• امروز : پنجشنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
کل اخبار 24664
0
توصیه صعودکننده ایرانی به قله k2:

کوهنوردان به الفبای رشته کوهنوردی توجه داشته باشند

  • کد خبر : 13425
  • 21 آذر 1399 - 3:36
کوهنوردان به الفبای رشته کوهنوردی توجه داشته باشند
بام نیوز: هیمالیانورد خراسان شمالی تاکیدکرد: کوهنوردان به الفبای رشته کوهنودری توجه ویژه داشته باشند.

حسین بهمنیار در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری بام نیوز، به مناسبت روز جهانی کوهستان اظهار کرد: ۲۰ سال است که رشته کوهنوردی را انجام می دهم و تمامی لحظات آن برای من خاطره است و آخرین خاطره از رشته کوهنوردی صعود به قله  k2(دومین قله بلند روی زمین بعد از اورست با ارتفاع ۸۶۱۱ متر) یکی از بلندترین قله های هیمالیا است.

وی افزود: در دنیا کمتر کوهنوردی بوده که توانسته به این قله بلند صعود پیدا کند و من چهارمین کوهنورد در ایران هستم که توانسته ام به این قله صعود کنم اما مسیری که من آن را طی کردم، فنی ترین مسیر و یک مسیر جدید بود.

بهمنیار ادامه داد: علاوه بر آن برای رسیدن به آن از کپسول اکسیژن و شرپا استفاده نکردم.

وی با اشاره به اینکه در فرهنگ لغت لاتین کوهنوردی شامل رشته های مختلف کوهنوردی، کوهپیمایی، یخ نوردی و … است، بیان کرد: اما متاسفانه در فرهنگ لغت ایرانی برای رشته کوهنوردی چنین تفکیکی را قائل نشده که این یک خلا است.

این هیمالیا نورد خراسان شمالی با بیان اینکه هیمالیانوردی در نوک قله رشته کوهنوردی قرار دارد، گفت: برای اینکه به این مرحله برسیم باید تمام آن تجربیات و توانمندی ها همچون یخ نوردی و … را داشته باشیم و منکه ۲۰ سال در این رشته فعالیت می کنم از سال ۸۷ اولین قله هفت هزار متری را صعود کردم و در سال ۹۸ موفق به صعود قله k2 شدم.

بهمنیار با اشاره به اینکه هیمالیا نوردی سرتاسر سختی است چراکه وقتی در ارتفاع شش هزار متری قرار گرفته ایم یعنی در نقطه مرگ قرار داریم، افزود: فردی که می خواهد در چنین موقعیتی قرار گیرد باید تمامی مهارت های لازم را داشته باشد تا هم بتواند صعودی موفق داشته باشد و هم اینکه جان خود را حفظ کند.

وی نمونه هایی در ارتباط با سختی کار اظهارکرد: به عنوان مثال در شرایط عادی اگر تشنه باشیم از زمان اراده کردن برای خوردن آب تا رسیدن آن شاید یک دقیقه هم طول نکشد اما در آنجا باید تکه ای یخ را کنده و در یک چادر تنگ و تاریک یک ساعت را باید بگذرانیم تا آب شود و آن را میل کنیم.

این کوهنورد خراسان شمالی افزود: برای صعود به قله k2بعد از گذراندن مقداری از مسیر سخت دچار بهمن شدم و مقداری از مسافت طی شده را پایین آمدم و سپس بعد از جمع آوری نیرو دوباره اقدام به صعود کردم که در آن فاصله زمانی ۲۰۰ نفر از سرتا سر دنبا قصد صعود به آنجا را داشتند که فقط ۳۰ نفر ماندند و مابقی بازگشتند و از سوی دیگر باید به این مسئله توجه داشته باشیم که ممکن است به ازای یک نفر که به این قله صعود می کند یک نفر نیز جان خود را از دست می دهد.

وی خاطرنشان کرد: رشته کوهنوردی یکی از سخت ترین رشته های ورزشی است اما به علت اینکه جلوی دوربین نیست نمی توان سختی های کار را به نمایش گذاشت و حتما باید تجربه شود.

بهمنیار در ادامه خطاب به کوهنوردان گفت: کوهنوردی فقط صعود به کوه و قله های مختلف نیست بلکه کوهنوردان باید در وهله اول الفبای کوهنوردی که حفظ محیط زیست است را یاد داشته باشند.

وی تاکیدکرد: برداشتن زباله و ننداختن زباله به هنگام کوهنوردی مهمترین نکته ای است که باید در ذهن یک کوهنورد باشد.

بهمنیار در ادامه به تخریب کوه باباموسی در بجنورد نیز اشاره کرد و گفت: کوه باباموسی یکی از کوه هایی است که مردم بجنورد همیشه جمعه ها برای کوهنوردی و انجام ورزش به آنجا می روند اما به علت بی تدبیری برخی از مسئولالن استان قسمتی از آن برداشته شد که آن در حقیقت تخریب محیط زیست است و حفظ محیط زیست مهمترین نکته ای است که در ذهن کوهنوردان باشد و در روز جهانی کوهستان به آن پرداخته شود.

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=13425
  • نویسنده : تحریریه بام نیوز
  • ارسال توسط :
  • منبع : ایسنا

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.