• امروز : چهارشنبه, ۱۶ اسفند , ۱۴۰۲
  • برابر با : Wednesday - 6 March - 2024
کل اخبار 24601
3

کمبود منابع اعتباری و استخدام امدادگران اصلی‌ترین چالش‌های هلال‌احمر

  • کد خبر : 69772
  • 14 بهمن 1400 - 22:14
کمبود منابع اعتباری و استخدام امدادگران اصلی‌ترین چالش‌های هلال‌احمر
بام نیوز: رئیس جمعیت هلال‌احمر خدمات و توانمندی‌های این جمعیت در سال‌های پس از انقلاب را تشریح کرد و مهمترین چالش‌های هلال‌احمر را کمبود جدی منابع اعتباری و مشکل استخدام و بیمه امدادگران عنوان کرد.

به گزارش روز چهارشنبه بام نیوز از جمعیت هلال‌احمر؛پیرحسین کولیوند با حضور در یک برنامه تلویزیونی، حضور در نظام مقدس جمهوری اسلامی را به عنوان نعمتی دانست که باید از آن در راستای خدمت بیشتر و پرتوان‌تر به مظلومان و نیازمندان استفاده کرد.

کولیوند با تاکید بر اینکه هلال‌احمر یک نهاد مردمی و خدمتگزار و سرمایه اصلی آن مردم است، افزود: کار در این جمعیت با نگاه داوطلبی در حال انجام است و مردم و خیرین قسمتی از زندگی خود را از نظر فکر و دانش، مال، وقت، و …  با نیازمندان تقسیم می کنند. یکی از کارهای بسیار ارزشمندی که در دوره پس از انقلاب در هلال‌احمر رشد چشمگیری پیدا کرده، تقویت روحیه ایثار، فداکاری، از خودگذشتگی و مخصوصا داوطلبی بوده و به جرات می توانم بگویم حضرت امام خمینی(ره) این روحیه را زنده کرد و روز به روز گسترش یافت. امروز تعداد داوطلبان هلال‌احمر، میلیونی بوده و از همه اقشار مختلف مردم از روحانیان تا دانش‌آموزان و … در جای جای کشور به نیازمندان خدمت می‌کنند.

رئیس جمعیت هلال‌احمر با بیان اینکه در دوره مدیریتی جدید، نگاه ویژه‌ای به ارتقای سرمایه اجتماعی جمعیت به‌عنوان سرمایه اصلی وجود دارد، تاکید کرد: وظیفه ما حراست و پاسداری از اعتماد مردم به هلال‌احمر و تلاش برای رساندن کامل کار و خدمت خیر به دست مستحقان است.

وی به چالش‌های این جمعیت اشاره کرد و گفت: به‌ شکل جدی با کمبود منابع مواجه‌ایم. امیدواریم در مجلس با تصویب پیشنهادات هلال‌احمر و درنظر گرفتن بودجه مناسب، این کمبودها جبران شود. به رئیس جمهوری نیز در این باره نامه نوشتیم که کمک کنند تا هلال‌احمر بتواند با توان هرچه بیشتر در همه حوادث و مواقع نیاز در کنار مردم باشد.

امداد و نجات از اصلی‌ترین خدمات هلال‌احمر است
کولیوند گفت: یکی از محورهای اصلی در هلال‌احمر، موضوع امداد و نجات و تغییرات اقلیمی است که برای آن برنامه‌ریزی ویژه‌ای داریم. ما در حوادث جوی اخیر در کشور، علی‌رغم محدودیت در موجودی و امکانات اجازه ندادیم حتی یک حادثه‌دیده مشکلی پیدا کند و خیلی سریع با توجه به هشدارهای هواشناسی آماده شدیم و خدمت‌رسانی کردیم.

وی افزود: در سه ماه اخیر، هلال‌احمر ۹۹۳۷ عملیات امداد و نجات داشته که از این تعداد ۵۷۰۰ مورد، مربوط به حوادث جاده‌ای بوده و حدود ۳۳۰ مورد مربوط به سیل و بقیه موارد نیز، خدمات امدادونجات در برف و کولاک بوده است.

کولیوند با اشاره به اینکه در حوادث اخیر، ۳۵۷ هزار نفر امدادرسانی شدند و تعداد زیادی نیز نجات یافتند، اظهار داشت: علاوه بر نجات جان افراد در حوادث کوهستان و حوادث دیگر، امدادگران ما با ایثار و گذشت از جان خودشان، برای پیدا کردن و انتقال پیکر افرادی که در حوادثی همچون کوهنوردی جان خود را از دست می‌دهند، زحمات زیادی برعهده دارند.

وی افزود: بالغ بر ۸۹ هزار نفر در حوادث جوی اخیر در کشور، اسکان اضطراری داده شدند. مردم ما نجیب هستند و همین که خدمات اولیه امدادی دریافت کردند بسیار شکرگزار بودند. این نعمت، به ما روحیه، انگیزه و وجد مضاعفی برای خدمت‌رسانی شایسته به مردم می‌دهد.

 همدلی با مسئولان منجر به هم‌افزایی در خدمت شد
کولیوند درباره هماهنگی و همدلی موجود میان دستگاه‌های خدمت‌رسان افزود: استانداران و مسئولان در حوادث اخیر، پای کار بودند تا جایی که برای انتقال ۱۲۰ تن اقلام زیستی و امدادی به مناطق سیل‌زده کشور، ما با تماس با فرماندهان محترم سپاه و ارتش، توانستیم اقلام را به وسیله چهار هواپیما و با سرعت بیشتری به منطقه ارسال کنیم.

 حضور پرشور جوانان؛ مزیت هلال‌احمر ایران نسبت به سایر جمعیت‌های ملی
رئیس جمعیت هلال‌احمر در مقایسه خدمات هلال‌احمر ایران با سایر جمعیت‌های ملی در کشورهای دیگر گفت: هلال‌احمر ایران چند مزیت دارد. وضعیت حضور جوانان و داوطلبان هلال‌احمر ایران چه از نظر روحیه خدمت و چه از نظر تعداد، در دنیا بی نظیر است. در بعد بین‌الملل، راه‌اندازی خانه‌های هلال با هدف تحقق «هرخانواده یک امدادگر» نیز در سطح فدراسیون بین‌المللی به عنوان الگوی آموزش و توانمندسازی جوامع مورد توجه و استقبال قرار گرفته و ما می‌توانیم تجارب خود را در این زمینه به کشورهای دیگر انتقال دهیم.

خدمت موثر و بی‌منت در سایه بی‌رحمانه‌ترین تحریم‌ها
کولیوند افزود: با وجود تحریم‌های ظالمانه که خدمت‌رسانی در حوزه بهداشت و درمان و خرید و تامین اقلام و تجهیزات دارویی و درمانی را با مشکل مواجه کرده است، هلال‌احمر چه در زمینه واردات ۱۲۰ میلیون دز واکسن کرونا و چه در واکسیناسیون مردم و واکسیناسیون مهاجران و پناهندگان افغانستانی در داخل کشور، با سرعت و بی منت فعالیت کرده است. خدماتی که هلال‌احمر به پناهندگان و مهاجران داده با سایر کشورها متفاوت بوده است چراکه تحریم هستیم و نمی‌توانیم به راحتی اقلام زیستی و بشردوستانه را در اختیار داشته باشیم.

آمادگی هلال‌احمر برای خدمت به مردم در پیک ششم کرونا
رئیس جمعیت هلال‌احمر افزود: هنوز هم بسیاری از پایگاه‌های هلال‌احمر در سراسر کشور در واکسیناسیون کمک می‌کنند. هلال‌احمر در طرح شهید سلیمانی در محورهای مختلف، هم در بیماریابی و هم در نظارت و حمایت از بیماران مبتلا، کمک‌های موثری داشته است. ما برای حمایت از بیماران کرونایی، با کمک خیرین و مردم، بانک امانات تجهیزات پزشکی هلال‌احمر را تقویت کردیم و در پیک های کرونا که ظرفیت بیمارستان‌ها پر می‌شد، انواع اقلام مورد نیاز ازجمله کپسول اکسیژن و مانومتر و … را در اختیار بیماران قرار دادیم. همچنین فضاهایی برای نگهداری از بیماران و سپری کردن دوران نقاهت، درمان‌ها و تزریق‌های سرپایی و … نیز ایجاد کردیم که الان هم با توجه به پیک ششم کرونا، در هلال‌احمر این آمادگی برای خدمت‌رسانی وجود دارد.

کولیوند با تاکید بر ضرورت تداوم طرح شهید سلیمانی با تمام توان، افزود: علاوه بر خدمت در حوزه درمان و تامین اقلام پزشکی مورد نیاز، هلال‌احمر در طرح شهید سلیمانی با مشارکت خیرین، خدمات مناسبی در زمینه تامین بسته‌های غذایی و بهداشتی برای نیازمندان داشته است.

وی ادامه داد: در مرزهای زمینی ورودی به کشور نیز، هلال‌احمر دستگاه‌های آزمایش پی سی آر در اختیار دارد و مراقبت‌های مرزی خوبی با همکاری وزارت بهداشت و کشور در حال انجام است تا بتوانیم سلامت مردم عزیزمان را حفظ کنیم.

شبیه‌سازی حوادث و آموزش به مردم در شهرک‌های آموزشی هلال‌احمر
رئیس جمعیت هلال‌احمر با اشاره به سایر حوزه‌های خدماتی هلال‌احمر گفت: یکی از فعالیت‌های جدی ما ایجاد شهرک‌های آموزش خواهد بود. برای این کار، حوادث و مخاطرات را شبیه‌سازی می‌کنیم و در ۲ محور آموزش عمومی برای همه مردم از دانش‌آموزان مدرسه تا دانشجویان، معلمان، طلاب، کارمندان و …و همچنین مهارت‌افزایی امدادگران در این شهرک‌ها فعالیت خواهیم کرد. این شهرک‌ها علاوه بر امکان حضور فیزیکی افراد، به صورت اپلیکیشن هم در اختیار کاربران قرار می‌گیرد تا مردم از دانش و اطلاعات به‌روز بهره‌مند باشند. ما معتقدیم هرجا سطح اطلاعات مردم را بالا بردیم و با برنامه عمل کردیم، کمترین آسیبب‌ها و خسارت‌ها را در حوادث داشتیم.

کولیوند تاکید کرد: چتر امداد هلال‌احمر در مناسبت‌ها و مراسم مختلف بر سر مردم است و در کارهای امدادی و مراقبتی همواره کنار مردم بوده‌ایم و سعی کردیم بدون منت و با افتخار خدمت کنیم. رضایت مردم، نشان‌دهنده تاثیرگذاری خدمات ماست.

وی افزود: کار جدی و مهمی که باید انجام دهیم، تربیت نیروهای جوان، کارآمد و دلسوز در راستای گام دوم انقلاب است. در حوزه فعالیت‌های اجتماعی و رفع آسیب‌ها و معضلات در این زمینه در مناطق کم برخوردار و با دستگاه‌هایی مثل کمیته امداد و بهزیستی و … همکاری داریم.

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=69772

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.