• امروز : سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024
کل اخبار 24660
2

کاهش ۵۰ درصدی زاد و ولد حیات وحش کاشمر

  • کد خبر : 52380
  • 14 شهریور 1400 - 19:32
کاهش ۵۰ درصدی زاد و ولد حیات وحش کاشمر
بام نیوز: رئیس اداره محیط زیست کاشمر گفت: خشکسالی در سال جاری سبب کاهش ۵۰ درصدی زاد و ولد حیات وحش در منطقه کاشمر و کوهسرخ شد.

محمدجواد علیپور در گفت‌وگو با خبرنگار بام نیوز، با بیان این‌که کاهش بارندگی و به دنبال آن، کاهش تکثیر گونه‌های گیاهی منطقه منجر به کاهش زاد و ولد حیات‌وحش و پرندگان منطقه کاشمر و کوهسرخ شده است، اظهار کرد: در گونه کَل بز، قوچ و میش که جزو حیات‌وحش قالب منطقه است، درصد بالایی از میش‌ها آبستن نشدند و آن‌هایی که زاد و ولد داشته‌اند، دوقلوزایی در آن‌ها کاهش یافته است.

وی ادامه داد: در پرندگان نیز همین‌گونه بوده و گونه‌های کبک و تیهو تخم‌گذاری کمتری داشته‌اند، این مکانیسم حیوانات است که در سال‌های خشک، خود را در برابر خشک‌سالی و خطرات آن حفظ می‌کنند.

رئیس اداره محیط زیست کاشمر با اشاره به این‌که آمارگیری حیات‌وحش در پاییز هر سال انجام و نسبت به سال قبل مقایسه می‌شود، خاطرنشان کرد: در سال جاری حدود ۲۵ درصد از میش‌های بالغ آبستن نشده‌اند، هم‏چنین در سال‌های خشک به دلیل تغذیه کم، بره‌هایی با وزن کم و ضعیف به دنیا می‌آیند که عاملی بر افزایش تلفات بره‌ها در ماه اول شده است.

وی با بیان این‌که با توجه به عوامل و وضعیت موجود، تعداد بره‌ها در سال جاری ۵۰ درصد کمتر شده است، تصریح کرد: منطقه حفاظت شده شهرستان‌های کاشمر و کوهسرخ دارای ۷۵ هزار هکتار مساحت است که گونه‌های مختلف حیوانی را در خود جای داده است؛ گرچه شاهد خشک‌سالی هستیم اما خوشبختانه در مورد تأمین آب مشکلی نداریم.

علیپور افزود: چشمه‌های خشک شده در ارتفاعات توسط مأموران و دوست‌داران محیط زیست لایروبی شده ولی حیوانات با پایین آمدن از ارتفاعات، مشکل آب شرب خود را برطرف کرده‌اند.

تأمین علوفه برای حیات وحش الزامی است

وی با بیان این‌که شاهد کاهش گونه‌های گیاهی در مناطق هستیم، گفت: از ابتدای امسال پنج تن علوفه از طریق خیرین در مناطق مورد نیاز توزیع شده است اما توزیع علوفه باید در شش‌ماهه دوم مورد توجه باشد که برای تهیه علوفه مورد نیاز، در حال برنامه‌ریزی با خیرین و مردم هستیم.

رئیس اداره محیط زیست کاشمر با اشاره به اینکه علاوه بر «قوچ»، «میش اوریال» و «کَل بز وحشی»، در سال‌های اخیر «پلنگ»، «سیه‌گوش»، «گربه پالاس»، «گربه وحشی»، «گرگ»، «کفتار»، «شغال»، «روباه»، «سمور سنگی» و «زرد بر» در منطقه مشاهده شده است، افزود: «خرگوش»، «عقاب طلایی»، «انواع خانواده شاهین»، «بالابان»، «بهری»، «دلیجی»، «پیغور»، «کبک»، «تیهو» و «هوبره» از گونه‌های دیگر حیواناتی هستند که در منطقه کاشمر و کوهسرخ زیت می‌کنند.

وی متذکر شد: حمایت و حفاظت از گونه‌های گیاهی و حیوانی نیاز به فرهنگ‌سازی دارد تا حیات‌وحش و سرمایه ژنتیکی را سرمایه ملی بدانیم، کسانی که به حیات‌وحش تعرض می‌کنند، خطاکار تلقی شوند تا از انجام تخلف ممانعت شود.

وی افزود: مجهز شدن به پهپاد و رصد نقاط حساس برای حفاظت از تنوع زیستی شهرستان، از نیازهای مهم محیط زیست است.

قانون شکار برای شکار غیرمجاز بازدارنده نیست

رئیس اداره محیط زیست کاشمر با بیان این‌که وجود شکارچیان متخلف، دیگر مشکل محیط زیست کاشمر به شمار می‌رود، اضافه کرد: با توجه به ارتقای فرهنگی مردم، میزان شکار نسبت به سال‌های گذشته کاهش‌یافته است اما قانون شکار مصوب سال ۱۳۴۶ است و با بازنگری در سال ۱۳۷۵، مواردی از آن حذف شده ولی بازهم بازدارنده نیست.

وی یادآور شد: مقررات باید در مورد صدور مجوز تفنگ‌های شکاری سخت‌گیرانه‌تر شود و درصورتی‌که شکارچی تخلفی کرد، اسلحه و صلاحیت از او سلب شده و حتی به نزدیکان این شخص نیز مجوز واگذار نشود.

علی پور با بیان اینکه متأسفانه افراد بالای ۱۸ سال می‌توانند مجوز اسلحه شکاری داشته باشند، گفت: باید سن مجاز برای خرید اسلحه شکاری به ۳۰ سال افزایش و هر فرد فقط مجاز به خرید یک قبضه تفنگ شکاری باشد.

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=52380

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.