• امروز : سه شنبه, ۱۵ اسفند , ۱۴۰۲
  • برابر با : Tuesday - 5 March - 2024
کل اخبار 24600
3

کوهنورد قمی در راه اورست/ صعودم را به شهدای ایران تقدیم می‌کنم

  • کد خبر : 85117
  • 20 فروردین 1402 - 22:15
کوهنورد قمی در راه اورست/ صعودم را به شهدای ایران تقدیم می‌کنم
کوهنوردی قمی گفت: سال گذشته به قله ماناسلو که یکی از قله‌های بالای هشت هزار متر است صعود کردم و در حال حاضر نیز آماده صعود به قله اورست هستم.

به گزارش خبرنگار بام، روح الله کاظمی، کوهنورد قمی که سال گذشته موفقیت صعود به قله ماناسلو را در کارنامه خود ثبت کرد، این بار آماده صعود به بلندترین قله جهان یعنی اورست شده است. در حاشیه مراسم بدرقه این کوهنورد قمی، گفت‌وگویی با او داشتیم.

سال گذشته به قله ماناسلو که یکی از قله‌های بالای هشت هزار متر است صعود کردم و در حال حاضر نیز آماده صعود به قله اورست هستم.

وی با اشاره به اینکه روز سه شنبه سفر خود را برای صعود به این قله آغاز می‌کنم، گفت: مدت زمان صعود به قله اورست معمولا دو ماه پیش بینی می‌شود اما ممکن است که این مدت کمتر باشد.

وی با بیان اینکه از همه کسانی که حمایت کردند تشکر می‌کنم و امیدوارم بتوانم پاسخگو همه محبت‌ها باشم، اظهار کرد: هزینه این صعود حدود ۵۰ هزار دلار است که به صورت شخصی پرداخت کردم. هزینه سفر قبل نیز حدود ۱۶ هزار دلار بود که آن را نیز خودم پرداخت کردم و اسپانسری نداشتم.

کاظمی بیان کرد: پس از اینکه صعود صورت گرفت دولت نپال، شرکت‌های کوهنوردی فعال در آن جا و وزارت توریسم نپال صحت و درستی صعود را بررسی می‌کنند و بعد از تایید صعود، گواهی صعود صادر می‌کنند.

وی در رابطه با سختی‌های صعود تصریح کرد: سخت‌ترین قسمت صعود کاهش اکسیژن در ارتفاعات است؛ زیرا اکسیژن در ارتفاعی که زندگی می‌کنیم  ۱۰۰ درصد است اما در ارتفاعات بالای ۵ هزار متر به ۵۰ درصد می‌رسد و هرچقدر که بالاترین برویم میزان اکسیژن کمتر می‌شود که کوهنورد باید شرایط جسمی خود را آماده کند تا با مشکل مواجه نشود.

این کوهنورد قمی ادامه داد: اورست از نظر ارتفاع بلندترین قله جهان محسوب می‌شود اما در بین کوهنوردان حرفه‌ای سخت‌ترین قله نیست و قله‌هایی مانند کی۲ در پاکستان سخت‌تر هستند.

وی یادآور شد: با توجه به خاص بودن قله اورست باید هدفی برای آن تعریف شود، از همین رو این صعود را به شهدای ایران که زحمات فراوانی برای کشور متحمل شدند تقدیم می‌کنم.

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=85117

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.