• امروز : سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024
کل اخبار 24660
4

کورتیکا بر علیه بزرگان کوه‌نوردی لهستان – ۱

  • کد خبر : 38858
  • 11 اردیبهشت 1400 - 18:35
کورتیکا بر علیه بزرگان کوه‌نوردی لهستان – ۱
بام نیوز: کریستف ویلیجکی پنجمین فاتح ۱۴ قله ۸۰۰۰ متری مورد اتهام سخنان کورتیکا قرار گرفته.

“ویتک کورتیکا” کوه‌نورد نامدار لهستانی و برنده کلنگ طلایی دوران سال ۲۰۱۶ که بیشتر بخاطر نخستین صعود دیواره طلایی گاشربرومIV شناخته شده است، درآخرین گفتگوی خود اقدام به کالبد شکافی تاریخ کوه‌نوردی لهستان نمود.
وی با این عنوان که برنامه ایجاد جلال ملی در صعودهای زمستانی لهستانی‌ها به یک برنامه نابودی ملی تبدیل شده، کوه‌نوردی لهستان را نفرین شده خواند!

ویتک کورتیکا در یک مصاحبه با “Gazeta Wyborcza” مستقیما در مورد فریب کوه‌نوردان لهستانی و مرگ هم‌نوردانشان صحبت کرده وعنوان داشت می‌شد جلوی این حوادث را گرفت. او از جرزی کاکوشکا، کریستوف ولیجکی، واندا روتکویچ و آدام بیلکی بدلیل خطاهایشان در مرگ کوه‌نوردان لهستانی انتقاد و از سقوط کوه‌نوردی کشورش می‌گوید!.

کورتیکا بااشاره به صعود زمستای برودپیک در سال ۲۰۱۳ که منجر به مرگ “ماچی بربکا” و “توماس کوالوسکی” شد، رفتار آدام بیلیکی را که برای نجات خود به سرعت همنوردانش را ترک نمود و در مدت سه ساعت خود را به کمپ رساند تقبیح می‌کند!

کورتیکا همچنین از کریستوف ویلیچکی و جرزی کاکوشکا که در مجموع ۹ هم‌نورد خود را در طول صعودهایشان از دست دادند انتقاد و استدلال می‌کند که این افراد می‌توانستند نجات پیدا کنند.

کورتیکا در دوران اوج کوه‌نوردی خود هرگز علاقه‌ای به صعود هشت‌هزار متری‌ها از ساده‌ترین راه‌ها نداشت و برای رسیدن به قله سبک آلپی (سبکبار) را در تیم‌های کوچک به کار می‌بست. او مسیرهای زیادی را برروی دیواره‌های دشوار نظیر گاشربروم IV در سال ۱۹۸۵ گشایش کرد.

وی طی سال‌های اخیر از گفتگو با رسانه‌ها اجتناب می‌کرد. اما سرانجام با این عنوان که دیگر نمی‌تواند به آنچه در کوه‌نوردی لهستان اتفاق می‌افتد نگاه کند، در گفتگو با “جوآنا جیكوفسكا” که در وب سایت “Gazeta Wyborcza” منتشر شد، صریحا در مورد فروپاشی كامل كوه نوردی لهستان با عنوان بازی‌های گرسنگی و فریب‌هایی که کوهنوردی را ویران می‌کند صحبت می‌کند.

کریستف ویلیجکی پنجمین فاتح ۱۴ قله ۸۰۰۰ متری که مورد اتهام سخنان کورتیکا قرار گرفته با شگفتی از صحبت‌های او عنوان داشته در صورتیکه کورتیکا صحبت‌هایش را پس نگیرد از او شکایت خواهد کرد.

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=38858

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.