• امروز : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
کل اخبار 24664
1

کوهبانو جان … هر گـِردی ، گِردو نیست

  • کد خبر : 42503
  • 03 خرداد 1400 - 12:31
کوهبانو جان … هر گـِردی ، گِردو نیست
بام نیوز: گذشتۂ دیرینۂ این سرزمین سرشار از نام زنانی ست که خود یک تنه کشورداری می کرده اند و همواره نقش بزرگی در سرنوشت این کیان بزرگ داشته اند .

بنام خداوند گــُردآفرید

جایگاه زنان را پیش ازین گفته اند و میدانیم ، وچیزی نمی شود بر آن افزود ، جز آنکه او را بستائیم .

گذشتۂ دیرینۂ این سرزمین سرشار از نام زنانی ست که خود یک تنه کشورداری می کرده اند و همواره نقش بزرگی در سرنوشت این کیان بزرگ داشته اند .
در گذر زمان ، همواره این زنان بوده اند که جریان ساز بوده و از درونمایۂ خویش پاسداری کرده اند .

اینکه بانوئی ، چگونه از درونمایۂ خویش پاسداری نماید ، به آموزش در خانواده و نزد اساتید اخلاق ، و یادآوری نیروئی ست که در روح او از سوی ایزدان دمیده شده است .

همراهی زن و مرد نیز از ابتدای آفرینش بخاطر ساختار چیده شده از سوی ایزدان ، اجتناب ناپذیر و بجاست ، لیکن در این برخورد و همراهی ، همواره آسیبهائی نیز وارد است .

بتازگی دلبستگی بانوان (دختران و زنان جوان) به طبیعت گردی و کوهپیمائی ، بخاطر تنش های درون شهر و کمبود جایگاه نشاط و شادی ، بیش از پیش شده و به مرور نیز فراتر از این خواهد رفت .

و اینکه کسانی ،با نام سرپرست گروه (لیدر) و آشنا به راهها و افراد بومی و روابط بین دستگاهی ، در این وادی به کمک می آیند تا نیاز به طبیعت گردی و پیمایش های کوهستانی را برای دیگران فراهم کنند ، بسیار بجا و درست می باشد .

پرسشی که پیش می آید ، این است :
آیا هر گردی ، گردوست ؟؟

آیا هر فرد یا آژانسی که خود را (لیدر) یا سرپرست گروه می نامد ، شایستگی این را دارد که دختران و زنان با او و همکارانش ، همراه شوند ؟
آیا اینکه هر کسی بگوید که توانائی گروه گردانی و هماهنگی های مربوط را دارد ، دارای شایستگی اخلاقی نیز هست ؟؟؟؟…. خیـــر

چشمانتان را باز کنید ، مبادا بدون دانش و پیگیری و پرسش از بزرگان این حرفه ، با کسانی همراه شوید که در ⚠️”ظاهر بره اند و در باطن گرگ ” ⚠️

این گفتگو را بخوانید
_سلام آقای ….. این دختر ما با شما میاد ، خاطرمون جمع باشه دیگه … مراقبشین ؟
_آقای …. : بعله … خاطرتون جمع

آیا همین گفتگو کافیست !!!؟ آیا به دخترتان آموخته اید که او تنها یک غریبه است ؟ و به منافع شخصی خود بیشتر میاندیشد تا مراقبت از فرزند شما ….

آیا آموخته که کارهای شخصی اش را خود انجام دهد و برای هر کار کوچکی دست نیاز بسوی کسی دراز نکند . ؟ آیا آموخته است که ، نه … بگوید ؟
خیر شما دخترتان را بدست کسی داده اید که شایستگی اخلاقی اش را ندیدید و نمی دانید .!!!

ضمن کرنش و احترام به سرپرستانی که با ایمانند و جز به انسانیت و شرف نمی اندیشند ، باید بگویم در این حیطه افراد بسیاری نیز هستند ، که با جمعی از دوستانشان ، گروهی مدیریتی و اجرائی بوجود می آورند و این…. آغاز ماجراست .

کمی بیاندیشید ، جوری نشود که دختران و زنانتان اسیر دسیسه هائی شوند که تا پایان عمرشان کابوس هر ثانیه شان شود و لب نگشایند ..

از بزرگان این حرفه بپرسید و هر لیدری را نپذیرید .

هر گردی ،،،، گردو نیست .
در پایان داستان کوتاهی از شاهنامه پیشکش نگاهتان میکنم .

گردآفرید در شاهنامه دختر جنگاور گژدَهَم از پهلوانان دژ سپید بود که در زمان لشکرکشی سهراب به ایران در لباس مردانه به جنگ با سهراب رفت. در میان نبرد چون سهراب به زن بودن او آگاه شد، گردآفرید تدبیری کرد و توانست با اندیشه از دست سهراب برهد. گردآفرید نماینده همان زنان دلیر و جنگاور ایرانی است که نمونه آنان را در سپاهیان هخامنشی و اشکانی و حتی ساسانی می بینیم.

او به عنوان یک زن چند صفت برجسته را همزمان به نمایش می گذارد. اوپاکدامن است و اسیر وسوسه نمی شود. از سوی دیگر او دلاوری و شجاعت و بی باکی و وقار یک سردار بزرگ را دارد. همچنین او با تدبیر و با خرد است. عقل او بر احساسش غلبه دارد. داستان او در شاهنامه باز هم بازتابی است از آزادگی زنان در جامعه ایران باستان.

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=42503

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.