کوهنوردی یکی از مظلومترین رشته های ورزشی در رابطه با جذب اسپانسر به جهت حمایت مالی در اجرای برنامه های خویش ست ، چرا که اقبال عمومی به اخبار و رویدادهای این ورزش ، نسبت به ورزش های دیگر در سطح بسیار پائین تریست ، و موسسات تجاری و صاحب سرمایه ، بدلیل نگاه اقتصادی و بازاریابانه نسبت به محل سرمایه گذاری و بازگشت سرمایه شان ، به هیچ عنوان علاقمند به سرمایه گذاری در این بخش نیستند .
هزینه های گزاف ، مشکلات اقتصادی موجود در جامعه ، و بالطبع جامعه کوهنوردی زبده و مستعد و کارآزموده ، عامل اصلی رکود و عقب افتادگی این ورزشکاران در مسیر ورزشی و صعودهای پر هزینۂ برون مرزی شان ست .
با نگاهی کوتاه به قراردادهای کوهنوردان پیشین که توانستند میزان بسیار کمی از نیاز مالی خود را برای برنامه های کوهنوردیشان از مسیر اسپانسرشیپ ، تامین کنند ، در خواهیم یافت که بخش سرمایه گذار ، آنهم بخش خصوصی ، به جهت نگاه اقتصادی به بازخورد این قراردادها ضعیف عمل نموده ، و چنانچه حمایت های اندک شهرداریها ، موسسات متصل به دولت نمیبود ، همین تعداد اندک صعودهای برون مرزی نیز در تاریخکوهنوردی ایران ثبت نمیشد .
بسیاری از کوهنوردان ، برای به اهتزاز درآوردن پرچم یران بر فراز بلندترین قلل جهان از جیب خود هزینه کردند و وهنوز هم میکنند .
زنده یاد لیلی اسفندیاری به گفته خودش ، خانه و زندگی اش را فروخت تا بتواند در صعودی برون مرزی نام زنان ایران را در کنار پرچم کشورش فریاد کند . و بسیاری دیگر که رفتند و صدایشان درنیامد .
چنانچه حمایت های مالی مسئولان شهری نبود ، عظیم قیچی ساز با کدام پشتوانه مالی میتوانست در باشگاه هشت هزاریها نام خود و ایران را به ثبت برساند ؟
درد آور ست ، چرا جای دور برویم ، ماه گذشته کوهنورد اصفهانی (اقای دهقان) مدتها در شبکه های اجتماعی فراخوان اسپانسر میدادند ، اما کافی نبود ، لاجرم وادار به فروش خودروی شخصی خود ،(به اذعان خودشان) میشوند ، چون کسی رغبت به حمایت نداشت ، و ورزشکاری که باید همه تمرکزش به روی هدف ورزشی اش باشد ، ازین ارگان به آن ارگان و بدنبال حامی مالی میدود ، تا با ایستادن بر فراز قله اورست ، نام و پرچم ایران را به همراه ببرد .
ورزشی که پخش مستقیم تلویزیونی ندارد ، پوشش خبری مطبوعاتی گسترده ندارد ، و هیچ پایگاهی نیست تا کار او را برجسته کند ، چطور میتواند هدف خوبی برای یک اسپانسر باشد . !؟
فرض بگیرید یک شرکت خصوصی ، قراردادی برای حمایت مالی با وی نوشت ، مطمئنأ به هنگام پخش تلویزیونی و یا رپرتاژ آگهی روزنامه ها و مطبوعات ، لوگوی شرکت اسپانسر شطرنجی میشود ، چرا که رسانه ها سهم خودشان را طلب میکنند .
و اینجاست که چرخۂ اسپانسرینگ قطع شده و سیستم حمایت مالی از کار می افتد .
در آینده بیشتر خواهم گفت