• امروز : جمعه, ۱۸ اسفند , ۱۴۰۲
  • برابر با : Friday - 8 March - 2024
کل اخبار 24609
1

کاشت یک میلیارد درخت در کشور

  • کد خبر : 84345
  • 12 اسفند 1401 - 12:16
کاشت یک میلیارد درخت در کشور
بام: معاون محیط زیست طبیعی سازمان محیط زیست استان کردستان از کاشت یک میلیارد درخت در ایران طی ۴ سال خبر داد.

 به گزارش بام، حیدر ویسی، دیروز پنج شنبه(۱۱ اسفند) در همایش همکاری و مشارکت در حفاظت از حیات وحش که به مناسبت روز جهانی حیات وحش برگزار شد گفت: طبق تفاهم نامه جهانی محیط زیست، قرار است یک میلیارد درخت در ایران طی چهار سال کاشته شود که این عملیات از ۱۵ اسفند، هفته منابع طبیعی امسال آغاز می شود.

ویسی با اشاره به موقعیت منطقه کردستان گفت: ترجیحا باید از گونه های بومی در طرح کاشت یک میلیارد درخت استفاده شود.

نگهداری پیروز در فنس و قفس کار اشتباهی بود

یکی از اساتید دانشگاه کردستان، در ادامه این همایش با اشاره به وضعیت نگهداری نامناسب پیروز گفت: نگهداری پیروز در فنس و قفس کار اشتباهی بود.

نوید زمانی با اشاره به این که یوزپلنگ خیلی زود اهلی می شود افزود: یوزی که در قفس نگهداری می شود، توان زیست در حیات وحش را ندارد.

وی افزود: تکثیر این گونه ها را طرح جمعیت کمینه  زیستار می گویند و برای انجام آن به حداقل ۵۰ جانور از آن گونه نیاز است و نباید انتظار داشت از تعداد محدود این تکثیر موفق باشد چون این فعالیت برای کشورهایی با جمعیت زیاد این گونه ها همچون آفریقا مناسب است که دارای تعداد حدود ۱۰۰۰۰ یوز پلنگ است.

وی به بحران انقراض یوز پلنگ در ایران اشاره کرد و گفت: این گونه ها باید در طبیعت رصد و حمایت شوند و طرح نگهداری در فنس بازهم با شکست مواجه خواهد شد.

زمانی به بحث گردشگری حیات وحش پرداخت و گفت:م حیط زیست از جمله منابعی است که بدون برداشت درآمدزا است و اکوتوریسم باید افزایش یابد چون درآمد بالایی برای کشور را به همراه دارد.

وی توریسم خارجی را در بحث اکوتوریسم ارزشمند می داند و نه توریسم داخلی را، چون عقیده دارد توریسم خارجی می تواند از نظر درآمدی برای کشور موثر باشد.

به گفته وی،‌۲۰ تا ۴۰ درصد انواع توریسم در دنیا مختص توریسم حیات وحش است.

این استاد دانشگاه از ظرفیت پارک توران و مناطق حیات وحش یزد برای سافاری یا همان سفر تفریحی با خودروهای مخصوص که برای گردشگران انجام می شود و از حیات وحش دیدن می کنند، خبر می دهد و می گوید این طرح با توجه به فعالیت دیگر کشورها در این زمینه، بسیار درآمدزا می باشد.

وی یکی از پیامدهای سافاری را مشارکت بیشتر محیط بانان با گردشگران می داند و از ظرفیت استان کردستان برای اجرای این گردشگری می گوید.

زمانی به اشتغال زایی برای لیدرهای محیط زیست در استانه م اشاره کرد و گفت: هم برای این لیدرها و هم برای مناطق همجوار حیات وحش در استان به جهت اسکان گردشگران می توان اشتغال زایی ایجاد کرد.

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=84345

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.