• امروز : سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024
کل اخبار 24664
2

کوهپیمای گمشده در محاصره یخبندان کوه دراک شیراز نجات یافت

  • کد خبر : 83008
  • 01 بهمن 1401 - 17:57
کوهپیمای گمشده در محاصره یخبندان کوه دراک شیراز نجات یافت
بام: رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شیراز گفت: نیروهای تیم کوهستان از ایستگاه ۲۲ مستقر در پارک کوهستانی دراک و ایستگاه شماره ۱۷، در عملیاتی ۷ ساعته یک کوهنورد جوان را که در یخبندان ارتفاعات دراک شیراز گرفتار شده بود، نجات دادند.

محمد هادی قانع روز جمعه درباره عملیات نجات این کوهپیما از میان برف و سرمای ارتفاعات کوه دراک به خبرنگاران گفت: ساعت ۲۱ و ۳۴ دقیقه شب گذشته ۲۹ دی ۱۴۰۱ پس از اعلام ستاد فرماندهی مبنی بر گرفتار شدن یک جوان ۱۸ ساله در ارتفاعات دراک و گم کردن مسیر خود در یخبندان، گروه نجات کوهستان مستقر در ایستگاه ۲۲ آتش نشانی پارک دراک و ایستگاه ۱۷ سریعا جست و جو را آغاز کردند.

وی افزود:عملیات جست و جو و دسترسی به فرد مذکور بیش از سه ساعت به طول انجامید و آتش نشانان موفق شدند در سرما و یخبندان شدید با پیمودن مسیرهای سخت به جوان ۱۸ ساله که در نقطه خطرناکی از کوهستان بدون تجهیزات و مواد غذایی مناسب گرفتار شده بود، دسترسی پیدا کنند.

قانع ادامه داد: پس از اطمینان از سلامت جسمی این کوهپیما که در یک قدمی یخ زدگی قرار داشت و بازگرداندن قوای جسمی او ، مسیر بازگشت به پایین کوه و محل امن با زدن چندین کارگاه ادامه پیدا کرد.

رئیس سازمان آتش نشانی شیراز با اشاره به اینکه آتش نشانان بعد از ۷ ساعت تلاش حوالی صبح امروز جمعه ۳۰ دی ۱۴۰۱ به ماموریت خود پایان دادند، اضافه کرد: کوهپیمای جوان به سلامت به محل امن منتقل گردید.

وی ادامه داد: به شهروندان توصیه می شود که در زمان کوهپیمای در فصل سرما اطلاعات دقیق هواشناسی منطقه مورد نظر فعالیت را نگاه کرده و از صعود انفرادی و عزیمت به مسیرهای ناشناخته قطعا پرهیز کنید.

قانع اضافه کرد: به‌طور کلی، استفاده از پوشاک، کفش مناسب، همراه داشتن تغذیه کافی و اصولی و اجتناب از کوهنوردی در شرایط جوی نامناسب، اطلاع‌رسانی به خانواده‌ها در طول مسیر و زمان صعود، مواردی است که در روزهای زمستانی به کوهنوردان توصیه می‌ شود.

مهار آتش در مجتمع مسکونی

آتش سوزی واحد مسکونی در یک مجتمع ۱۰ طبقه واقع در گلدشت معالی آباد با تلاش همه جانبه آتش نشانان مهار و از بروز خسارت بیشتر جلوگیری شد.

قانع در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در پی تماس شهروندان با سامانه ۱۲۵ مبنی بر مشاهده خروج دود و شعله از یک ساختمان مسکونی، ستاد فرماندهی آتش نشانی شیراز بی درنگ و با توجه به حضور تعداد زیادی از شهروندان در محل حادثه آتش نشانان چهار ایستگاه عملیاتی شامل ایستگاه های شماره ۴، ۲۲، ۱۴ و ۲۰ را ساعت ۲۱ و ۹ دقیقه شب گذشته ۲۹ دی ماه به محل حادثه در گلدشت معالی آباد اعزام کرد.

وی اظهار داشت: با رسیدن به محل حادثه مشاهده شد در قسمت بالکن واحد مسکونی در طبقه هفتم یک مجتمع ده طبقه آتش سوزی رخ داده و شعله های آتش در حال سرایت به طبقات بالایی و دود تمام طبقات را در بر گرفته بود.

او ادامه داد: آتش نشانان بلافاصله با رعایت نکات ایمنی، همزمان با قطع برق و گاز ساختمان به دلیل تجمع زیاد دود و حضور ساکنین در طبقات سریعا به لوله کشی داخل ساختمان، خاموش کردن شعله های آتش و خارج کردن شهروندان از مجتمع اقدام کردند.

رئیس سازمان آتش نشانی شیراز عنوان کرد: با حضور و عکس العمل به موقع تیم های امدادی شعله های آتش قبل از سرایت به فضای داخلی منزل و طبقات همجوار مهار و خاموش شد.

وی با بیان اینکه این آتش سوزی مصدوم و محبوس شده ای در بر نداشت و آتش نشانان پس از لکه گیری کامل و تخلیه دود، به ماموریت خود پایان دادند،گفت: علت حادثه سهل انگاری مالک و رها کردن زغال روشن در قسمت بالکن و در معرض وزش باد اعلام شد.

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=83008

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.