• امروز : یکشنبه, ۱۳ اسفند , ۱۴۰۲
  • برابر با : Sunday - 3 March - 2024
کل اخبار 24585
0

کوهنوردان زنجان و خوزستان به قله تفتان صعود کردند

  • کد خبر : 69651
  • 12 بهمن 1400 - 2:24
کوهنوردان زنجان و خوزستان به قله تفتان صعود کردند
بام نیوز: گروه‌های کوهنوردی بارش زنجان و گردکی خوزستان با همراهی تیم راهنما، امداد و نجات و گروه کوهنوردی برادران پاشپاد خاش سیستان و بلوچستان به قله چهار هزار و ۵۰ متری تفتان"بام شرق ایران" صعود کردند.

به گزارش بام نیوز، بارش برف زمستانی سبب شده که این روزها عروس زیبای تفتان جامه سپید بر تن کند و هم‌اینک نیز از نقاط مختلف کشور پذیرای کوهنوردان و گردشگران است.
قله آتشفشانی نیمه فعال تفتان به عنوان اثری ملی و طبیعی فرصتی ارزشمند برای سرمایه گذاری، تولید، اشتغال و کسب درآمد و عاملی موثر برای شکوفایی اقتصادی و تامین معیشت برای مردم محسوب می‌شود.
تفتان و روستاها و روستاییان اطراف آن در طول سال بویژه ایام نوروز و تعطیلات تابستانی میزبان هم استانی‌ها و برخی از هموطنان هستند و شادی و نشاط شان را با مسافران، گردشگران و کوهنوردان تقسیم می کنند.
قله زیبا و سربه فلک کشیده تفتان همه ساله پذیرای گردشگران و کوهنوردانی است که از اقصی نقاط کشور به این منطقه سفر می کنند و محو زیبایی آن می‌شوند، بهار بهترین فصل برای گشت و گذار در این کوه و حاشیه های زیبای آن است، آب و هوای ملایم و پاکیزه همراه با بوی معطر پونه و سایر گیاهان وحشی، انسان را مجذوب می‌کنند.
سرپرست تیم کوهنوردی برادران پاشپاد خاش گفت: با توجه به اینکه گروه کوهنوردی ما در عرصه فرهنگ و هنر، ورزش و جذب توریست و گردشگران فعالیت دارد، بسیار خوشحالیم توانستیم دوستانی از تیم‌های کوهنوردی استان‌های زنجان و خوزستان را به این منطقه دعوت و با ظرفیت‌های منطقه آشنا کنیم.
حسین عیسی زهی افزود: پوشش برف تفتان فرصتی ارزشمند برای بهره‌گیری از ظرفیت‌های صعود به قله،گردشگری و کوهنوردی است و در ایام نوروز با آب شدن برف و یخ شاهد سرسبزی و نشاط تفتان سربلند خواهیم بود.
عضو تیم امداد و نجات کوهستان تفتان نیز گفت: به همه کوهنوردان و گردشگران توصیه می کنیم برای صعود به قله و ارتفاعات و یا گردشگری در تفتان امکانات و تجهیزات کافی به همراه داشته و از راهنمای بومی بهره ببرند.
عبدالرحیم کوهبان افزود: برای صعود به قله و ارتفاعات تفتان هماهنگی با تیم‌های امداد و نجات و راهنمایان بومی عضو هیات کوهنوردی ضروری است.
فرماندار خاش در گفت وگو با خبرنگار ایرنا در این زمینه گفت: هم اینک مناطق سنگان و ترشاب در جوار تفتان از حوزه های این شهرستان محسوب می شوند که ضرورت دارد برای جذب و هدایت گردشگران به این سمت بایستی چشمه های آب سرد و گرم را به علاقه‌مندان طبیعت برای تفریح و سیاحت و گردشگران معرفی کنیم.
صاحب‌گل صالحی افزود: با توجه به اینکه شرایط آسان صعود به تفتان از مسیر ترشاب و سنگان نیز وجود دارد، باید برنامه ریزی لازم برای صعود به تفتان از این نقاط نیز پیش‌بینی شود که قطعا ایجاد پناهگاه و گذرهای صعود به قله نیاز است.
به گزارش ایرنا کوه تفتان در کنار گردشگری و طبیعت گردی بهشتی نهفته برای گردشگران علمی و زمین شناسی بحساب می آید.
کوه آتش‌فشان نیمه فعال تفتان از نظر سوق الجیشی و موقعیت استراتژیک در حوزه سه شهرستان سیستان و بلوچستان واقع شده بطوریکه از جنوب به مرکز شهرستان تفتان، از شمال به میرجاوه و از غرب به خاش متصل است به همین سبب باید سه فرماندار این شهرستان ها در نشست های تخصصی راهکارهای لازم برای توسعه گردشگری و جذب سرمایه گذار علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری را ارائه دهند.
تنوع آب و هوایی، پوشش گیاهی و آب فراوان ناشی از این شاهکار طبیعت خوان گسترده‌ای است که از دیرباز تاکنون ساکنانش را بهره‌مند کرده و علاوه بر اینها استعداد گردشگری، تفریحی و ورزشی آن باعث شده تا همه‌ساله جمعیت فراوانی از مردم عادی، ورزشکاران و کوهنوردان از سراسر کشور جهت صعود به این منطقه سفر کنند.
این ناحیه به‌دلیل ارتفاع زیاد و وجود منابع آبی، جزو مناطق خوش آب و هوای سیستان و بلوچستان محسوب می‌شود و به همین دلیل علاقه‌مندان زیادی را با اهدافی نظیر کوهنوردی، تفریح، آب‌درمانی، لذت بردن از منابع طبیعی بکر و زیبا، باغات میوه، چشم‌اندازهای طبیعی و چشمه‌های آب معدنی گرم و سرد متعدد به منطقه می‌کشاند.
با توجه به ارتفاع زیاد منطقه در طول مسیر صعود تنوع اقلیمی، تنوع پوشش گیاهی و گیاهان دارویی به‌طور کامل در معرض دید ناظر بوده که همه علاقه‌مندان طبیعت و محققان را به صعود تشویق می‌کند.
تفتان در ۳۵ کیلومتری جنوب خاش و ۱۶۰ کیلومتری شمال زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان واقع شده و با چهار هزار و ۵۰ متر ارتفاع بلندترین قله جنوب شرق کشور محسوب می شود.
شهرستان مرزی خاش در ۱۸۵ کیلومتری جنوب زاهدان مرکز سیستان و بلوچستان واقع شده است.

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=69651

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.