• امروز : پنجشنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
کل اخبار 24664
2

کهگیلویه و بویراحمد کاشت ۱۵ میلیون نهال را تعهد کرد

  • کد خبر : 83600
  • 18 بهمن 1401 - 1:56
کهگیلویه و بویراحمد کاشت ۱۵ میلیون نهال را تعهد کرد
بام: رییس اداره جنگل‌داری و جنگل‌کاری منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد گفت: استان در طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت، تعهد دارد در طی چهار سال، عملیات کاشت و تولید ۱۵ میلیون اصل نهال را انجام دهد.

احمد بهمنی نژاد روز دوشنبه در گفت وگوی اختصاصی با بام، گفت: این استان در این طرح هدف گذاری کرده که برای سال ۱۴۰۲ عملیات تولید و کاشت تعداد ۲ میلیون اصل نهال را اقدام کند.

بهمنی نژاد یادآور شد: طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت با دستور رئیس جمهوری و با تاکید وزیر جهاد کشاورزی و سازمان منابع طبیعی کشور به تازگی ابلاغ شد، که قرار است انجام این طرح در طول چهار سال در کشور انجام شود و سالانه در کشور ۲۵۰ میلیون اصله نهال تولید و کاشته شود، همچنین در این اجرای این طرح مردمی از ظرفیت های سازمان ها، مردم، صنایع و شرکت ها، استفاده شود.

وی گفت: برای اجرای این طرح در استان، پیگیر جلب مشارکت های مردمی، شرکت ها و سازمان هستیم که تاکنون مجموعه هایی نظیر “شرکت بهره برداری نفت گچساران”، “شرکت شهرک های صنعتی”، و تعدادی نهادهای غیردولتی اعلام آمادگی کردند که با آنها تفاهمنامه انجام شد و به عنوان حامیان نهالستان های منابع طبیعی استان، معرفی شدند.

رییس اداره جنگل‌داری و جنگل‌کاری منابع طبیعی استان اظهار داشت: برخی از نهال های مورد نیاز، در نهالستان های منابع طبیعی استان تولید می شود و مابقی نهال ها به صورت مشارکتی با سایر بخش ها تولید می شود.

بهمنی نژاد به گونه هایی که در این طرح تولید و کاشت می شود اشاره کرد و گفت: گونه هایی نظیر “بلوط”، “بنه”، “زالزالک”، “بادام” که گونه های غالب هستند در مناطق جنگلی استفاده می شود.

وی ادامه داد: علاوه بر اینها؛ گونه های سریع الرشد همانند “صنوبر” و “اکالیپتوس”، به منظور اجرای طرح زراعت چوب و با هدف اقتصادی و کاهش فشار بهره برداری از عرصه های طبیعی، انجام می شود.

رییس اداره جنگل‌داری و جنگل‌کاری منابع طبیعی استان، مهمترین چالش اجرای این طرح در استان را، جلب مشارکت بخش های مختلف دانست، چرا که این طرح مردمی قرار است به شکل مشارکتی پیگیری و اجرا شود و نیاز به حمایت بخش های مختلف به خصوص صنایع آلاینده دارد.

بهمنی نژاد تاکید کرد: مجموعه هایی که از طریق مسئولیت اجتماعی وظیفه دارند این کار را انجام دهند همانند صنایع آلاینده، شرکت های که محصول آنها، تولید کربن، آلایندگی هوا و این قبیل موارد را در پی دارد، موظف هستند اقداماتی برای کاهش شدت این آلایندگی، انجام دهند.

وی از همه صاحبان صنایع ، شرکت ها، بنگاهای اقتصادی، تشکل های مردم نهاد، متولی پروژه هایی که در استان در حال اجرا هستند، درخواست کرد: به هر شکل ممکن در اجرای مناسب این طرح مشارکت داشته باشند چرا که این طرح مفید و اثرگذاری است و با کاشت درخت خیلی از معضلات محیط زیستی را حل می کند.

بهمنی نژاد یادآور شد: احتمال رخ دادن بحران های مختلفی مانند سیل، ریزگردها، کم آبی ،فرسایش خاک و حتی آتش سوزی و هجوم آفت ها به جنگل وجود دارد که انجام کامل این طرح استان را به حل این مشکلات و احیای طبیعت نزدیک می کند.

به گزارش بام، استان کهگیلویه و بویراحمد ۸۷۴ هزار هکتار جنگل دارد که بیش از ۵۰ گونه درختی و درختچه ای دارد که ۷۰ درصد جنگل های استان را ، درخت بلوط پوشش می دهد و در سال گذشته، ۲۶هزار هکتار از جنگل های بلوط استان درگیر آفت برگخوار بلوط شد.

این استان ، ۵۱۲ هزار هکتار مرتع خارج از جنگل دارد که بیش از ۳۰۰ هزار هکتار از اراضی ملی این استان دارای پوشش گیاهی مرتعی است.

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=83600

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.