• امروز : سه شنبه, ۸ اسفند , ۱۴۰۲
  • برابر با : Tuesday - 27 February - 2024
کل اخبار 24581
2

کولاک برف در اردبیل دوباره مشکل ساز شد

  • کد خبر : 69094
  • 05 بهمن 1400 - 6:56
کولاک برف در اردبیل دوباره مشکل ساز شد
بام نیوز: وزش تندباد گرمیج و کولاک برف از ظهر یکشنبه در اردبیل و دیگر شهرستانهای واقع در پهنه مرکزی این استان باردیگر سبب بروز مشکلاتی در منطقه شده است.

به گزارش بام نیوز، این پدیده جوی موجی از برفها را بلند کرده و سبب انباشت دوباره برف در گذرگاههای شهری اردبیل به ویژه در شهرک‌های مرتفع پیرامون که با تلاش مردمی و نیروهای شهرداری برفروبی شده اند می شود.

تندباد که در بعضی نقاط سرعت آن به ۹۵ کیلومتر بر ساعت می‌رسد به همراه پدیده کولاک با کاهش دید افقی مشکلاتی را در تردد رهگذران پیاده و سواره به وجود آورده است.

در شهرستان های نیر و سرعین نیز که تندباد و کولاک برف از دیروز آغاز شده شدت یافته و مشکلاتی را برای ساکنان این مناطق به وجود آورده است.

نقشه های مربوط به تراز نزدیک به سطح زمین نشان می دهند که باتوجه به کاهش فشار بر فراز پهنه آبی خزر ساکنان شهرستانهای پهنه مرکزی استان اردبیل تا اواخر هفته با وزش تندباد جنوبی با بیشینه سرعت ۱۰۵ کیلومتر بر ساعت مواجه خواهند شد.

پیش بینی‌ها از ادامه سرمای هوا تا اواسط هفته جاری در پهنه مرکزی و جنوبی استان اردبیل حکایت دارند به گونه‌ای که بیشینه دمای این نقاط از صفر درجه گرمتر نخواهد شد.

مدیریت بحران استان اردبیل با استناد به پیش بینی هواشناسی مبنی بر ادامه یخبندان ، برودت و کولاک در پهنه مرکزی و جنوبی این استان از ساکنان این مناطق خواست تا همچنان از سفرهای غیرضروری پرهیز کرده و موارد احتیاط و ایمنی را رعایت کنند.

صرفه جویی در مصرف گاز و برق ، همره داشتن امکانات زمستانی و پوشاک ضخیم و مقداری خوراک فاسد نشدنی در سفرهای ضروری ، رعایت احتیاط و سرعت مطمئنه هنگام رانندگی در گذرگاههای برفی و یخبندان ، غذا دادن به حیوانات و پرندگان و خودداری از کوهنوردی و هرگونه تفریحهای زمستانی خطرناک در خارج از شهرها از موارد توصیه شده به ساکنان استان اردبیل هستند.

ساکنان مناطق مرکزی و جنوبی استان اردبیل درحالی از حدود ۱۰ روز قبل با برف سنگین ، یخبندان ، سرما و کولاک مواجهند که نقشه های پیش یابی کنونی از نفوذ موج تازه ای از برف و سرما از اواخر وقت پنجشنبه پیش رو به شمالغرب حکایت دارند که در صورت عدم دگرگونی الگوهای جوی ، استان اردبیل نیز تا اوایل هفته آینده در دامنه فعالیت آن قرار خواهد گرفت.

اردبیل به خاطر موقعیت خاص جغرافیایی هوای بسیار متغیر دارد. ساکنان این شهرستان درحال تجربه یک زمستان کم سابقه با بارش پی در پی و سنگین برف به همراه سرما و کولاک شدید هستند که به گفته سالخوردگان یادآور زمستانهای قدیم منطقه است.

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=69094

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.