• امروز : یکشنبه, ۱۳ اسفند , ۱۴۰۲
  • برابر با : Sunday - 3 March - 2024
کل اخبار 24585
2

کوهنوردی با گروه‌های غیرمجاز ممنوع!/ کارت قرمز ورزش کوهنوردی «مرگ» است

  • کد خبر : 78008
  • 22 مرداد 1401 - 23:55
کوهنوردی با گروه‌های غیرمجاز ممنوع!/ کارت قرمز ورزش کوهنوردی «مرگ» است
بام: ایسنا/گلستان رئیس هیئت کوهنوردی و صعودهای ورزشی استان گلستان نسبت به کوهنوردی به همراه گروه‌های آزاد هشدار داد و گفت: متأسفانه بروز حوادثی اعم از گمشدگی، پرت شدن از آبشار و غیره ماحصل کوهنوردی این گروه‌ها است.

محمد فلاحی در گفتگو با خبرنگار بام، با اشاره به فعالیت گروه‌های آزاد کوهنوردی اظهار کرد: با توجه به برخورداری استان گلستان از مواهب طبیعی در ورزش کوهنوردی، ظرفیت‌های بسیار خوبی در استان وجود دارد و هر یک از افراد تجربه کوهنوردی و قدم زدن در محیط کوهستانی را دارند.

وی با بیان اینکه برای ایجاد ساختار قانونمند و فعالیت حرفه‌ای در ورزش کوهنوردی باید برخی از مراحل طی شود، افزود: در گذشته گروه های کوهنوردی، مورد تأیید هیئت کوهنوردی و وزارت ورزش بوده و پس از طی فرایندهای مشخص موفق به کسب مجوز فعالیت می شدند اما در حال حاضر با توجه  آیین نامه تخصصی باشگاه های کوهنوردی مصوب کمیسیون ماده پنج وزارت ورزش و جوانان، مجوز گروه‌های کوهنوردی در سال ۱۳۹۵ لغو شد و تنها باشگاه های کوهنوردی دارای مجوز برای فعالیت در عرصه حرفه ای این ورزش مجاز شناخته شدند.

رشد ۸ برابری باشگاه‌های کوهنوردی در گلستان/ کوهنوردی پرآسیب‌ترین ورزش

رئیس هیئت کوهنوردی و صعودهای ورزشی استان گلستان با اشاره به اینکه در سال ۱۳۹۵ در گلستان پنج باشگاه کوهنوردی فعالیت داشته اما طی ۶ سال تعداد باشگاه های کوهنوردی به ۴۰ عدد رسید، بیان کرد: در حال حاضر برخی از گروه های کوهنوردی به تدریج و با کسب تجربه نسبت به گذراندن دوره های آموزشی و ایجاد باشگاه کوهنوردی اقدام می کنند.

فلاحی با اشاره به اینکه انسان در برابر خطرات طبیعت عاجز است و با علم به این خطرات پا بر روی گُرده کوهستان می گذارد، تصریح کرد: یک کوهنورد باید ۱۴ دوره عمومی و تخصصی را بگذراند تا نسبت به حوادث احتمالی ایمنی خاصی را پیدا کند.

وی کوهنوردی را پرآسیب‌ترین ورزش در بین سایر ورزش ها خواند و متذکر شد: شاید کوهنوردی تنها ورزشی باشد که کارت زرد آن آسیب جسمانی و کارت قرمز آن مرگ است، این ورزش صرفاً در صعود به قله‌ها خلاصه نمی‌شود و بخش‌های دیگر اعم از دره‌نوردی، سنگ‌نوردی، غارنوردی، یخ نوردی و ورزش های اسکی نیز زیرمجموعه ورزش کوهنوردی قرار می گیرد و یک کوهنورد باید این دوره ها را بگذراند.

ابزارها و دوره‌های آموزشی کوهنوردی بسیار پرهزینه است

رئیس هیئت کوهنوردی و صعودهای ورزشی استان گلستان با تأکید بر اینکه دوره های مختلف کارآموزی کوهپیمایی، سنگ نوردی، پزشکی کوهستان، هواشناسی، قطب نما و امثال آن برای کوهنوردان برگزار می شود، ابراز داشت: متأسفانه آموزش های کوهنوردان اعم از ابزار و تجهیزات و همچنین دوره های آموزشی آنها بسیار پرهزینه است.

فلاحی با اشاره به بند سه ماده ۱۵۸ قانون مجازات اسلامی، گفت: گروه های کوهنوردی موردحمایت این قانون قرار نمی گیرند اما باشگاه های کوهنوردی مکلف شدند در فعالیت های کوهنوردی به ازای هر ۱۲ نفر از یک مربی استفاده کنند.

وی با اشاره به فعالیت تورهای گردشگری که فعالیت کوهپیمایی دارند، افزود: تورهای گردشگری از ما مجوز نمی گیرند اما گردشگری و کوهپیمایی دو مقوله جدا از هم هستند اما در بخش هایی وابستگی‌ها و گره خوردگی هایی با هم دارند و اگر مدیریت صحیحی بین این دو اتفاق بیفتد موجب رشد اقتصادی منطقه موردنظر می شود.

رئیس هیئت کوهنوردی و صعودهای ورزشی استان گلستان با بیان اینکه برخی از گردشگران بدون گذراندن آموزش های سخت در مناطق صعب العبور کوهستانی حضور می یابند، گفت: متأسفانه بروز حوادثی اعم از گمشدگی، پرت شدن از آبشار و غیره ماحصل فعالیت این گروه‌ها است.

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=78008

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.