• امروز : یکشنبه, ۱۳ اسفند , ۱۴۰۲
  • برابر با : Sunday - 3 March - 2024
کل اخبار 24585
1

کوه‌ها و فرجامی تلخ

  • کد خبر : 37622
  • 04 اردیبهشت 1400 - 16:47
کوه‌ها و فرجامی تلخ
بام نیوز:حرف ک /کوه‌ها و فرجامی تلخ

در طول تاریخ حاشیه و دامنه کوه‌ها محلی امن و زیستگاه مناسب برای بشر بوده است؛ به همین منظور اغلب شهرها و روستاها همجوار و در حاشیه کوه‌ها بنا شده‌اند. تغیرات جوی، شرایط مناسب آب و هوا، پوشش گیاهی و حیات وحش عامل اساسی برای ماندگاری بشر در حاشیه کوه بوده به همین خاطر کوهستان همواره برای انسان مکانی ستودنی و مقدس می‌باشد. متاسفانه انسان براي تنوع و بهتر زيستن همواره در حال كنجكاوي و كشف جاهاي بكر و بدنبال گسترش دنياي خويش است. از اینرو خواهی‌نخواهی موازنه طبیعت و چرخه حیات جانداران و پوشش گیاهی و منابع آبی بتدریج با ورود انسان در معرض تهدید و آسیب‌پذیری خواهد بود. بظاهر این توقع و شايد زياده‌خواهي بشر محدوديت نداشته و دير يا زود جهان هستي ملك شخصي و خصوصي انسان تبديل خواهد شد.
با نگاه نقادانه به گذرگاه‌ها و مسیر کوه‌ها، حجم زیادی از زباله‌ فاجعه زیست‌محیطی ایجاد کرده که قابل تصور نیست. فقر فرهنگی و نداشتن آگاهی اجتماعی و عدم مسئولیت‌ نسبت به محیط زیست و حفاظت از آن عامل اصلی آلودگی و تخریب می‌باشد؛ لذا فرسایش خاک و پوشش گیاهی، مشکلات بهداشت فردی و ایجاد مسیرهای متعدد در کوهستان خاطر انسان را آزرده می‌کند؛ چه کسی مسئول جمع‌آوری زباله‌ها می‌باشد؟ آیا وجدان بیداری هست که پاسخگوی اعمال خویش باشد؟
اکنون هزاران نفر از اهالی شهرها در ایام تعطیل برای فرار از شلوغی شهر و پناه بردن به محیط پاک طبیعت بدون آموزش و تجهیزات به ارتفاعات روانه می‌شوند. بدون شک محیط و ساختار جامعه کنونی تبلور خواسته‌ها و نیازهای زندگی روزانه بوده و لازم است با فروتنی و تواضع مشکلات جوانان و علاقه‌مندان به کوه را در اولویت قرار دهیم. مادامی که مسئولین و نهادهای کوه‌نوردی رغبتی برای دیدن و شنیدن خواسته‌ها و نیازهای علاقه‌مندان نداشته و برای پاسخگویی در مسیر کوه علاقه‌مندی نشان نمی‌دهند. روزبه‌روز بر حجم انبوه کوه‌پیمایان افزوده گردیده و متاسفانه جامعه شرایط و فرصت‌های خوب را از دست خواهد داد. از اینرو مشارکت و هم‌اندیشی عمومی برای دستیابی و اتفاق نظر نسبت به ساماندهی مناطق کوهستانی و کوه‌پیمایی به صلاح کشور و جامعه خواهد بود. حضور حداکثری کوه‌نوردان همراه با تجهیزات و برقراری کمپ‌های آموزش در گذرگاها و مسیر کوه توسط باشگاه‌ها و نهادهای کوه‌نوردی باعث دلجویی وتعامل منطقی بین مخاطبین و مسافرین یک‌روزه کوه خواهد بود. به همین خاطر مدیران و مسئولین نهادهای ذی‌ربط نباید نسبت به جماعت عظیم شهروندان در مسیر کوه و اطراف آن بی‌تفاوت باشند. لذا باید شرایطی فراهم شود تا اطمینان، اعتماد و تعامل منطقی بین نهادهای کوه‌نوردی و علاقه‌مندان در مناطق کوهستانی ایجاد گردد.

 

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=37622

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.