• امروز : پنجشنبه, ۱۷ اسفند , ۱۴۰۲
  • برابر با : Thursday - 7 March - 2024
کل اخبار 24609
2

کاشت بیش از ۱۰۰ نهال در منطقه آبخیزداری روستای گلچشمه محلات

  • کد خبر : 84513
  • 19 اسفند 1401 - 22:18
کاشت بیش از ۱۰۰ نهال در منطقه آبخیزداری روستای گلچشمه محلات
بام: رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان محلات گفت: در راستای طرح مقابله با بیابان‌زایی در منطقه روستای گلچشمه بیش از ۱۰۰ نهال بادامک در این منطقه کشت شد.

صدرا کریمی روز گذشته، ۱۷ اسفندماه همزمان با کاشت نهال در طرح آبخیزداری و مقابله با بیابان‌زایی روستای گلچشمه در گفت و گو با خبرنگار بام اظهار کرد: در راستای اقدامات حفاظتی، ترویجی و احیای منابع طبیعی، این اداره در طول سال اقدامات مختلفی را برای احیا و بازسازی منابع طبیعی انجام می‌دهد.

وی افزود: همزمان با هفته منابع طبیعی و در راستای پویش کاشت یک میلیارد درخت، پروژه نهال‌کاری با هدف حفاظت از خاک، توسعه و احیای پوشش گیاهی منطقه با مشارکت گروه‌های کوهنوردی شهر نیم‌ور و با استفاده از بادامک که گونه بومی منطقه و سازگار با شرایط آب و هوایی است، در منطقه‌ای به مساحت حدود یک هکتار صورت می‌گیرد.

وحیده محمدی، کارشناس جنگل و مرتع اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان محلات نیز گفت: این منطقه در محدوده طرح بیابان زدایی گلچشمه قرار دارد. در این محدوده از سال ۹۹ منطقه‌ای در حدود ۸۰۰ هکتار تحت پروژه‌های احیایی و اصلاحی در اراضی بیابانی قرار گرفته است.

وی ادامه داد: تاکنون سه پروژه مختلف در این محدوده انجام شده است؛ یکی از این پروژه‌ها کنترل محدوده روان‌آب در منطقه‌ای به مساحت ۶۰ هکتار است که به این منظور، چاله‌های فلسی برای کنترل و ذخیره آب ناشی از بارندگی ایجاد شده است.

وی افزود: این چاله‌ها در بارندگی سیل‌آسای مردادماه سال جاری، نقش بسیار موثری در کنترل جریان سیل در این منطقه داشتند و به تله افتادن آب حاصل از بارندگی در این چاله‌ها، موجب تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی در این منطقه شد. در این طرح، در هر هکتار ۲۲۴ چاله ایجاد می‌شود.

محمدی تصریح کرد: اسفند ماه سال گذشته نیز با مشارکت جمعی از مردم در مجاورت همین منطقه، نهال‌کاری با استفاده از چاله فلسی صورت گرفت که به عنوان آبخیزهای کوچک در نظر گرفته می‌شود که با جذب روان‌آب‌های ناشی از بارندگی‌های شدید، موجب نفوذ آب حاصل از بارندگی‌ها به سفره‌های زیرزمینی می‌شود و با کاشت گونه‌های بیابانی، پروژه نهال‌کاری به پروژه ایجاد چاله‌ها اضافه شد.

وی اظهار کرد: سه گونه سازگار با مناطق بیابانی شامل آتریپلکس، تاق و قره‌داغ در آن منطقه به مساحت حدود ۴۱ و نیم هکتار کشت شد و در سال ۱۴۰۰ کشت آنها به پایان رسید. علاوه بر اینکه پیمانکار به مدت دو سال متعهد به حفاظت از آنها است، دامداران نیز در محافظت از آن منطقه همکاری می‌کنند. یک پروژه نهال‌کاری نیز در قسمت شرق منطقه وجود دارد که صرفاً یک پروژه نهال کاری برای احیای منطقه تخریب شده به خاطر شدت چرای دام بوده است.

کارشناس جنگل و مرتع اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان محلات گفت: در پروژه حاضر نیز در محدوده کنترل روان‌آب، از گونه بادامک برای پوشش گیاهی استفاده می‌شود. با توجه به اینکه در منطقه محافظت‌شده موته قرار داریم، به منظور مدیریت چرای وحوش و بازدهی بهتر و سریعتر کار، تصمیم بر کاشت نهال بادامک به جای بذر آن گرفته شد.

وی ادامه داد: این نهال‌ها که معمولاً یک ساله هستند، در نهالستان منابع طبیعی تولید و نگهداری شده اند و امروز در چاله‌های فلسی به ابعاد ۱۵۰ در ۵۰ سانتی‌متر با طول پشته ۳۵ سانتی‌متری کاشته می‌شود. با توجه به بارندگی، امروز این نهال‌ها نیاز به آبیاری پس از کشت ندارند و آبیاری این پروژه‌ها از فروردین ماه تا شهریور در چند نوبت انجام می‌شود.

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=84513

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.