• امروز : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
کل اخبار 24664
5

کوهنوردی فراتر از ورزش/قسمت دوم

  • کد خبر : 39106
  • 12 اردیبهشت 1400 - 22:43
کوهنوردی فراتر از ورزش/قسمت دوم
بام نیوز: پیمایش مسیرهای صعب العبور و تحمل مصائب سخت و دشوار و نیز ایستادن بر بلندای قله ماحصل اعتماد درونی و تلاش گروهی بوده که بی تردید از مزیت کوهنوردی باشد.

ریسک و تعقل در شرایط دشوار و ارزیابی توانایی خویشتن در مواجه با خطرات کوهستان و نیز طبیعت از خصایص و اعتقادات درونی و روانی انسان بوده که در مواجه با شکست و پیروزی منتج به مصلحت اندیشی و تصمیم عاقلانه در لحظه کمین و خطر می باشد.
هر فردی بعد از صعود از یک قله فوق العاده دشوار درخواهد یافت که قله های بسیار بزرگ دیگری برای صعود وجود دارند.
تحلیل واژه کوهستان به جهت شرایط اقلیمی و ذات نامتناهی طبیعت کار دشوار و گاها غیر ممکن بوده ٬لذا دل سپردن به قصد کامیابی و دستیابی به خواسته ها و نیازهای اعتقادی و درونی خویش در همه اوقات میسر نبوده و چهره زیبا و پر ترنم طبیعت گاهی همراه با قهر و یا خشم نا بهنگام و نبردی نابرابر انسان را با همه توانمندی و تجهیزات به چالش کشیده و مجبور به توقف از صعود و یا شکست مصلحتی وادار می کند.
می گویند رسیدن به آرامش هدف است باید گفت آرامش تختگاه نوک کوه است. آیا کوهنورد همیشه بر آن خواهد ایستاد؟
ورزش هيماليا نوردي با عشق و ايمان براي رسيدن به بلنداي قله از آرمانهاي ملي و ميهني و سرشار از اخلاق و منش انساني آميخته است و گاها ارزيابي آن از حيطه دانش و عقل انسان خارج است، هيماليانوردان کشور در طول ساليان گذشته نمونه خود باوري و گذشت و فداكاري رادر امداد رساني به قلل مرتفع براي كمك به مصدومين و حادثه ديدگان بخوبی انجام داده اند .
در حادثه گاشربروم و امداد زنده یاد محمد اوراز وقتی خبر به اشرف امان هیمالیانورد معروف پاکستانی رسید، ایشان با تمسخر گفتند:
امداد در آن ارتفاع امکان پذیر نیست و در خاتمه امداد با تعجب و تحسین گفتند این امداد از نظر من بزرگترین موفقیت ایرانیان بود که تاریخ کوهنوردی جهان را به چالش کشیدند.
لذا کوهنوردی به عنوان یک تفکر و زندگی جمعی منجر به تعهد اجتماعی و التزام به حفظ ارزش ها و اصول انسانی بوده، که لاجرم در محیط پر مهر کوهستان باعث تحکیم و انسجام باورهای درونی و استعداد می گردد.
از اینرو به نظر می رسد اغلب کوهنوردان در مواجه با رویدادهای نابهنگام و ناخواسته تاب و تحمل بیشتری داشته و نسبت به دیگر قشرهای جامعه متمایزترند.
انسان همواره به كمك ابزارها, تكنولوژي و نيز تمرينات شخصي در اجراي برنامه های موفق و بي خطر , همراه با دستيابي به موفقيت هاي بزرگتر بوده و هست٬چه بسا تا كنون براي دستيابي به آرمانها و آرزوهاي دروني او تضميني حاصل نشده اما انسان همواره براي موفقيت هاي بیشتر در تلاش بوده است.
پیمایش مسیرهای صعب العبور و تحمل مصائب سخت و دشوار و نیز ایستادن بر بلندای قله ماحصل اعتماد درونی و تلاش گروهی بوده که بی تردید از مزیت کوهنوردی باشد.
کوه ها و صحراها مکان هائی هستند برای رسیدن به طبیعت، اما من کوهها و صحراهای درونم را جستجو می کنم. بهترین کوهنورد کسی است که سعی میکند بزرگ ترین کارها را انجام دهد و زنده بماند.
تشابه اندیشه ها و اتفاق نظر نسبت به حفظ ارزش ها و نیز پای بندی به معیارها زیستی در محیط کوهستان از فرایند کار گروهی و گزینش همراهان در تکوین و شکل گیری کوهنوردی حائز اهمیت و موثر است.

نیلسون ماندلا
سانتوس کالوار
راینهولد مسنر

 

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=39106

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.