• امروز : دوشنبه, ۷ اسفند , ۱۴۰۲
  • برابر با : Monday - 26 February - 2024
کل اخبار 24575
1

کوهنوردی درایران؛ برندخارجی یا تولیدات داخلی”

  • کد خبر : 21262
  • 08 بهمن 1399 - 18:57
کوهنوردی درایران؛ برندخارجی یا تولیدات داخلی”
بام نیوز: هرچه فعالیت کوهنوردبه سمت وسوی دستیابی به درجات بالاتردراین رشته ورزشی سوق پیداکند،نیاز به البسه وتجهیزات فنی ضروری تر خواهدشد.

به گزارش خبرنگار بام نیوز مطلبی در این خصوص در فضای مجازی درج شد که در ادامه به آن می پردازیم: کوهنوردی ورزشی است که انجام آن از سطح مبتدی تا سطوح حرفه ای، درکناربرخورداری از دانش وآموزش لازم، نیازمند پوشاک کفش ولوازم وابزاری تخصصی میباشد.

هرچه فعالیت کوهنوردبه سمت وسوی دستیابی به درجات بالاتردراین رشته ورزشی سوق پیداکند،نیاز به البسه وتجهیزات فنی ضروری تر خواهدشد. ساخت وتولید پوشاک وکفش وابزارفنی در کشورهای مختلف پاسخی به این نیاز میباشد وشکل گیری بازار تولید ورقابت دراین عرصه خود گواهی است بر تقاضای روزافزون خیل مشتاقان به این رشته مهیج وجذاب ورزشی. برندهای مطرح وجهانی نبض بازار را با پشتوانه علمی وسابقه چندین ساله خود دردست دارند و دربخش های مختلف از جمله تحقیق وتوسعه ونیاز سنجی وتبلیغات هرروز بر کیفیت تولیدات خود میافزایند.

کوهنوردی درایران باسابقه ای چندین دهه وبا دارا بودن استعدادهای طبیعی قلل بالای چهارهزار متر وهمچنین دیواره های جذاب سنگنوردی و غارهای مطرح جهانی، زمینه جذب وشکوفایی استعدادهای فراوان درعرصه تربیت کوهنوردانی بزرگ را مهیا نموده است. درکنارشکل گیری جامعه ای از کوهنوردان زبده وهمچنین کوهرو های علاقه مند، چند سالی است که چند شرکت وتولید کننده ایرانی با نگاه به نیاز بازارداخلی اقدام به تولید پوشاک وکفش وتجهیزات مرتبط با کوهنوردی نموده اند وبخشی از نیاز جامعه هدف را نیزبرآورده کرده اند. بازار و نیازی که به باور نویسنده بسیار تشنه ومشتاق تولیداتی به روز واستاندارد وصد البته با قیمت های مناسب میباشد.

با نگاهی نه از منظر مقایسه به چندبرند اروپایی به این واقعیت ناراحت کننده میرسیم که فاصله ای بسیار زیاد دربخش تحقیق وتولید وبازاریابی ونیاز بازار بین تولیدات وطنی وبرندهای خارجی وجود دارد. باجستجوی ساده ای دراینترنت فقط درسه کشور اروپایی(فرانسه آلمان ایتالیا) که جمعیتی تقریبا نزدیک به جمعیت ایران دارند ودر مواهب طبیعی، کوه های آنها نیز کمتراز ایران میباشد،خواهیم دید که هرکدام با دارابودن شرکت هایی بسیار مطرح در تولید، باعث خلق برندهایی معتبر شده اندونبض بازار جهانی تقاضا دررشته ورزشی کوهنوردی وزیرمجموع های آن را نیز قبضه کرده اند. برندهایی مطرح مانند:پتزل، لافوما،میلت،کچوا، سالومون و….درفرانسه همچنین در آلمان شرکت هایی معتبر چون دیوتر، جک ولفسکین، لوا، مِندل و…ودرایتالیا غول های تولید کننده مانند لسپورتیوا، فرینو کنگ، گریول، کمپ. همه اینها تنها گوشه ای از همتی بزرگ در برآورده کردن اهدافی شکل گرفته در ذهن های خلاق میباشد که با تمرکز واستمرار در حرکت، باعث شده میلیونها مصرف کننده از سطوح آماتورتا حرفه ای و هزاران سازمان امداد ونجات درجهان از تجهیزات وپوشاک وابزارفنی این برندها استفاده کنند.

بازاری که سرشار از سود برای کشور مبدا وشرکت تولید کننده میباشد. حال سوال اینجاست چرا تولیدات ما درسطح واندازه این برندهای عمدتا اروپایی نمیباشد؟ دردوشاخه اصلی عرضه وتقاضا به این مقوله نگاهی گذراداریم. دربخش عرضه وتولیداز تکنولوژی روز درطراحی وساخت لوازم تجهیزات فنی وپوشاک بی بهره ویا کم بهره ایم وبافاصله ای زیاد از برندهای مطرح قرارداریم. دربخش نیروی انسانی مزیت تولیدکنندگان داخلی نیروی ارزان کارمیباشد وچالش آن نیروی انسانی فاقد دانش وآموزش روزمیباشد.

پیشنهاد: تولید مشترک با برندهای مطرح وبا نیروی انسانی آموزش دیده ارزان داخلی. تولید مشترک در خیلی از صنایع موفق بوده ومیتواندالگویی برای تولیدکننده داخلی لوازم کوهنوردی باشد. دربخش تقاضا دردوشاخه مصرف کننده حرفه ای وآماتور ونیاز سنجی این دوگروه میتوان تولیداتی با حجم وتعدادبالا وبا کیفیت فراخور وموردپسند بخش مصرف کننده حرفه ای ساخت. تولید کنندگان از نقطه نظرات وتجربیات مشتریان نیز نباید غافل شوند واین نظرات را درپروسه تولید لحاظ کنند. بازاریابی برند وتبلیغات وزنه ای قوی در حوزه تولید میباشد که با سپردن به افرادکارآموخته میتوان نشان شرکت خودرادر عرصه های بین المللی شناساند.

دراین نوشتارکوتاه نگاهی گذرا داشتیم به بایدها ونبایدهایی که جامعه کوهنوردی ایران در مواجه باتولیدات داخلی وخارجی واما واگرهای آن وراهکارها وچالش های فراوان دراین عرصه، مواجه شده وخواهند شد. تولید کنندگان محترمی که با هزینه کرد فراوان دراین اوضاع اقتصادی پرچم شرکت خودرا بالا نگه داشته وامیدوار به رونق روزافزون بازار هستند نیز بپذیرند که بازار رقابتی باعث شکوفایی در تولید وجذب مشتری داخلی وبین المللی خواهد شد. با امید به رشد وشکوفایی وبالندگی تولیدات داخلی درعرصه های جهانی.

افشین محمدی

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=21262

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.