• امروز : پنجشنبه, ۱۰ اسفند , ۱۴۰۲
  • برابر با : Thursday - 29 February - 2024
کل اخبار 24585
1

چه کسی مسئول مرگ مرتضی نادی نیست/ تحلیل حادثه پل خواب

  • کد خبر : 46826
  • 12 تیر 1400 - 17:48
چه کسی مسئول مرگ مرتضی نادی نیست/ تحلیل حادثه پل خواب
بام نیوز: رفتار خونسرد و اکنده از اعتماد بنفس جواهرپور که فی نفسه امر مثبتی است نیز ، اطمینان خاطر صعودکننده را افزایش میدهد. 

گاهی اوقات، پس از ازمون، کادر برگزاری در مورد مسیری که فقط نفرات انگشت شماری قادر به تاپ کردن ان شده اند، در معیارهای قبولی تجدیدنظر میکنند و حتی اگر قبلا تاپ کردن مسیر را شرط قبولی قرار داده باشند، انرا لغو میکنند.

همه اینها در محاسبات ازمون دهندگان که خود مربی و مطلع بودند برای افزایش امید به قبولی کمابیش دخالت داشته اند.

شرایط محیطی ، عامل دیگر دستکم گرفتن ریسک

چنانکه دیدیم ذات ازمون بطور طبیعی ریسک پذیری ازمون دهندگان را افزایش میدهد ،از سوی دیگر حضور جمع مربیان درجه یک و دو در ازمونی که فدراسیون برگزار کننده ان و جواهرپور سرپرست انست، بطور خوداگاه و ناخوداگاه به شرکت کننده اطمینان خاطر بیشتری میدهد.

مرتضی که خود یک مربی است و بارها مسئولیت ایمنی و جان کاراموزان را بر عهده گرفته است باور دارد که جواهرپور در قبال ایمنی وی مسئولیت دارد و مراقبت دقیق و جدی از نحوه عملکرد وی به عمل می اورد.

رفتار خونسرد و اکنده از اعتماد بنفس جواهرپور که فی نفسه امر مثبتی است نیز ، اطمینان خاطر صعودکننده را افزایش میدهد.

شرایط گفته شده، بنوبه خود معادلات ریسک را نزد شرکت کنندگان تغییر میدهد.

مرتضی از یکسو الزام به انجام امر ناخواسته ای دارد که در شرایط ازاد و اختیاری از ان رویگردان بوده و در سنگ سوری حاضر به تمرین ان نشده است از سوی دیگر می داند در هیچ ازمون یا دوره اموزشی ، کسی در معرض خطر جانی قرار نمی گیرد و تا کنون هم چنین اتفاقی در این سطح رخ نداده است.

بنابراین تصور او از خطر، به صدمه و اسیب جسمی کاهش میابد.

به مخیله مرتضی که شخصیتی مسئولیت پذیر داشت و دیگران را با خوشبینی مینگریست، خطور نمیکرد که جواهرپور حتی لحظه ای برای حفظ جان وی و دوستانش درنگ و تأمل نکرده باشد.

اینها اموری نیستند که ذهن مشغول و مضطرب یک ازمون دهنده در ان شرایط، به تحلیل بکشد، این موارد در ناخوداگاه فرد جای گرفته اند و بر فکر و احساسات او که درگیر هیجان ازمون است سایه افکنده و او را در وادی ریسک به بیراهه میبرد.

مثلا بعد از سقوط مرگبار و دلخراش مرتضی تا سالها ریسک پذیری در برنامه های اموزشی ،کمتر خواهد بود تا به مرور اعتماد از دست رفته به جامعه بازگردد. ازین پس بی اطمینانی نسبی موجب میشود شرکت کنندگان با تردید و احتیاط بیشتری به اقدامات و تصمیمات مربیان بنگرند. اما در ان روز چنین نبود و مرتضای خوش قلب با خوشبینی تمام به جواهرپور باور داشت.

موارد گفته شده بار مسئولیت سرپرست و‌ کادر اجرایی را در برنامه ریزی و سازماندهی اقدامات ایمنی و مراقبت بیشتر از شرکت کنندگان هر دوره اموزشی را افزایش میدهد.

فراموش نکنیم که مرتضی فقط امده بود یک ازمون در شرایط کنترل شده ، حساب شده و تحت مراقبت بدهد و قرار نیست کسی در چنین شرایطی کشته شود.

حیدر چنین می گفت که پسرم فقط رفته بود یک ازمون بدهد، همین. (او را برای صعود برج ترانگو نفرستاده بود) قرار نبود پیکرش را به من تحویل دهند.

نه تنها همه ما از چنین خبری در بهت و حیرت فرو رفتیم، بلکه قطعا مرتضی نیز با ناباوری اخرین لحظات زندگیش را سپری کرد.

می بینیم که همه برهانها و تحلیلها ما را به سمت درک درست سرپرست و کادر اجرایی از وظیفه شان در قبال ایمنی برنامه اموزشی رهنمون میسازد.

غیر از دو‌عامل گفته شده، عوامل دیگری هم در بر هم زدن ارزیابی ریسک ازمون دهندگان مؤثرند که شاید عمومیت نداشته باشند. یکی از انها ،هم طناب ورزشکار است.

مثلا اگر هم طناب مرتضی از نظر درجه صعود هم تراز خودش بود احتمالا درجه ریسک او پایین تر می امد و مثلا از ابتدا وارد مسیر دوستت دارم نمیشدند.

به هر حال ویژگیهای شخصیتی و جنسیتی و سن و تجربه ،در ارزیابی ریسک و پذیرش ریسک، دخیلند.

اگرچه برای ویژگیهای شخصی و انفرادی نمیتوان از قبل برنامه ریزی کرد اما باید و میتوان در میدان اجرایی با مشاهده دقیق کنترل و مدیریت نمود.

 

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=46826

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.