنال» بر روی ۵۸۶ کودک، نوجوان، جوان و بزرگسال، نشان داده است که ۱۰ تا ۴۰ دقیقه تمرین به افزایش فوری تمرکز ذهنی، احتمالاً به وسیله‌ی بهبود جریان خون در مغز، منجر می‌شود.

به گفته‌ی «جان ریتی»، روانپزشک هاروارد، این نتایج همچنین شواهد بیشتری ارائه می‌کند که بر اساس آن ۲۰ دقیقه ورزش قبل از امتحان‌دادن و یا سخنرانی‌کردن، عملکرد مغز را به صورت قابل ملاحظه‌ای افزایش می‌دهد.

دکتر ریتی می‌گوید که از میزان پایداری این اثرات نمی‌توان مطمئن بود اما می‌توان گفت که حداقل تا چند ساعت پس از هر جلسه تمرین باقی می‌ماند.

ریتی معتقد است که ورزش منظم در درازمدت بر افزایش تولید یک ماده شیمیایی به نام BDNF در مغز تأثیر می‌گذارد؛ ماده‌ای معجزه‌گر که ابزاری برای «توسعه‌ی ارتباطات عصبی» و «رشد بافت مغز» در مناطقی است که مسئول محاسبات پیشرفته‌تر هستند.

در اینجا برخی از روش‌های استفاده از ورزش برای افزایش قدرت مغز را با شما درمیان می‌گذاریم؛ فرقی نمی‌کند هفت‌ساله باشید یا هفتادساله!

برای بهبود فوری عملکرد ذهنی خود، یک ورزش سریع و کوتاه در نظر بگیرید

طناب‌زدن، دویدن و یا اسکوات‌کردن می‌تواند جریان خون را در مغز شما افزایش دهد. سعی کنید این تمرین کوتاه را یک ساعت قبل از کاری که برای انجام آن به آمادگی ذهنی احتیاج دارید، شروع کنید.

با چند جلسه تمرین در هفته، افسردگی را از خود دور کنید

مطالعات در سال‌های گذشته نشان داده‌اند که سوزاندن ۳۵۰ کالری سه بار در هفته به صورت مداوم، می‌تواند علائم افسردگی را دقیقاً مانند داروهای ضد افسردگی کاهش دهد. این موضوع حداقل برای کسانی که مبتلا به افسردگی خفیف هستند، بسیار مؤثر است. همراه شدن ورزش با دارو می‌تواند به کنترل افسردگی در کسانی که علائم شدید دارند نیز کمک کند.

یک ورزش یا مهارت خاص را برای بهبود «توانایی یادگیری» انتخاب کنید

طبق آنچه که دکتر ریتی توضیح داده است، گرفتن یک روال تمرینی جدید که نیاز به هماهنگی دست، چشم و پا داشته باشد، سلول‌های مغز را برای رشد بیشتر تحت فشار قرار می‌دهد. طبق برخی دیگر از مطالعات نیز تمرینات پیچیده ممکن است بیش از تمرینات کوتاه، در افزایش مهارت‌های شما مؤثر باشد.

حافظه‌ی خود را با یک تمرین آهسته و کوتاه روزانه، تا همیشه حفظ کنید

در حالی که مطالعات منتشرشده در بریتیش مدیکال ژورنال شواهدی برای افزایش حافظه‌ی موقت بااستفاده‌از ورزش‌کردن نیافته است، سایر مطالعات نشان داده‌اند که اگر مسن‌ترها در اوقات فراغت خود فعالیت‌هایی مانند پیاده‌روی، باغبانی و پخت‌وپز داشته باشند در مقایسه با همسن و سال‌های کم‌تحرک‌تر، حافظه‌ی بهتری خواهند داشت.

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=24595
  • نویسنده : مائده اسماعیلی
  • ارسال توسط :
  • منبع : گروه کوهنوردی اسطوره ایران زمین محمد اوراز محمد

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.